سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024

سرانجام کسانی که بدون داشتن بصیرت تنها به انجام اعمال ظاهری اسلام اکتفا می کنند همانند سرانجام خوارج در دوران امیرالمومنین(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گیلان آیت الله رودباری در جلسه این هفته درس اخلاق خود در جمع طلاب مدارس علمیه شهرستان رشت با اشاره به اوصاف متقین در بیان امام علی (ع)، گفت: راز و نیاز شبانه و شب زنده داری از برنامه های مهم متقین در طول شبانه روز است.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه مقصود از شب زنده داری متقین، تمام طول شب از اذان مغرب تا نماز صبح نیست بلکه فقط قسمتی از شب را شامل می شود، ادامه داد: متقین با خواندن نافله شب و دعا در پیشگاه الهی به مقام محمود (مقام شفاعت) نائل می شوند.

  عضو شورای مدیریت حوزه علمیه گیلان با اشاره به فلسفه وجود فضایل بسیار برای نماز شب، خاطرنشان کرد: واضح است که از اذان صبح تا غروب خورشید و گاه تا نیمه های شب انسان درگیر انجام کار و کسب و امور دنیوی است و هیچ فراغت و زمان خاصی که انسان بتواند بدون دغدغه در محضر الهی به دعا و عبادت بپردازد وجود ندارد.

آیت الله رودباری با بیان اینکه مصونیت از خود نمایی و نیز تقویت اراده برای دوری از گناهان در روز نیز از دیگر ویژگی های مهم انجام اعمال عبادی در دو ثلث آخر شب است، گفت: شب بهترین زمان برای محاسبه نفس و درخواست از خدا برای بخشیدن گناهان و تقاضای برکت به اعمال خیر است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما در نجف بودیم مرحوم مظفر صاحب کتاب اصول فقه مشهور به "اصول مظفر" تا زمانی که نماز شب خود را نمی خواند رختخواب خود را پهن نمی کرد و دلش آرام نمی گرفت و ثلث آخر شب را به نافله شب اختصاص می داد.

این استاد اخلاق  با توصیه و ترغیب طلاب مدارس علمیه برای داشتن اهتمام بیشتر به خواندن نماز شب، تصریح کرد: آنچه باعث تقرب معنوی و افزودن درجات معنوی بزرگان دینی و حتی پیامبر اکرم نزد خداوند شده است همین توجه به نماز و نجوای شبانه است.

رئیس مدرسه علمیه جامع شهرستان رشت با اشاره به اینکه احادیث فراوانی از معصومین (ع) پیرامون نماز شب صادر شده است، اظهار داشت: امام جعفر صادق (ع) فرمودند: که نماز شب سبب مغفرت تمام گناهان روز می شود.

 آیت الله رودباری با بیان اینکه از دیگر اعمال متقین در شب ،خواندن قرآن است،  افزود: اگر کسی قرآن نخواند و پیام های الهی موجود در آن را دریافت نکند مثل کسی است اعمال خود را بدون بصیرت انجام می دهد.

وی تاکید کرد: سرانجام کسانی که بدون داشتن بصیرت تنها به انجام اعمال ظاهری اسلام اکتفا می کنند همانند سرانجام خوارج در دوران امیرالمومنین(ع) است چرا که این گروه منحرف امام زمان خویش را با نیت قربت به پروردگار به شهادت رساندند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه بهترین شیوه خواندن قرآن تلاوت قرآن با ترتیل است، اضافه کرد: در روایات متعددی ترتیل به معنای شمرده شمرده خواندن قرآن، تامل در مفاهیم آیات و نیز خواندن قرآن با صوت زیبا آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha