یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024

حضرت زینب(س) در عرصه خدامحوری، امام شناس،‌ جریان‌شناس و زمان‌شناس بود این درحالی است که در این عرصه‌ها، بسیاری از خواص به بیراهه رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، ظهر  امروز در کنگره ملی حضرت زینب(س)‌که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، در موضوع حضرت زینب(س)، الگوی زنان در پهنه تاریخ به  ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به نقش مثبت زنان در تاریخ بشریت، اظهار داشت: با مطالعه تاریخ، مشاهده می‌شود که برخی از زنان نقش‌های مثبتی داشتند که از جمله آنها، حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س)، حضرت مریم(س)، حضرت آسیه (س) و... هستند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران درباره شخصیت حضرت زینب(س) ‌و نقش ایشان در پیام‌رسانی نهضت عاشورا گفت: ویژگی‌های خانوادگی، نام‌گذاری، علاقه به حضرت سید‌الشهدا(ع) از سنین کودکی و ازدواج حضرت زینب(س) از مسائلی می‌باشد که موجب شکل‌گیری شخصیت برجسته این بانو شده است.

وی افزود: نخستین مسئله‌ای که در ویژگی های حضرت زینب(س) وجود دارد، مقام علمی ایشان می‌باشد که برپایی کرسی تفسیر قرآن و معارف دینی و محتوای سخنان این بانو در خطبه‌ای که در کوفه و شام قرائت کردند، همگی گواه این مطلب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، کمال معرفت را دیگر ویژگی این بانو معرفی کرد و گفت: حضرت زینب(س) در عرصه خدامحوری، امام شناس،‌  جریان‌شناس و زمان‌شناس بود این درحالی است که در این عرصه‌ها، بسیاری از خواص به بیراهه رفته‌اند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تأکید بر این که جریان‌شناسی، باید در زمان مقتضی باشد، ادامه داد: این که بعد از گذشتن زمان، متوجه شویم و موضع‌گیری نماییم،‌ دیگر فایده‌ای ندارد.

وی تکلیف‌‌مداری را ویژگی دیگر حضرت زینب(س) معرفی کرد و گفت: این بانو به نیتجه نگاه نمی‌کردند، بلکه به تکلیف خود عمل می‌نمودند؛ بر این اساس، در مجلس ابن زیاد، می‌گوید  که : «ما رأیت الا جملیاً».

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد:‌ ویژگی دیگر حضرت زینب(س) حد اعلای مدیریت بحران بود؛ ظهر عاشورا، حرکت به سمت کوفه، خطابه در میان کوفیان و رفتار در مجلس یزید و خطبه خوانی، ازجمله عرصه‌های مدیریت بحران حضرت زینب(س) بود.

وی در ادامه دفاع از حریم ولایت، پیام‌رسانی عاشوا و افشای چهره دستگاه ظالم بنی‌امیه، پاسداری ونگه‌داری از خانواده‌‌های شهدا و داغ‌دیدگان را مأموریت‌های عقیله بنی‌هاشم (س) معرفی کرد و گفت: حفظ شجره امامت،‌ تنزل ارکان حکومت بنی‌امیه و شناساندن پایگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، دست‌آوردهای ایستادگی حضرت زینب در نهضت عاشورا بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha