چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ |۲۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 31, 2024
کد خبر: 240633
۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰

" حکم رشوه در فقه شیعه" در قالب پایان نامه سطح3یکی از حوزویان، با حضور کارشناسان و فضلای حوزه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این جلسه دفاعیه که شب گذشته در محل مدرسه عالی دارالشفاء قم، برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام علی تقوی، ارائه دهنده پایان نامه "بررسی حکم رشوه در فقه شیعه" به ایراد سخن پرداخت و گفت: این رساله دارای یک مقدمه، سه بخش و یک خاتمه است ودر آن از آراء و نظرات تمام فقهای شیعه که در این زمینه نظراتی داشته اند، استفاده کردم، که با نظر استاد محترم مشاور سال تولد و مرگ آن ها را نیز قید کردم.

وی در مورد علت انتخاب موضوع "بررسی حکم رشوه در فقه شیعه"، برای پایان نامه خویش، ابرازداشت: از آن جایی که عدالت مورد تأکید تمامی علمای شیعه است و رشوه فسادترین راه اقتصادی و سد راه عدالت است، لازم دیدم که موضوع رشوه آن هم در فقه شیعه را برای این پایان نامه علمی انتخاب کنم.

نویسنده پایان نامه "بررسی حکم رشوه در فقه شیعه"، گفت: در این رساله بیش از هر چیز، به پرداخت رشوه به قضات و اثر آن در جامعه پرداخته شده است.

حجت الاسلام علی تقوی خاطرنشان کرد: گرچه مردم، رشوه را در بسیاری موارد دیگر هم می شناسند، اما آن چیزی که مدنظر ماست و لازم دیدیم که با توجه به اهمیت و تأثیر گذاری فوق العاده آن به آن بپردازیم، رشوه گیری قضات بود.

پس از سخنان ارائه دهنده پایان نامه، داور این نشست علمی به ایراد سخن پرداخت و گفت: این رساله، رساله ی خوبی است و قطعا، راهنما و مشاور خوبی داشته است که در تدوین آن سهم داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین علی مؤمن خاطرنشان ساخت: این رساله گرچه رساله خوبی است، اما خالی از اشکال هم نیست و لازم است نویسنده اشکالات را بر طرف کند.

پس از سخنان داور پایان نامه "بررسی حکم رشوه در فقه شیعه"، نویسنده این پایان نامه به دفاع مطالب ارائه شده در از پایان نامه خویش پرداخت.

پس از سخنان نویسنده و داور، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا ابراهیمی، به عنوان استاد راهنما به ایراد سخن پرداخت و گفت: نویسنده پایان نامه "بررسی حکم رشوه در فقه شیعه"، برای نوشتن این رساله، زحمت فراوانی کشیده است و بنده خود شاهد تلاش ها و تحقیقات گسترده ایشان بودم.

وی افزود: زحمات خوبی برای نوشتن این پایان نامه علمی  انجام شده است که اگر خوب به آن دقت شود، مشخص می شود که در میان رساله های دیگر، رساله ای برتر و بهتر است.

 در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی سرافراز، به عنوان استاد مشاور، در سخنانی گفت: این رساله علمی، چیزی نبوده که از جایی کپی شده باشد و بعد با ویرایشی به عنوان پایان نامه معرفی شود، بلکه برای تهیه آن زحمت زیادی کشیده شده است و من خود از نزدیک شاهد آن بوده ام.

وی یادآور شد: از آن جایی که نویسنده، یک چشم خود را در جنگ تحمیلی از دست داده و به افتخار جانبازی نائل آمده‌اند، وبا یک چشم این تحقیقات علمی را انجام داده و این رساله را تهیه نموده، جای تقدیر و تشکر دارد.

در پایان بحث و بررسی پیرامون پایان نامه سطح3 حجت الاسلام محمدعلی تقوی، با موضوع "بررسی حکم رشوه در فقه شیعه"، این پایان نامه با نظر هیئت داوران، با نمره خوب قبول شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha