سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

حوزه باید به افکار و نیروهای مستقل، اجازه جرأت و امکان نقد روند کلی پژوهش را بدهد و کسانی که پروژه‌های بزرگ پژوهشی را انجام می‌دهند را به چالش فکری بکشند.

رضا بابایی مدیر انجمن قلم حوزه در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این انجمن به آسیب شناسی امر پژوهش پرداخت و گفت: چند سال است که حوزه به مسئله پژوهش محوری به صورت جدی توجه کرده و این امر باید گسترده‌تر شود تا عمق و ژرفا گرفته و اضلاع و زوایای جدید پیدا کند.

وی افزود: پژوهش در حوزه نیاز به آسیب شناسی دارد و اعتبار حوزه بستگی به پژوهش آن است چرا که پژوهش‌های ضعیف موجب وهن حوزه است.

این استاد حوزه ادامه داد: اگر حاصل پژوهش‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله نیروی انسانی اندک باشد، باید آسیب شناسی شود.

وی خاطرنشان کرد: آسیب شناسی در امر پژوهش را باید کسانی انجام دهند که مسئولیت پژوهش بر عهده نداشته باشند زیرا کسی که مسئول باشد، نمی‌تواند در کار خود نقد داشته باشد.

بابایی با بیان این که نباید استقلال حوزه به خاطر منابع مالی مخدوش شود و یا به خطر بیفتد و ما باید برای استقلال خود پا فشاری کنیم اظهار داشت: حوزه باید به افکار و نیروهای مستقل، اجازه جرأت و امکان نقد روند کلی پژوهش را بدهد و کسانی که پروژه‌های بزرگ پژوهشی را انجام می‌دهند را به چالش فکری بکشند تا پژوهش‌‌ها بالنده شود.

وی اذعان داشت: امروز قطعاً پژوهش‌هایی که انجام می‌شود بسیار قوی‌تر از گذشته است و اصلاً قابل قیاس با گذشته نیست اما هنوز ما سر سفره پژوهش شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری که 40 سال پیش آثار فاخری تولید کرده‌اند، هستیم.

مدیر انجمن قلم اظهار داشت: درصد بالایی از موضوعات پژوهش و تولیدات فکری حوزه ناظر به جامعه و مشکلات آن است و حق هم همین است، اما به لحاظ محتوا، رویکرد و زاویه دید و جهان بینی این چنین نیست.

وی با بیان این که باید تجربه‌ و پژوهش‌های نسل‌های گذشته را به طلاب جوان منتقل کنیم گفت: رویکردی که امروز در حوزه است مبارک و نتیجه بخش است و به طلاب می‌آموزد آنچه را آموخته باید در چرخه پژوهش بیندازد.

بابایی اضافه کرد: باید برای بالنده شدن پژوهش گفت‌وگو و مناظره قوت بگیرد و اگر تنوع و تکثر نباشد پژوهش وجود نخواهد داشت و شکل دیگری از آموزش خواهد بود.

وی اظهار داشت: پژوهشگر و اندیشمند باید افق‌های بسیار متنوع پیش‌روی خود داشته باشد و راه‌های متعددی را تجربه بکند و از این تنوع و تکثر است که شهید مطهری‌ و علامه طباطبایی‌ها تربیت می‌شوند.

این استاد حوزه گفت: نباید گفت‌وگوها تنها درون حوزوی باشد در این صورت بنیه حوزه ضعیف خواهد بود.

وی افزود: اگر طلاب نو اندیش در دامن حوزه جدی گرفته شوند حوزه قوی خواهد بود.

مدیر انجمن قلم حوزه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت‌های این انجمن اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های ما بیشتر در حوزه هم اندیشی و کرسی‌های نظریه پردازی در جمع‌های کوچک و عمومی است و تا به حال بیش از 20 کرسی نظریه پردازی و گفت‌وگوهای صریح علمی درباره جایگاه ادبیات و اندیشه دینی و ادبیات، توانایی و ظرفیت‌های قلم دینی صورت گرفته است که برخی به صورت تصویر و برخی به صورت مکتوب در مجله انجمن چاپ شده است.

وی اضافه کرد: به دلیل محدودیت مالی و نیروی انسانی قلمرو کار چندان گسترده نیست در صورت توانایی قصد داریم، مسئله نیاز سنجی در علوم ادبی و ادبیات و ممیزی علوم انسانی را به سامان برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha