دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

امام جمعه موقت تهران، خواستار تدوین طرح جامع سبک زندگی دینی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرکز مهندسی فرهنگی نظام، با کمک نخبگان حوزه و دانشگاه شد.

آیت الله سید احمد خاتمی، همزمان با فرارسیدن 19 آذر، سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به رسالت های این شورا، اظهار داشت: این شورا از یادگاران امام راحل است که از آغاز انقلاب شکل گرفته و از نهادهای بالادستی نظام اسلامی محسوب می‏شود و دیگر نهادها باید با آن هماهنگ باشند.

ضرورت مهندسی فرهنگی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ضروررت مهندسی فرهنگی در جامعه، خاطر نشان کرد: مهندسی فرهنگی نظام در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل می‏گیرد و یک ضرورت حتمی برای نظام اسلامی است که بار سنگین ساماندهی امور فرهنگی کشور را در امور مختلف برعهده دارد.

وی در ادامه با اشاره به نقش فرهنگ در جامعه، ابراز داشت: فرهنگ عبارت است از مجموعه بینش‏ها، دانش‏ها و ارزش‏ها؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این سه عرصه، مهندسی شایسته‏ای را دارا باشد و دیگر نهادها نیز به این شورا کمک کنند تا بتواند تأثیر بایسته‏ای داشته باشد.

آیت الله خاتمی، سبک زندگی دینی را از ضرورت‏های مورد نیاز جامعه امروز بر شمرد و یادآور شد: امروزه پرداختن به سبک زندگی دینی، یک ضرورت محسوب می‏شود؛ چرا که جامعه اسلامی از دو عنصر حکومت دینی و سبک زندگی دینی شکل می‏گیرد.

لزوم آسیب شناسی سبک زندگی

امام جمعه موقت تهران با بیان این که حکومت دینی که به برکت خون شهدا شکل گرفته، تأثیر اساسی در اسلامی کردن جامعه دارد، یادآور شد: سبک زندگی دینی نیز مانند تشکیل حکومت اسلامی، مسئله ای کلیدی و حائز اهمیت است که به نظر می رسد در این عرصه، شورای عالی انقلاب فرهنگی ابتدا باید مطالعه جامعی داشته باشد تا بداند در چه عرصه‏هایی سبک زندگی ما، دینی نیست و براساس آن بتواند به کمک فرهیختگان حوزه و دانشگاه، طرح جامع سبک زندگی دینی را تدوین کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نظارت را از دیگر وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی دانسته و گفت: این شورا باید مجریانی را برای تدوین سبک زندگی دینی معین کند و نظارت دقیقی بر اجرای آن و دیگر طرح های مصوب داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha