یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ترابی از تحصیل حدود 250 طلبه جوان در مدارس علمیه دامغان خبر داد.

به گزارش مرکز خبرحوزه، امام جمعه دامغان در گفت وگو با خبرنگار سرویس استان‌های مرکزخبر حوزه،  با اشاره به آمار بسیار بالای حضور مردم در نماز جماعت و نماز جمعه، اظهار داشت: به واسطه همین استقبال جوانان و نوجوانان در نماز های جماعت و جمعه همواره در زمینه آگاهی رساندن به آنان بیاناتی ارائه می شود.

وی با بیان این‌که نخستین ساختمان مصلی در استان مربوط به مصلی دامغان بوده است، گفت:  ساخت این مصلی به همت مردم صورت گرفته، اما نزدیک به هفت سال است که هنوز نازک کاری آن انجام نشده و نیازمند کمک‌های مالی است.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی افزود: این مصلی در دو طبقه و با ظرفیت 15 هزار نفر ساخته شده است.

وی با بیان این‌که دامغان دارای سابقه400 ساله حوزوی است، اظهار داشت:  مدرسه علمیه حاج فتحعلی بیگ با عنوان جدید امام صادق(ع)، مدرسه مطلب خان با عنوان جدید امام  محمد باقر(ع) و مدرسه موسویه سه مدرسه علمیه شهرستان دامغان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی با اشاره به این‌که ساختمان مدرسه علمیه امام صادق(ع) در زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع در دو فاز ساخته شده است، اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار فاز سوم این مدرسه در سه هزار متر مربع اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به توقف فعالیت حوزه در زمان رضا شاه، اظهار داشت: مرحوم آقا شیخ میرزای ترابی، از شاگردان شیخ عبدالکریم حائری یزدی و هم دوره ای امام خمینی (ره) بود که با توجه به درخواست های مکرر از سوی مردم، موسس حوزه علمیه قم به ایشان امر کردند که به دامغان بروند، لذا ایشان نیز با حضورشان در دامغان، دروس حوزه را در مسجد ارائه کردند.

امام جمعه دامغان افزود: با همت آیت الله کاشانی و نفوذ ایشان در منطقه دامغان، یک روز صبح طلاب و روحانیون حوزه به مدرسه موسویه که در اختیار آموزش و پرورش رژیم بود، رفته و مدیر و معاونین و دانش آموزان را از آن مکان بیرون کردند.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی افزود: این‌گونه بود که دو مدرسه دیگر نیز در اختیار طلاب و روحانیون قرار گرفت.

عضو شورای مدیریت حوزه استان سخنان با بیان اینکه حدود 250 نفر در این سه مدرسه تحصیل می کنند، اظهار داشت: 300طلبه دامغانی نیز در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستند که دو نماینده در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم دارند.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی با اشاره به راه اندازی مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا‌(ع) در قم با حمایت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، اظهار داشت: این مدرسه در سال 1385 با جذب طلاب حافظ قرآن کریم فعالیت خود را آغاز کرد.

وی یادآور شد:‌ به واسطه فوت ابوی که درس خارج مکاسب را در مدارس علمیه دامغان ارائه می کرد به آنجا رفته و مشغول فعالیت شدم، همچنین در زمینه احیای مدارس علمیه تلاش گسترده ای شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی، با بیان این‌که موقوفات متولی خاصی ندارد که احیا شود، اظهار داشت: قانون حمایت از مالک و مستاجر هم که مشکلی برای احیا موقوفات است؛ به گونه ای که مستاجر یک مغازه ای از موقوفات مدرسه علمیه مطلب خان هر ماه ده هزار تومان به مدرسه اجاره می‌دهد؛ در حالی که خود، این فرد، آن را به مبلغ ماهیانه 300 هزار تومان به دیگری اجاره داده است.

وی با اشاره به این‌که به طلاب معیل به غیر از شهریه، مبلغی به عنوان اجاره بها پرداخت می شود، اظهار داشت: تا جایی که بتوانیم به طلاب عزیز رسیدگی خواهیم کرد تا در تحصیل علوم دینی با مشکل مواجه نشوند.

امام جمعه دامغان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سفر پر برکتشان به دامغان از حوزه علمیه دامغان تمجید کردند، اظهار داشت: در حال حاضر17 روحانی دامغانی در سنگر نماز جمعه مشغول فعالیت در سراسر کشور هستند و این نشان از عظمت حوزه علمیه دامغان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha