پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی به تأسیس رشته‌ تخصصی پیشرفت در حوزه‌ تاکید کرد و گفت: برای تربیت متخصصی خوش‌فکر بایستی با حذف برخی تشریفات رشته تخصصی پیشرفت را در حوزه‌ها طراحی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عضو شورای انقلاب فرهنگی، چهارشنبه شب در نشست "نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"  در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم با بیان این که برگزاری این جلسه یکی از مظاهر رشد وحدت حوزه و دانشگاه است اظهار کرد: اینکه نخبگان هر دو نهاد دور هم بنشینند و در مورد یکی از مسائل مهم کشور بحث و گفتگو کنند نشان از وحدت حوزه و دانشگاه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه وحدت شعار نیست و عمل است گفت: این حرکت در حقیقت نمود بارز و عینی وحدت قلمداد می‌شود.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به شاخص‌های جامعه مهدوی گفت: الگوی پیشرفت قله‌اش عهد فرج است و تمام تلاش‌های ما باید به سمت ارزش‌ها و شاخص‌های مهدوی حرکت کند.

وی با بیان اینکه حوزه و حوزوی پیشرفته می‌تواند پیشاهنگ پیشرفت و الگوی نهادها و طبقات دیگر باشد گفت: اولین قدمی که حوزه برای کمک به تحقق الگوی پیشرفت باید بردارد الگو شدن خود حوزه است.

استاد رشاد گفت: بدون حوزه پیشرفته طراحی و اجرای الگوی پیشرفته میسر نیست.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم در ترکیب شورای دبیرخانه حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تجدید نظری صورت بگیرد و در تعیین ترکیب جدید با مرکز مدیریت حوزه تفاهم‌نامه‌ای انجام شود.

راه‌اندازی کرسی‌های فقه پیشرفته

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه، پیشنهاد بعدی من راه‌اندازی کرسی‌های فقه پیشرفته است گفت: در مرکز الگوی پیشرفت حدود 30 اندیشکده در چارچوب یک نظام موضوعی و سامانه معرفتی طراحی شده‌اند و نیمی از این اندیشکده ها فعال شده‌اند.

وی گفت: ما نباید به مسئله فقه به عنوان یک مقوله نگاه نداشته باشیم، بلکه باید مانند روحی در سراسر کالبد الگو، مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به این که در همه بخش‌ها نیازمند مطالعه فقهی و اخلاقی هستیم گفت: باید کرسی‌های فقه پیشرفته را در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: پیشنهاد بعدی من برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره در مبانی پیشرفت از سوی اصحاب حوزه است و توقع داریم اجلاسیه های نقد نظریه‌ها در قالب این کرسی‌ها تأسیس شوند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تأسیس رشته‌های تخصصی پیشرفت در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: برای تربیت متخصصی خوش فکر بایستی با حذف برخی تشریفات، رشته تخصصی پیشرفت و الگوی تخصصی پیشرفت را در حوزه‌ها طراحی کنیم.

وی گفت: به وسیله رشته‌های تخصصی پیشرفت باید فضلای خوش فکر و مستعد را جذب کنیم و متخصصینی را به مقتضا و تناسب نیاز وسیعی که داریم تربیت کنیم.

استاد رشاد گفت: مسئله الگوی پیشرفت مسئله دائمی ما است همان طور که رهبری فرمودند این الگو، فرادست همه اسناد فرادستی است و همه چیز باید با این الگو طراحی شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha