جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024

آنگاه که جسم و جان و جهان آدمی در این روزهای روزه داری و هوای گرم و آتشین به غلیان و بیقراری می رسد، ذره ذره و لحظه لحظه، تجسم اعمالش بر قدر و قیمتی که فقط بر خدا معلوم است، در بهشت موعود به زیباترین و خوشحال کننده ترین حالت ممکن از دست حضرت حق بر او ارزانی داشته و چون بارانی از رحمت و شفقت و محبت بر او باریدن می گیرد.

خبرگزاری حوزه/ احادیث اهل‌بیت(ع) دارای ابعاد مختلف است و روزه داری و ماه مبارک رمضان بخشی از آن را تشکیل می‌دهد با آشنا شدن با این روایات خواهیم توانست با جرعه نوشی از دریای معارف غنی کلام معصوم(ع) به حقیقت این ماه مبارک و اصالت روزه داری نزدیک تر شویم.

*خوشا به حال روزه داران

قال رسول الله صلى الله علیه و آله

طوبى لمن ظما او جاع لله اولئك الذین یشبعون یوم القیامه

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اینان در روز قیامت‏سیر مى‏شوند.

وسائل الشیعه، ج 7 ص 299، ح‏2.

چه زیباست برای کسب رضای محبوب جان و دل و جسم و روان را به بلا و ابتلا درانداختن؛ از نخوردن و نیاشامیدن تا جنگیدن و جانباختن در راه جانان.

و مگر نه اینکه در راه معشوق، هر بلایی نوش است و هر نیشی شیرین.

در راه محبوب زجر کشیدن، دل و دیده را مهیای عاشقی می کند و هر زخمی نشانه ای است از بهر اعتلای مقام قرب و هر سوزی، صلایی که از صمیم دل و سویدای جان به سوی یار به پرواز درمی آید.

آری؛

هر که در این بزم مقرب تر است

جام بلا بیشترش می دهند

اگر شهادت در راه خدا در این دنیا اجر و پاداشی بی بدیل و غبطه برانگیز در آن دنیا را به دنبال دارد و نماد و نمونه برترین و برجسته ترین؛ شیدایی بنده به حضرت رب است، هر تلاش و کوشش دیگری و سختی و درد دیگری هم به قدر قیمت خود در نزد او محفظ و اجر و پاداشی معنوی و ملکوتی در آن دنیا به همراه خواهد داشت.

اجر و پاداشی که هم نمادی از مرتبه این امر زیبای عاشقانه در این دنیا و هم نموداری از عطا و کرامت حضرت رب در آن دنیاست.

و خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند؛ اینان در روز قیامت‏سیر مى‏شوند.

و این سیری، تمثیلی است از سرشاری معنوی انسان مومن در آن دنیا؛ همچون چشمی که در این عالم بر مصیبت قدسیان بگرید و در آن عالم خندان باشد و دلی که از ترس و خشیت الهی لبریز گردد و در آن دنیا به مقام امن و رضا نائل آید.

و روزه و روزه داری نیز بر همین مدار و در همین منظومه تجلی می‌یابد و در آن دنیا اجر و پاداشی عظیم و عزیز و درخور از جانب حضرت حق به صاحبش تقدیم خواهد نمود.

این اجر و پاداش در برابر همین کوشش و تلاشی است که در این دنیا به ظهور رسیده و معنای حقیقی آن در آن دنیا که عرصه تجلی ملکوت همه اشیا است به حضور می رسد.

آنگاه که جسم و جان و جان و جهان آدمی در این روزهای روزه داری و هوای گرم و آتشین به غلیان و بیقراری می رسد، ذره ذره و لحظه لحظه، تجسم اعمالش بر قدر و قیمتی که فقط بر خدا معلوم است، در بهشت موعود به زیباترین و خوشحال کننده ترین حالت ممکن از دست قدرت قدیر و قادر و تقدیر کننده الهی بر او ارزانی داشته و چون بارانی از رحمت و شفقت و محبت بر او باریدن می گیرد.

و خوشا به حال چنین کسی در چنان روزگاری.

آری؛ چه بشکوه و زیباست برای کسب رضای محبوب جان و دل و جسم و روان را به بلا و ابتلا درانداختن؛ از نخوردن و نیاشامیدن تا جنگیدن و جان باختن در راه جانان.

و مگر نه اینکه در راه معشوق، هر بلایی نوش است و هر نیشی شیرین.

امید آنکه ما نیز بر خوان کریمانه رمضان، از زمره میهمانان حقیقی حضرت رب باشیم.

آمین یا رب العالمین!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha