دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
شیخ عبدالکریم حائری

ایشان برای ماندن در قم استخاره کردند و آیه 93 سوره یوسف آمد و مجاب شد که با خانواده به قم مهاجرت کند؛ آن زمان حوزه علمیه قم از نبود یک زعیم عالی قدر برای اداره امور حوزه رنج می‎برد و مدرسه فیضیه به مکانی برای سکنی مسافران تبدیل شده بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله حسینی بوشهری، امروز در همایش نکوداشت آیتالله حائری یزدی، در قم گفت: حوزههای علمیه امروز در جایگاه رفیعی قرار دارند و پس از دوران معصومین(ع)، دوره دوم خود را سپری میکند.

وی تصریح کرد: پس از دوران غیبت کبری دوره دوم اداره حوزههای علمیه شیعه آغاز شد و حوزههای نجف، بغداد، سامرا، حله، ری  و قم مهمترین حوزهها بودند که هر کدام در دورهای پیشگام بودند.

مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: در قرن 5 شیخ مفید و سید مرتضی و در دورههای بعد علمای دیگر نسبت به تاسیس حوزه اقدام کردند؛ اما وضعیت قم در آن سال ها وضعیت خاصی بود، به شکلی که مرحوم عبدالجلیل رازی در قرن 6 میگوید که مدارس قم، مدارسی مناسب و دارای کتابخانههای فاخر هستند.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: با ورود صدرالمتالهین در قرن 10 و طرح مباحث فلسفی و ورود میرزای قمی در قرن 11، قم شاهد تحولات علمی خوبی بود، ولی در زمان شیخ به قدری شرایط بد بود که علما فریاد زدند که به داد قم برسید.

معاون جامعه و روحانیت مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ در مکتب علمای بزرگی چون میرزای بزرگ، مرحوم فشارکی و... به مقامات علمی بالا دست یافته بود و با دیدن شرایط ایران، به مشهد سفر کرده و سپس وارد اراک شدند؛ از ایشان درخواستی برای ماندن دراین شهر شد که این درخواست موجب اقامت 8ساله ایشان در این شهر و تاسیس حوزه علمیه ای که بزرگانی چون امام راحل، مرحوم اراکی و گلپایگانی از آن ظهور کردند شد و اکنون نیز بر سر سفره اخلاص او نشسته‌ایم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: ایشان پس از حضور در قم، با حرمت گذاری خاص علمای این شهر مواجه شدند که واقعا باید الگوی همه طلاب باشد؛ در آن زمان مرحوم آیتالله ابوالقاسم قمی(کبیر) گفتند که به من نگویید آیتالله، این شهر یک ‌آیتالله دارد و آن هم شیخ عبدالکریم است.

مدیر حوزههای علمیه افزود: ایشان برای ماندن در قم استخاره کردند و آیه 93 سوره یوسف آمد  و مجاب شد که با خانواده به قم مهاجرت کند؛ آن زمان حوزه علمیه قم از نبود یک زعیم عالی قدر برای اداره همه جوانب حوزه رنج میبرد و مدرسه فیضیه به مکانی برای سکنی مسافران تبدیل شده بود.

آیت الله حسینی بوشهری یادآورشد: بازسازی مدرسه فیضیه، رسیدگی به وضعیت معیشت طلاب و تلاش در زمینه استقلال مالی حوزه از جمله تلاشهای ایشان بود؛ یکی از داستانهای جالب آن روزها تعبیر رویای صادقه آیتالله گلپایگانی(ره) برای تامین استقلال مالی و سرازی وجوهات به قم بود که با دعاها و گریههای فراوان حضرت بقیهالله0عج) برای سامان گرفتن این حوزه همراه بود و این پیشگویی تعبیر شد و آیتالله شیخ عبدالکریم حائری چنین توفیقی بدست آوردند و وجوهات به قم سرازیر شد و مرحوم حائری نیز به مرحوم آیت الله گلپایگانی(ره) گفتند که این رویای صادقه تعبیر شد و امروز وضع حوزه با سالهای گذشته متفاوت شده است.

وی تصریح کرد:  ایشان در گزینش طلاب به شدت حساس بود و به راحتی قید افرادی که توان حضور در حوزه را به هر دلیلی نداشتند میزدند؛ همچنین در تبلیغ نیز بسیار صریح و قاطع بودند؛ تواضع از دیگر خصلتهای ایشان بود و حتی کشف مهمانان خود را جفت میکردند؛ ایشان احترام بسیاری به علمای بزرگ و روحانیون میگذاشتند و نهایت احترام را به ایشان مینهادند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: وضعیت قم با مدیریت قوی و تلاش ایشان در جلوگیری از اقدام رضا شاه برای نابودی روحانیت، باعث شد که علمای بسیاری برای تجلیل از ایشان به قم بیایند.

مدیر حوزه های علمیه در پایان تاکید کرد: زحمات این مرد بزرگ به حدی مهم بود که امام راحل فرمودند که تاسیس حوزه علمیه قم در آن روز کمتر رهبری انقلاب نبود و به حق هم چنین بود که این حوزه در این شرایط سخت ایجاد شد وامروز به این بالندگی رسیده است.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha