دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

حوزه و دانشگاه باید آثار اخلاقی امام راحل را بیشتر مورد توجه قرار دهند و این راه را ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام خسروی در« همایش امام خمینی(ره)، تعلیم و تربیت اسلامی» که پیش از ظهر امروز در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد گفت: امام(ره) تمام تلاش خود را در راستای به کمال رسیدن انسان به کار بردند  و هدف نزول احکام الهی و کتاب الله را، رسیدن انسان به کمال می دانستند.

وی با اشاره به جایگاه خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ضرورت توجه افراد به این خطبه اظهار داشت: از جمله مسائل مهم در   زندگی حضرت صدیقه کبری به ایراد خطبه فدکیه است که تمام اصول اسلام، تاریخ گذشته و آینده و سرنوشت انسانیت را رقم می زند.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خطبه ای که توسط آن حضرت بیان شد از نظر فصاحت و بلاغت با   خطبه ها ی نهج البلاغه  برابری می کند و مفاهیمی عالی در آن بیان شده است.

حجت الاسلام خسروی درباره مطالب مطرح شده در این خطبه ادامه داد: آن حضرت در ابتدای این خطبه، خداوند را به دلیل نعمت هایش سپاس می گوید و شکر خداوند را به دلیل الهامات الهی به جا می آورد.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه تهذیب، همان عمل به احکام الهی است تصریح کرد: این حالت در مرحله تنویر نفس، به انسان الهام شده و این امر زمان دقیقی نیز ندارد ضمن اینکه رشد و تربیت انسان نیز در سایه این الهامات صورت می گیرد.

وی ادامه داد: آفرینش انسان به گونه ای است که خوبی و بدی را از هم می شناسد و این امر در ذات بشر وجود دارد ضمن اینکه عدم وجود این شناخت، آدمی را از رشد و کمال باز می داشت.

حجت الاسلام خسروی درک درست مسائل را نعمتی بزرگ از سوی خداوند به انسان ها معرفی نمود و گفت: چنانچه این فطرت در آدمی وجود نداشت، رسالت انبیای الهی نیز بی فایده بود زیرا تمام تلاش پیامبران(علیهم السلام) برای زنده ساختن این فطرت درونی بوده است.

وی یادآور شد: الهام از جانب خداوند صورت می گیرد و تفاوت آن با وحی این است که وحی به گروهی خاص می رسد اما الهام، تمام انسان ها را دربر می گیرد.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه وسوسه های شیطان این قابلیت بشری را به انحراف می کشاند تصریح کرد: بر اثر فریب شیطان و نفس، انسان به جایی می رسد که راه خود را گم کرده و برخی از گناهان کبیره را انجام داده و حتی آنها را واجب می شمارد.

حجت الاسلام خسروی افزود: این که بخوایم برخی گناهان را برای رسیدن به هدفی توجیه کنیم, مسیر انحرافی از سوی شیطان است که انسان را به بیراهه بکشاند.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه امام خمینی(ره) تمام تلاش خود را برای ساختن انسان ها به کار گرفت گفت: جمهوری اسلامی یادگار بزرگ آن رهبر بزرگوار است و اکنون نیز تمام افراد جامعه یعنی مردم و مسئولان باید این مسیر را ادامه دهند.

وی نفس را حجابی در برابر انسان و مسیر درست معرفی و خاطرنشان کرد: زمانی که نفس انسان به عنوان حجابی در برابر دیدگان او قرار گیرد، این فرد در رسیدن به صراط مستقیم  کار دشواری در پیش رو دارد ؛ از این رو امام خمینی(ره) تاکید فراوانی در این زمینه داشت و بسیاری از کتاب های خود را در زمینه اصول اخلاقی وعرفانی نوشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید آثار اخلاقی امام راحل را بیشتر مورد توجه قرار دهند و این راه را ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha