دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ |۲۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 30, 2024
کد خبر: 251387
۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳

احمد رضی نویسنده بحرینی،طی نوشتاری به دغدغه های امام موسی صدر اشاره و خاطر نشان کرد:امروز تمام آرمان های امام موسی صدر توسط سید حسن نصرالله پیگیری می شود.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، در این مقاله آمده است:

تعدادی از علمای مسلمان بر این عقیده‌اند که رابطه آنها با هر گونه نظام سیاسی از منزلت آنها می‌کاهد، اما گروه دیگری این قاعده را شکسته‌اند و معتقدند عالم دینی باید پاسخگوی نیازهای مردمی در اجرای شریعت اسلامی و نیز مبارزه با نمادهای منکر و فساد در زمین باشند؛یکی از این شخصیت ها امام موسی صدر است که با ارتباط گیری با گروه ها و شخصیت های مختلف ، در راستای آرمان ها و ارزش های اسلامی و احیای مناسبات دینی در جامعه گام برداشت.او بر این عقیده بود که حتی اگر حاکم، درب را بر روی او قفل کرده باشد،وظیفۀ اوست که برای بیان نظر و دیدگاه خود، درب حاکم را از جای بر کند و امانتی را که بر عهده دارد به مردم و مسئولان منتقل کند.

او در شکستن این قاعده‌ها و درب‌ها موفق شد تا آنجا که  تسلیم شدن برای او بی‌معنی بود.

* مشروعیت سلاح مقاومت در اندیشۀ امام موسی صدر

خداوند متعال خواست که من به مجله‌های حوادث قدیمی لبنانی که به سال 1975 باز می‌گشت دست پیدا کنم این جمله‌ها حاوی عکس‌های بزرگی از امام موسی‌صدر بود و آنچه که در این مصاحبه جنجال‌انگیز با این شخصیت کاریزماتیک انقلابی و صدای فریاد بلند و رسای او خواندم،پاسخی صریح و آشکار و مستقیم به طرف معارض و مقابل بود و بر دفاع از سرزمین‌، نفس، مال و ناموس تاکید کرده بود ، حتی اگر این امر به استفاده از سلاح منجر شود.

در یکی از همین مجله ها ، روزنامه نگاری از امام موسی صدر دربارۀ مشروعیت دفاع از سرزمین‌های جنوبی لبنان با توجه به امکانات محدود مردم جنوب در آن زمان می پرسد که امام موسی‌صدر با این «مضمون» پاسخ داد: "مساله دفاع از شهروند، مانند دفاع از شهر و کشور است که احتیاج به فکر کردن ندارد دفاع در مرحله اول اهمیت دارد سپس می‌توان به چگونگی اجرای حمله و هجوم علیه دشمن و فراهم کردن وسایل، نقشه‌های نظامی لازم تفکر کرد و برای این مورد وضعیت مردم فلسطین تا قبل از سال1948 را مثال زد.

* امام موسی صدر و شکست پروژه صلح در فلسطین

وی گفت:یک زمانی ، برخی اعراب بر ضرورت اجتماع و برگزاری کنفرانس‌های صلح تاکید می‌کردند اما همۀ اینها بی‌فایده بود.تنها راه حل فلسطینیان،مقاومت است و اگر اسرائیل بر جنوب لبنان و کوه‌ها، دریاچه‌ها و معادن ارزشمند آن چیره شود مثل این است که بر 30 درصد سرزمین‌های کشورهای عربی چیره شده است.

* اندیشۀ امام موسی صدر،چراغ راه امروز فلسطینیان

کلام و سخن امام موسی‌صدر به پایان می‌رسد؛ اما هنوز علامت تعجب بزرگی در ذهنم مانده است انگار که سخن او به وضعیت کنونی فلسطین و لبنان اشاره دارد چرا که گزینه صلح و راه حل مسالمت‌آمیز در مقابل اسرائیل غیر عملی است و این مساله جز از طریق و شیوه‌های که شان و منزلت آنها بازگرداندن حیثیت، آبرو و اعتبار اعراب و مسلمانان است حل نمی‌شود.

زندگی امام موسی‌صدر مالامال از درد و رنج و مشقت بود و این به دلیل دعوت و درخواست صریح و ضد اسرائیلی او و نیز موضعگیری هایش بر ضد کشورهای عربی بود که در مقابل شرف،کرامت فلسطینیان ، موضع و نگرشی منفی اتخاذ کرده بودند.

امام موسی صدر شعار دفاع از مستضعفین را در هر مکان برافراشت که این را می توان از بین مواضع و سخنان او فهمید و این یک مسالۀ قطعی است که اسرائیل و بعضی از احزاب عربی است می خواهند همچنان امام موسی‌صدر را ناپدید و نابود کنند و دانستنی‌های او را پنهان نمایند.

* آروزی سید حسن نصرالله در نوجوانی

اندیشه ای که امام موسی‌صدر آنرا دنبال می کرد ، امروز توسط سید حسن نصرالله رهبر مقاومت اسلامی حمایت می‌شود.او نیز بر عمق حضور شخصیت امام موسی‌صدر در خاطرات خود اشاره می‌کند و می‌گوید« عکسی از امام موسی‌صدر داشتیم که بر دیوار محل ما آویزان شده بود و همواره جلوی آن عکس می‌نشستم و به او خیره می‌شدم، تا آنجایی که آرزو میکردم روزی مثل او شوم».

آن زمان لبنان شاهد حضور جنبش‌های آزادی‌خواه و سازمان‌های انقلابی زیادی بود و سید حسن نصرالله به دلیل علاقه شدیدی که به امام موسی‌صدر داشت و در حالی که تنها  15 ساله بود، به جنش أمل(افواج المقاومة اللبنانیة) پیوست.

سید حسن نصرالله در حین فراگیری علم در نجف با شهید سید عباس موسوی آشنا شد و این آغاز دوستی پایدار بین آنها بود که به مساله حفظ مقاومت و دفاع از سرزمین و کرامت انسانی و حقوق غصب شده، پیوند خورد و تا لحظه شهادت ادامه پیدا کرد.

* وصیت های امام موسی صدر

و این است سید حسن نصرالله که امروز به آرمان های سید عباس موسوی جامه عمل پوشانده و خاطر دوستدارانش را از حفظ وصیت و توصیه‌های امام موسی صدر درباره مقاومت مطمئن ساخته است.وصیت هایی از جانب امام موسی صدر که چیزی جز افشاندن دانه‌های عشق و دوستی و وفاداری به مردم مقاوم لبنان و ایستادن در مقابل رژیم صهیونیستی و پروژه آمریکایی نیست.

پس سلام و درود همراه با تشکر و تقدیر به امام موسی صدر، صدای پنهان و غایب، و نامه‌ای مالامال از عشق و امتنان به نماد حاضر سید حسن نصرالله که هر دوی آنها به حفظ مقاومت و حمایت از میراث شهدا تاکید داشتند و با تمام محبت و تقدیر از مردم لبنان که ثابت کرد دولتی برای ساخت انسان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha