جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
عزالدین رضانژاد

حوزه/ مسئولیت انسان در برابر طبیعت اقتضا دارد تا اصول اخلاقی مرتبط با محیط زیست را کشف کرده و آنها را به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام عزالدین رضانژاد امروز در همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس  اظهارداشت: همه ادیان الهی و بشری، هدایت و سعادت انسان را مورد توجه قرار داده اند.

وی افزود: انسان برای رسیدن به هدف نهایی و بلند خود باید رابطه اش را به آفریدگار جهان، طبیعت، انسان های دیگر و نیز خویشتن خویش به درستی دریابد.

عضو هیئت علمی المصطفی خاطرنشان کرد: مسئولیت انسان در برابر طبیعت به معنای  عام که شامل انسان نیز می گردد، اقتضا دارد تا اصول اخلاقی مرتبط با محیط زیست را کشف کرده و آنها را به کار گیرد.

وی گفت: در دهه گذشته تلاش های علمی قابل توجهی در جهان صورت گرفت که دیدگاه ادیان زنده جهان را نسبت به موضوع محیط زیست ترسیم کرده  و راهکارهای حفظ محیط زیست را ارایه دهند.

استاد المصطفی اظهارکرد: یکی از مسایل مهم در موضوع محیط زیست، مبحث آب است؛ آب 71درصد سطح زمین را پوشانده که 97درصد  این مقدار؛ آب شور اقیانوس ها و یا دریا و فقط 3درصد آن به اصطلاح آب شیرین است؛ سه چهارم آب های شیرین به صورت یخ و برف در یخچال های قطبی و کوهستانی انباشته شده و یک چهارم باقیمانده، آب مورد استفاده موجودات زنده را تشکیل می دهد.

حجت الاسلام رضانژاد خاطرنشان کرد: در قرآن کریم و سخنان پیشوایان معصوم(ع) اهتمام ویژه ای به بحث آب شده؛ ده ها آیه در قرآن کریم و صدها روایت به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آب پرداخته شده است.

وی گفت: برخی از شاخص های اخلاقی زیست محیطی اسلام در حوزه آب شامل این است که آب را باید نعمت و رحمت و برکت الهی بدانیم و یا نگرش به آب به عنوان منشا آفرینش هر موجود زنده مطرح است.

وی اظهارکرد: پرهیز از اسراف آب، عدم آلوده سازی، نهی از مصرف بیهوده گرچه در کنار رودخانه جاری باشد، حفظ بهداشت و ضرر نرساندن به آبزیان، نهی از مسموم کردن در جنگ، تشویق به بهره وری صحیح از آب برای درختکاری و کشاورزی، فرمان به بهره گیری از آن در انجام عبادات و طهارت، از دیگر مباحث مطروحه در اسلام است.

عضو هیئت علمی المصطفی خاطرنشان کرد: در آیین کنفوسیوسی نیز آب روان نمادی از معرفت شناسی است و آب سمبل ساده زیستی و خوشبختی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha