جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024

خبرگزاری حوزه/ احادیث اهل‌بیت (ع) دریایی از معرفت است، با جرعه نوشی از دریای معارف غنی کلام معصوم(ع) درباره ماه مبارک رمضان به حقیقت این ماه مبارک و اصالت روزه داری نزدیک تر شویم.

*روزه سپر آتش

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است. (یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.)

الكافى، ج 4 ص 162

ماه رمضان ماه رستگاری است. رستن از بند شیطان در غل و رنجیر مانده و درآمدن در خوان کرامت الهی و خوشه برگرفتن از سفره میهمانی خدا.

در تقابل دنیا و عقبی و در نبرد هماره نفس اماره و لوامه انسان این روزه است که با همه معنویت و مادیتش سپر بلای انسان می گردد و او را در مقابل آتش دوزخ گناه و غفلت حفظ می نماید.

آری؛ روزه سپر آتش جهنم می شود وقتی انسان با طی مراتب سلوک و رعایت منزلت این ماه شریف و آداب روزه داریش هم دل و دیده و هم دست و زبان خویش را به روزه داری فرامی خواند و از بند ابلیس می رهد.

اما براستی کدام روزه می تواند سپر انسان در مقابل هجوم خطرات دوزخ اعمال بدش در این دنیا و عقبی باشد؟

جز روزه ای که انسان را به معنای واقعی کلمه از گناه و غفلت و آزار خلق خدا دور کند و پرهیز از هرگونه زشتی و پلشتی را برای او ملکه سازد؟

جـهـنم را بـگـوش دل زفيري است

كه گويي اژدهاي خــورده تيري است

كه هـر بيداد و عصيان درجهان است

شـــــرار دوزخـي در وي نــهــان است

این سپر معنوی هرقدر مستحکم تر و کاملتر باشد، خطر آتش از جان و جهان انسان دورتر می گردد و این نبرد طوفانی و خطیر میان انسان مومن و شیطان لعین، هرقدر توفنده تر و سهمگین تر، نیازش به ادوات دفاع و حفظ سلامت روح و جان و جسم، بیشتر و حساس تر است.

و روزه برترین و بهترین و مستحکم ترین سپر انسان در برابر آتش جهنم گناه و غفلت و نافرمانی خداوند است و به سان تحفه ای الهی و معنوی از خوان کرامت حضرت حق که در ماه میهمانی اش برای همه بندگان ترتیب می یابد.

آری؛ خوان پر کرامت رمضان و سفره میهمانی حضرت حق فرصت مغتنمی است تا در سور و سات و سوز و سازش، هم به شیرینی میهمان شدن در محضر خداوند سبحان نائل آئیم و هم از میوه های گوارایش که ایمان و صبر و استقامت باشد دست یابیم و هم به سوز عشق و شیدایی وصالش برسیم و هم با ساز دلنواز و شورآفرین موسیقای معنویش به رقصی چنین میانه میدان رمضان بپردازیم.

آری؛ ماه رمضان ماه رستگاری است. رستن از بند شیطان در غل و رنجیر مانده و درآمدن در خوان کرامت الهی و خوشه برگرفتن از سفره میهمانی خدا.

در جنگ دنیا و عقبی و در نبرد همارة نفس اماره و لوامه انسان، این روزه است که با همه معنویت و مادیتش سپر بلای انسان می گردد و او را در مقابل آتش دوزخ گناه و غفلت حفظ می نماید.

باشد که ما نیز با وقوف به حقیقت روزه در زمره میهمانان حضرت حق درآئیم و روزه را سپری مستحکم بسازیم برای وقابله و مدافعه در برابر آتش جهنمی که با گناه و نسیان و عصیان گرداگرد بندگان گنهکار را گرفته و راهی جز روزه و زمانی جز رمضان برای رستن از بند این شیطان و آن اتش نیست. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha