پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: کسی که به ماهیت و فلسفه وجودی و کمال غایت انسان آگاهی ندارد نمی‌تواند در تربیت انسان نقش مثبتی ایفا کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در همایش «تربیت دینی» که در موسسه امام خمینی (ره) قم برگزار شد اظهار داشتند: کسی می‌تواند انسان را تربیت کند که هدف، غایت کمال و فلسفه آفرینش انسان را بداند، زیرا کسی که هدف و مقصد را ندارند نمی‌تواند راه را نشان دهد.

ایشان افزودند: بسیاری از حالات انسان از لحاظ حسی و تجربی ناشناخته است و هیچ بشری قادر به شناخت حد کمال انسان از طریق حسی و تجربی نیست و بنابراین صلاحیت هدایت و تربیت و راهنمایی انسان را ندارد، زیرا تربیت به معنای رشد دادن و به کمال رساندن چیزی است و کسی می‌تواند تربیت آن را به عهده بگیرد که به ماهیت و کمالات ممکنه آن آگاه باشد.

ایشان اظهار داشتند: برای تربیت انسان باید در مقابل آفریدگارش سر تعظیم فرود آوریم و کسی جز خالق انسان از اوج کمال انسان خبر ندارد.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تربیت‌های غیردینی را تربیتی ناقص و غیر حقیقی دانسته و اظهار داشتند: غیر از تربیت دینی تربیت دیگری نمی‌توانیم داشته باشم و دیگر تربیت‌ها چون بر اساس ماهیت حقیقی و کمال واقعی انسان تدوین نشده‌اند نمی‌توانند اسم تربیت رویشان گذاشت.

در ابتدای این همایش مدیر گروه علوم تربیتی موسسه امام خمینی برگزاری این همایش را در تعامل کارشناسان حوزه و دانشگاه بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در این همایش کارشناسان و محققان حوزه و دانشگاه تعامل جدی با هم داشتند که حاصل آن حدود 200 مقاله تربیتی ارسال شده به دبیرخانه همایش بود.

حجت‌الاسلام محمد جواد زارعان افزود: 40 مورد مقاله برگزیده به صورت مجموعه مقالات چاپ و برای استفاده محققان منتشر شد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha