چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
1

حوزه/ پرنس رئیس دانشکده و پژوهشکده دومنیکن مطالعات شرقی قاهره گفت: کمبود علم و تعصب دو مسئله اصلی پیروان ادیان است و اگر گفت‌وگو میان اسلام و مسیحیت انجام شود، این مسائل حل می‌شود.

به گزارش خبر گزاری «حوزه» به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان، پروفسور ژان ژاک  در نشست علمی «مناسبات اسلام و مسیحیت در مصر» با حضور پروفسور ژان ژاک پرنس رئیس دانشکده و پژوهشکده دومنیکن مطالعات شرقی قاهره با تأکید بر این که تاریخ ایران و مصر بسیار قابل توجه و جذاب است و از تمدن‌های باستانی به شمار می‌رود،‌ گفت: مسیحیت از قرن اول میلادی در مصر با آمدن سنت مارک به اسکندریه حضور یافت.

وی افزود: در آن زمان محیط علمی و دینی مناسبی در مصر وجود داشت. از یک سو فرهنگ یونانی که اسکندر از خود بر جای گذاشته بود در مصر دیده می‌شد و از سوی دیگر نیز گروهی از یهودیان در این سرزمین زندگی می‌کردند.

پروفسور ژان ژاک هم‌چنین گفت: مسیحیت به جایگاهی در مصر در یافت که به نوعی به بخشی از ساختار این کشور باستانی تبدیل شد و دانشمندانی مسیحی هم‌چون اولیجس و آتوناسیوس از همین سرزمین سر برآوردند.

ژان ژاک هم‌چنین خاطرنشان کرد: با توجه به این که پادشان روم در آن زمان مشرک بود، لذا به سرزمین مصر که بخشی از آن مسیحی یکتاپرست بودند حمله کرد و مسیحیان مصر در قرون اول و دوم میلادی شهدای بسیاری در راه مسیحیت دادند.

ژان ژاک پرنس ادامه داد: در حال حاضر ده درصد جمعیت مصر را مسیحیان تشکیل می‌دهند که بزرگ‌ترین اقلیت مسیحی در خاورمیانه هستند.

وی با تأکید بر این که تنوع ادیانی به غنای خداشناسی کمک می‌کند، افزود: کمبود علم و تعصب دو مسئله اصلی پیروان ادیان است و اگر گفت‌وگو میان اسلام و مسیحیت انجام شود، این مسائل حل می‌شود.

در این جلسه هم‌چنین پروفسور ژان ژاک پرنس به سؤالات حاضران درباره اسلام و مسیحیت در مصر پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha