سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) از ارسال 509 اثر عمومی و 130 مقاله به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره شیخ طوسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عباسی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش، با اشاره به این که پژهشگاه بین المللی المصطفی(ص) در سال 1386 پس از تلفیق دو نهاد پژوهشکده سازمان مدارس خارج از کشور و پژوهشکده نور، تأسیس شد ، اظهار داشت: هم اکنون این پژوهشگاه دارای پنج پژوهشکده شامل پژوهشکده های علوم اسلامی، علوم انسانی،مطالعات منطقه ای، اخلاق، تعلیم و تربیت و پژوهشکده اسلام و غرب می باشد.

وی افزود: این پژوهشگاه در راستای مأموریت بنیادین جامعة المصطفی(ص) العالمیه، در تولید علم و اندیشه در حوزه علوم اسلامی، انسانی و پاسخگویی به نیازهای  پژوهشی جامعة المصطفی(ص) و سایر مراکز علمی - پژوهشی در عرصه بین الملل، تأسیس شده است.

رییس پژوهشگاه المصطفی(ص) در ادامه با اشاره به این که این پژوهشگاه، بزرگترین مرکز جامعة المصطفی(ص) در عرصه پژوهش است، گفت: در حال حاضر گروه های مختلف در پژوهشگاه ها مشغول به فعالیت هستند و این مرکز با مراکز و نهادهای متعدد داخلی و خارجی در ارتباط می باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که پژوهشگاه دارای چند اداره کل است ، افزود: از جمله آن ها می توان به اداره کل تدوین متون درسی و نیز اداره کل ترجمه اشاره کرد.

این استاد حوزه اضافه کرد: با توجه به ظرفیت زبانی بالای المصطفی(ص) با تعداد فراوان دانش پژوهان از ملیت های گوناگون که گستره زبانی وسیعی در اختیار ما گذاشته، این اداره کل برای ترجمه تولیدات علمی که در المصطفی(ص) می باشد، خدمات بسیاری را انجام داده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی همچنین با بیان این که فعالیت های آموزشی در بسیاری از پژوهشگاه ها امری متداول است، گفت: در پژوهشگاه المصطفی(ص) نیز کار آموزشی متناسب با خود در جریان است که ما در این باره با اخذ مجوزی از وزارت علوم در مقطع دکتری دانشجو به روش آموزش پژوهش محور می پذیریم.

وی یادآور شد: بخش دیگری که ما در پژوهشگاه داریم، ناظر به ایجاد شبکه ارتباطی میان پژوهشگران و پژوهشکده‌ها، به عنوان پژوهش مجازی است، یعنی افراد در این فضا با ما همکاری می‌کنند و این بخش در حال فعال تر شدن است.

*85 هزار کتاب فارسی و عربی است

رییس پژوهشگاه المصطفی(ص) همچنین با اشاره به این که کتابخانه این مرکز بیشترین کتاب لاتین با تنوع بالا را در اختیار دارد، ابراز داشت: یکی دیگر از خدمات ما، کتابخانه جامع است که به پژوهشگران و نیروهای علمی المصطفی(ص) خدمات ارایه می‌کند؛ این کتابخانه دارای بیش از 85 هزار کتاب فارسی و عربی و حدود 5 هزار جلد کتاب لاتین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره سالانه پژوهشی شیخ طوسی گفت: امسال شانزدهمین دوره این جشنواره با موضوع ویژه جغرافیایی معرفتی جهان اسلام ، فرصت ها، تهدیدها و راهبردهادر روزهای  30 بهمن و اول اسفند در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

حجت الاسلام عباسی افزود: تاکنون 509 اثر عمومی و 130 مقاله به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

*175 پروژه پژوهشی

وی همچنین با اشاره به هفته پژوهش و اینکه در حال حاضر حدود 175 پروژه پژوهشی در این پژوهشگاه در دست انجام است، گفت: در همین رابطه هفته آینده در ستاد المصطفی(ص) و نیز مجتمع امین، نمایشگاه آثار علمی و فعالیت‌های پژوهشی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha