پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024

اگر ما با طبیعت بد رفتاری داشته باشیم،‌ او نیز با ما بد رفتار می‌کند. به این معنی که با آسیب‌دیدن محیط زیست، خطرهای زیادی ما را تهدید می‌کند.

 وی افزود: در نقطه مقابل، نگاهی تفریطی است که با مطرح شدن مسئله توسعه در غرب، به وجود آمد که هر چه در طبیعت است، در اختیار انسان می‌باشد و انسان هر کاری که بخواهد، ‌برای رسیدن به هدفش که توسعه است، انجام می‌دهد. نتیجه این تفکر، آسیب‌های زیست‌محیطی گسترده‌‌ای مانند گرم شدن سطح زمین، باران‌های اسیدی، آسیب‌ دیدن لایه ازن و... را سبب شده است.

مدیر گروه زیست‌محیطی دانش‌نامه سیره نبوی(ص) درباره دیدگاه اسلام به محیط زیست، اظهار داشت: اسلام، ‌با توجه به جامعیت خود در تمامی عرصه‌ها، نگاه معتدلی به محیط زیست دارد. در آیات قرآن این گونه آمده است که «خلق لکم ما فی السماوات و الارض» آنچه در زمین است، در خدمت انسان قرار دادیم؛ بنابراین، این که از محیط زیست استفاده نکنیم، جایی در اسلام ندارد.

حجت‌الاسلام فراهانی فرد اضافه نمود: البته از سوی دیگر با توجه به این که در قرآن به مظاهر طبیعی قسم یاد می‌کند, نشان دهنده جایگاه خاص آن را دارد. همچنین در روایات، حقوق خاصی برای پدیده‌های خداوند چون گیاهان و جانوران ارائه شده است.

وی با بیان مثالی درباره اهمیت دادن اسلام به حقوق حیوانات و  گیاهان گفت: درباره حیوان داریم که اگر مقداری آب داشتیم که میزان آن، جوابگوی تشنگی حیوانی باشد و اگر با آن وضو بگیریم، آن حیوان تلف می‌شود، اجازه وضو نداریم، باید تیمم کنیم. یا حتی در جنگ‌ها که شرایط دشواری است، اجازه ندادند که جنگل‌ها را از بین ببریم.

مدیر گروه زیست‌محیطی دانش‌نامه سیره نبوی(ص)وجود چنین تعادلی میان استفاده از محیط زیست و استفاده از آن را از ویژگی‌های اسلام معرفی کرد و گفت:‌ در نگاه دینی، مظاهر طبیعی و محیط زیست، به عنوان نعمت‌های خداوند دراختیار ماست و انسان نیز در استفاده درست از آن، مسئول است و  باید پاسخگوی نحوه استفاده از نعمت الهی باشد.

وی فصل بهار را رشد طبیعت دانست و گفت:‌ بهار، زنده شدن مجدد طبیعت است ‌و ارتباط مردم نیز با طبیعت بیشتر می‌شود؛ بنابراین، ‌وظیفه انسان نسبت به این نعمت‌ها خود را بارز‌تر نشان می‌دهد. آب، هوا، فضای سبز و جنگل‌ها و.. از نعمت‌های خداست و اگر درست استفاده کنیم و شکر آن را به جای آوریم، خداوند نیز آن را افزون می‌کند.

حجت‌الاسلام فراهانی فرد با بیان این که خداوند عذاب برخی امور را در دورن همان قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر ما با طبیعت بد رفتاری داشته باشیم،‌ او نیز با ما بد رفتار می‌کند. به این معنی که با آسیب‌دیدن محیط زیست، خطرهای زیادی ما را تهدید می‌کند.

مدیر گروه زیست‌محیطی دانش‌نامه سیره نبوی(ص)خاطرنشان کرد: ما باید از این هوای پاکیزه استفاده کنیم و آن را حق خودمان و حق دیگران و حتی حق آیندگان نیز بدانیم.

وی در ادامه، مصرف‌گرایی را از جمله آسیب‌های موجود در نوروز و صدمه زدن به محیط زیست معرفی و بیان کرد: از جمله کارهای نوروز، صله ارحام است که کاری ارزشمند در اسلام است، ولی گاهی این امر، با مصرف‌گرایی روبرو می‌شود که همین مصرف‌گرایی از جهات مختلف موجب تخریب محیط زیست می شود.

حجت‌الاسلام فراهانی فرد افزود: مصرف زیاد نیاز به استفاده بیشتر از منابع اولیه طبیعی است که این کار، آلودگی هایی را از سوی کارخانه تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به رویکرد اسلام در نکوهش انسان‌ها از تخریب محیط زیست، اظهار داشت: با مراجعه به منابع دینی، متوجه می‌شویم که علاوه بر این که اسلام، انسان‌ها را از تخریب محیط زیست منع می‌کند، بلکه درباره ترمیم و بازسازی محیط‌زیست نیز تأکید کرده است.

مدیر گروه زیست‌محیطی دانش‌نامه سیره نبوی(ص) اضافه کرد:‌ بر اساس روایتی از رسول اکرم(ص) بیان شده است که اگر قیامت برپا شد، در آن زمان که فرصت بسیار کم است، اگر نهالی در دستتان بود و فرصت به اندازه کاشتن آن نهال است، آن نهال را بکارید.

حجت‌الاسلام فراهانی فرد،‌ مدیر گروه زیست‌محیطی دانش‌نامه سیره نبوی(ص)، به مناسبت آغاز بهار طبیعت و ارتباط بیشتر مردم با محیط زیست، در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، به دیدگاه‌های رایج درباره محیط زیست جهان اشاره کرد و گفت: به طور کلی، نسبت به محیط زیست، دو نگاه وجود دارد، نگاه نخست، نگاه افراطی است که بیشتر در مذاهب شرقی مانند بوداییسم است که نگاهی تقدس‌آمیز به طبیعت دارند و استفاده از آن را تا آنجا که می‌توانند تحریم می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha