پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حسین برکه

حوزه/من شهادت می‌دهم که امت اسلامی هیچگاه معنی عزت را درک نکرد، مگر اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) بود در تهران به وقوع پیوست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ سید حسین برکه، شب گذشته در نشست بررسی «آخرین تحولات فلسطین و مسجد الاقصی»  که در  مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد گفت: همان گونه که برخاستن و قیام به پیامبر(ص) خطاب شد به مردم قم مانند همه مسلمانان نیز خطاب شده است؛ این قیام وظیفه غایی حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: برای این حوزه افتخار همین بس که امام خمینی(ره) از برکات این حوزه است و تظاهرات اصلی مردم ایران علیه رژیم شاه از این مدرسه علمیه آغاز شد.

این عالم فلسطینی خاطرنشان کرد: امروز چالش بزرگ علمای مسلمین استخراج معارف قرآن و تذکر آن به جامعه اسلامی است، بر اساس آیات سوره نحل وظیفه علمای مسلمان این است که چگونه مفاهیم سخن خداوند را از قرآن بگیرند قرآن همانگونه که گفته است شفاست.

برکه گفت: قرآن کریم در همه زمان ها وجود داشته است، ولی ضعف ما همیشه در فهم و درک قرآن بوده است؛ وظیفه اهل بیت(ع) و در راس آنها ائمه اطهار(ع) تببین معانی و معارف قرآن کریم بوده است در زمان معاصر من شهادت می‌دهم که امت اسلامی هیچگاه معنی عزت را درک نکرد، مگر اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) بود در تهران به وقوع پیوست.

وی افزود: در نظر امام خمینی، قرآن فقط برای فتوا و امور جزیی و فردی نبود؛ قرآن و سنت وقتی که به امام خمینی(ره) رسید به یک ماده اولیه برای ساختن بشر آزاده تبدیل شد؛ تا بتواند بر اساس معارف قرآن کریم آزادگی داشته باشد.

این عالم فلسطینی گفت: کسی که در شخصیت امام راحل تامل بیشتری کند به این نتیجه می رسد که مهمترین ویژگی امام عرفان ایشان بود و من ایشان را عارف انقلابی نامیدم.

عرفان اصلی انقلاب علیه ظلم و فساد است

وی افزود: امروزه همه، عرفان را یک مساله شخصی می دانند، ولی عرفان اصلی انقلاب، علیه ظلم و فساد و برپایی عدالت است وظیفه ای که بر دوش پیامبران الهی نیز بود.

برکه خاطرنشان کرد: هدف همه انبیای الهی اقامه قسط و عدل است؛ دو تا از مهمترین اموری که بشریت را به عقب می برند، مساله جهل و ظلم است؛ پس آن چیزی که انسان را از فریضه الهی منع می کند جهل و ظلم است؛ ظلم حلال و ظلم حرام هم نداریم؛ ظلم داخلی نسبت به یک ملت و مردم انجام می شود که استبداد نامیده می‌شود و ظلمی که نیروی خارجی علیه ملت انجام می دهد را استعمار می‌گویند انسان آزاده مومن ربانی باید نسبت به ظلم چه داخلی و چه خارجی موضع شفاف داشته باشد.

وی گفت: بنابراین جای تعجب نیست که امام خمینی (ره)در همان زمانی که با شاه به عنوان مستبد مبارزه می کردند در همان زمان نسبت به وجود اسراییل به عنوان ظلم خارجی و استعمار نیز هشدار می دادند؛ اولا نظر به مظلومیت مردم فلسطینی که گویی این مظلومیت استمرار مظلومیت امام حسین(ع) است.

این محقق دینی افزود: وقتی که سنت نبوی را مطالعه می کنیم می بینیم که فلسطین در فکر و اندیشه هر مسلمان و مومنی جایگاه بالایی دارد کدامیک از ما نمی دانیم که برای اولین قبله مسلمانان مسجدالاقصی بود سومین حرم مقدس مسلمانان و محل معراج پیامبر(ص) بود.

فلسطین نماد جهانی شدن امت اسلام است

برکه خاطرنشان کرد:پس از وفات پیامبر اکرم(ص) ارتش اسلام آماده فتح شام بود وقتی که بیت المقدس فتح شد این آغاز خروج اسلام از شبه جزیره عرب و جهانی شدن ندای اسلام بود. فلسطین نماد جهانی شدن امت اسلام است؛ فلسطین نماد عزت این امت است؛ هر کشوری می تواند خود را از استبداد خارج کند، اما این آزادی تا زمانی که فلسطین در اشغال بماند آزادی ناقصی است به همین خاطر است که شبانه روز ایران را تهدید می کنند و علت حقیقی این تهدیدات این است که ایران از طریق امام خمینی و این انقلاب بزرگ دست خودش را بر نقطه اساسی جهان اسلام قرارداد.

خدا ما را با اسلام وفلسطین امتحان کرده

وی گفت: تازمانی که فلسطین آزاد نشود، تمام تجربه های آزادی در جهان اسلام در معرض تهدید خواهد بود؛ من حدود یک هفته پیش خدمت سید حسن نصرالله در لبنان رسیدم نظریه‌ای را مطرح کردم و گفتم که معتقدم که تاخیر در آزادسازی فلسطین حکمتی دارد؛ زیرا فلسطین پاداش الهی برای این امت خواهد بود، پس خداوند متعال ما را با اسلام وفلسطین امتحان کرد و متاسفانه به جای اینکه از این مساله استفاده کنیم سعی کردیم که این مساله را به اندازه ضعف ها و نقص هایمان تنزل دهیم.

حزب الله به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است

این عالم فلسطینی خاطرنشان کرد: ممکن است که مردم به ما بگویند که قضیه فلسطین خیلی مشکلات را به ما تحمیل می کند ولی فلسطین موضوعی است که می تواند شما را بالا ببرد و یا شمارا به پایین بکشد؛ یک گروهی مثل حزب الله که به ظاهر گروه کوچکی است ولی از جایگاه موقری برخوردار است، نماینده روسیه و شخصیت های بین المللی دیگر اصرار دارندکه با سید حسن دیدار کنند زیرا امروز حزب الله به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است که این تاثیر و عظمت حزب الله به خاطر حمایت حزب الله از فلسطین بود.

مبارزه با دشمن صهیونیستی یک وظیفه جهانی است

وی گفت: ایران در انقلاب خودش پیروز شد، اما تاثیر و جایگاه منطقه ای ایران وبالارفتن جایگاه ایران زمانی بود که ایران از فلسطین حمایت کرد؛ دین ما دین انسانی و جهانی است. دشمن صهیونیستی نیز نماینده یک جبهه جهانی است بنابراین وظیفه مبارزه با این دشمن یک وظیفه جهانی است

وی خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم، اسلام را به عنوان یک اندیشه جهانی عرضه کنیم از طریق مبارزه با این دشمن جهانی می‌توانیم اسلام را جهانی عرضه کنیم. مطمئنا این کوتاه ترین راه برای جهانی کردن اسلام در عصر جدید خواهد بود؛ بنابراین وقتی قرآن می خوانیم و سنت را می بینیم مطمئن می شویم که پایان راه پیروزی ماست؛ از مفاهیم آیات الهی پیروزی نهایی از آن مومنان خواهد بود. این نشان دهنده آن است که تمام برتری و افساد بنی اسراییل نابود خواهد شد.

برکه اظهارکرد: پس از دیدار با رهبری در پایان همایش تکفیری ها، ایشان به صورت شفاف بیان کردند که دشمنان ما از جمله اسراییل و آمریکا هر روز ضعیف تر می شوند و نفوذ آنها کم می شود و پیروزی های ما هر روز بیشتر می شود؛ غزه ای که هفت سال تحت محاصره است 360کیلومتر مربع است که کوهستان ندارد و مثل کف دست در اختیار اسراییل است؛ ولی اسراییل در 51روز از شکست دادن مردم فلسطین و غزه عاجز ماند؛ اسراییل نتوانست حتی یک پیروزی در مقابل آنها بدست بیاورد.

این عالم فلسطینی گفت: من با قاطعیت می گویم که اگر کشورهای عربی این همه مشکلات برای ایران ایجاد نمی کردند تا کنون انقلاب اسلامی ایران فلسطین را آزاد می کرد؛ جمال عبدالناصر در دهه60 به یک هیئت فلسطینی که نزد او آمده بودند گفت که هر کسی به شما بگوید که نقشه و طرح آزادسازی فلسطین را دارد به شما دروغ گفته است؛ جمال عبدالناصر یکی از نمادهای امت عربی است؛ نه قبل از ناصر و چه بعد از او هیچ گروه وجریان عربی به فلسطین فکر هم نمی کند چه برسد که آن را آزادکند و تنها جایی که برای آزادسازی فلسطین برنامه دارد فقط ایران است و ما معتقد هستیم که چون این برنامه الهی هست همانگونه که در ایران به پیروزی رسید در قدس هم به پیروزی می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha