شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024

مدیر حوزه علمیه گیلان، تنها راه روشن و مطمئن برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی و فرهنگی نهادینه کردن تفکر و اندیشه قرآنی در مدارس علمیه و به تبع آن در جامعه است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام  محمد لاکانی در اولین نشست شورای راهبردی قرآنی حوزه علمیه گیلان، گفت: متاسفانه برنامه‌ها و فعالیت‌های جدی قرآنی، در گذشته مغفول مانده و تنها از زمان تشکیل مرکز مدیریت حوزه، اقداماتی در راستای تقویت مباحث قرآنی شکل گرفته است.

 وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه باید قبل از هر سازمان و نهاد فرهنگی دیگر، پیشتاز برگزاری فعالیت‌های قرآنی باشد، ادامه داد: تنها راه روشن و مطمئن برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی و فرهنگیع نهادینه کردن تفکر و اندیشه قرآنی در مدارس علمیه و به تبع آن در جامعه است.

 مدیر حوزه علمیه گیلان با اشاره به اینکه در مذهب تشیع بهره مندی از قرآن در کنار عترت می تواند انسان را به کمال معنوی و انسانی برساند، تاکید کرد: هم اکنون بعضی از افراد در زمینه تلاوت قرآن، بسیار توانمند هستند اما در زمینه روایات واحادیث اهل بیت (ع) مطالعه ای ندارند.

 وی با بیان اینکه معصومین (ع) مفسران حقیقی قرآن هستند، تصریح کرد: در واقع برای اینکه از سفره با برکت قرآن بهره‌مند شویم و در قیامت مورد شفاعت این کتاب الهی قرار گیریم باید به اهل بیت(ع) تمسک کنیم لذا حوزه علمیه گیلان با محدودیت های فعلی، تمام تلاش خود را برای اشاعه فرهنگ قرآنی و  تعالیم معصومین(ع) در مدارس علمیه و در سطح استان به کار خواهد گرفت. 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام نادر حسینی مدیر مرکز قرآن و عترت حوزه علمیه گیلان، گفت: آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و تفسیر و تدبر در مفاهیم قرآنی از جمله محورهای مهم  و اصلی فعالیت های واحد قرآن  و عترت در سطح مدارس علمیه استان است.

 وی به برنامه‌های مرکز قرآن و عترت حوزه علمیه استان در خصوص تربیت مربی و کادر آموزشی در مدارس علمیه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن، طرح تلاوت نور، مسابقات فرهنگی و قرآنی و برگزاری جلسات هفتگی انس با سیره اهل بیت (ع) از دیگر فعالیت های تبلیغی و ترویجی این مرکز برای طلاب علوم دینی می باشد.

 حجت الاسلام حسینی با اشاره به پشتیبانی مرکز قرآن و عترت حوزه علمیه استان از فعالیت‌های قرآنی سطح مدارس علمیه  یادآور شد: از جمله فعالیت های مرکز قرآن و عترت حوزه علمیه گیلان که باعث عمق بخشی به مفاهیم قرآنی و اشاعه فرهنگ تدبر و تفکر در قرآن بین طلاب می شود هدایت آن ها به سمت مطالعات و پژوهش های قرآنی و بهره مندی از کتب تفسیری و روایی است.

 حجت الاسلام عبدالله رحمانزاد،  از اعضای شورای راهبردی قرآن حوزه علمیه گیلان نیز در این نشست، تصریح کرد: ارزش و اهمیت پرداختن به مباحث قرآنی و در کنار آن سیره معصومین(ع) برکسی پوشیده نیست، چه اینکه دور ماندن از این دو میراث دینی سبب گمراهی انسان می شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه طلایه داران حقیقی فعالیت های قرانی محسوب می شوند، افزود: متاسفانه امروز بودجه های قرآنی در قالب بودجه فرهنگی به سایر نهادها اختصاص داده می شود.

 مدیر مدرسه علمیه صالح آباد شهر رشت  با ارائه پیشنهادی برای سر ریز شدن بودجه های قرآنی به سمت حوزه علمیه گیلان، تاکید کرد: به نظر می رسد که مدیر حوزه علمیه گیلان می تواند با رایزنی با نهادهای فرهنگی درصدی از بودجه های قرآنی را برای اجرای برنامه های قرآنی در حوزه علمیه استان جذب نماید.

  در پایان این نشست اسد الله گلی نژاد مدیر برنامه ریزی و پشتیبانی مرکز مدیریت حوزه علمیه گیلان و از اعضای شورای راهبردی قرآن حوزه علمیه استان،  تاکید کرد: برای اجرایی شدن طرح ها و برنامه ها قرآنی نیازمند جدیت و تمرکز بیشتری بر روی مباحث قرآنی هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه مدیریت جدید حوزه علمیه استان در خصوص پی گیری مستمر برنامه های قرآنی برای رشد و گسترش این فعالیت ها در ادامه راه، مشکلات پیش رو به حداقل کاهش می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha