چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

نشست علمی کاربرد روانشناسی در تبلیغ دین، امروز در سالن اجتماعات موسسه امین، وابسته به جامعة المصطفی العالمیه و با حضور جمعی از طلاب غیر ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی هادی از پژوهشگران حوزه، در این نشست علمی به تبیین اهمیت و جایگاه روانشناسی در امر تبلیغ و اثرات آن پرداخت.

وی گفت: یکی از نکات مهم در روانشناسی تبلیغ، این است که مخاطب احساس کند در مطلب مورد نظر با شما مشارکت دارد و این کار برای اقبال و پذیرش مطلب بسیار مناسب خواهد بود، ولی سوال اساسی این است که احساس مشارکت در مخاطب را چگونه به وجود بیاوریم.

حجت الاسلام هادی با اشاره به دشواری های تبلیغ در عصر انبیای الهی گفت: مردم تصور می‌کردند پیامبر(ص) آمده است تا عقایدی که مال خودشان یا اجدادشان بود را از آنان بگیرد ؛ حال آن که پیامبران(علیهم‌السلام) آمده بودند تا دفینه‌های عقول آنان را آشکار سازند و مردم را به کمال برسانند.

*اهمیت نیاز سنجی در تبلیغ دین

وی افزود: نکته دیگر در تبلیغ موفق این است که تبلیغ براساس نیاز مخاطب باشد، به گونه ای که مردم احساس کنند که یک مبلغ حرف دل آنان را زده و به مشکلات مبتلا به آنان پاسخ مناسب داده است.

حجت الاسلام هادی خاطر نشان کرد: ایجاد حلقه‌های معرفت و گذاشتن وقت کافی بعد از منبر، بسیار  مفید است و باید  در این حلقه‌های معرفت مطابق نیاز مردم مخصوصا جوانان مطالب مفید گفته شود و پرسش و پاسخ برقرارگردد.

این پژوهشگر حوزه، یکی دیگر از نکات مهم روانشناسی تبلیغ را تغییر شناخت‌ها دانست و افزود: این که قرآن مجید مردم را دعوت کرده تا درملکوت آسمان ها و زمین بیندیشند به این خاطر است که شناخت و تفکر مردم را  به سمت یک تفکر دینی و الهی تغییر دهد؛ چرا که اگر مردم جهان بینی و دید صحیحی داشته باشند راحت تر به پذیرش معارف اسلام اقبال می کنند و یک مبلغ هم اگر بتواند این کار را انجام دهد بسیار خوب و اثرگذار است.

حجت الاسلام هادی استفاده از عواطف و احساسات را مهم دانست و تاکید کرد:استفاده از عواطف و احساسات در امر تبلیغ خیلی سریع و راحت جواب می دهد، ولی باید این عواطف و شور ایجاد شده در مخاطبین همراه با معرفت و شعور کافی باشد چرا که ممکن است دچار انحرافاتی نیز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha