چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کانون های مساجد

حوزه/ مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان از فعالیت 20 هزار کانون در سطح کشور با محوریت ائمه جماعات مساجد خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت 18 اسفند، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار داشت: امروز در سطح کشور 20هزار کانون فرهنگی هنری راه اندازی شده و در استان اصفهان نزدیک به یک هزار و 700 کانون به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: مسئولیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، بر عهده امام جماعت می باشد و یک نفر به نمایندگی از هیئت امنای مسجد، فرمانده بسیج مسجد، و دو نفر از معتمدین و نخبگان فرهنگی محل، دیگر اعضای شورای کانون را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به محور فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد، خاطرنشان کرد: عمده محور های فعالیت کانون فرهنگی هنری مساجد شامل فعالیت هایی نظیر کتابخانه ای، هنری، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و قرآنی می باشد.

وی با بیان این که در بخش فرهنگی جشنواره های مختلفی برگزار می شود، تصریح کرد: در حوزه آموزش، دوره های مختلف آموزشی برای مدیران کانون فرهنگی هنری، ائمه جماعات مساجد، آموزش سبک زندگی، آموزش تربیت فرزند و ... برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: در بخش برنامه های اوقات فراغت و اردوهای فرهنگی امسال بالغ بر هزار کانون فرهنگی هنری همکاری داشته اند.

وی همچنین به وجود 15 خانه فرهنگ دیجیتال کانون های مساجد با رویکرد برنامه ریزی برای جوانان براساس نیازهای آنان اشاره و تاکید کرد: خانه های فرهنگ انواع بازی های رایانه ای، نرم افزارهای فرهنگی خاص و اینترنت پاک را در جوار مسجد، به عموم مردم ارائه می دهند.

حجت الاسلام معتمدی بر ایجاد فضای سالم و جذاب در مساجد تاکید کرد و افزود: خانه های فرهنگ دیجیتال وابسته به کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند و نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی دارند.

وی همچنین با اشاره به منویات رهبرمعظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی، افزود: از جمله کارهای کلان صورت گرفته در سطح استان اصفهان، اجرای طرح پایلوت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه مسجد می باشد.

وی افزود: در حال حاضر که رونق بخشی به فعالیت های فرهنگی و مقوله اقتصاد مقاومتی از دغدغه های مقام معظم رهبری است، می توانیم از ظرفیت این مراکز مهم دینی و فرهنگی برای تحقق بخشیدن به منویات رهبری بهره ببریم.

 این فعال فرهنگی با اشاره به حوزه امورات مسجد و کارکردهای آن، خاطرنشان کرد: اسلام، مسجد را محور جامعه قرار داده است و لذا حول مسجد، بازار و منازل تعریف شده است و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، عموم جامعه باید دسترسی آسان به مساجد داشته باشند.

حجت الاسلام معتمدی با بیان این که یکی از کارکردها اصلی مسجد، اقامه نماز است، تاکید کرد: مساجد، کارکردهایی نظیر آموزشی، پرورشی، فرهنگی، مهارتی و حرفه ای، اقتصادی و سیاسی نیز دارند.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان یادآور شد: مسجد باید حوزه جغرافیایی خود را در حدود 500 خانوار با ظرفیت های آنان شناسایی کند و برای حل و فصل مشکلات آن محله برنامه ریزی انجام دهد.

حجت الاسلام معتمدی با تاکید بر این که بخشی از اشتغال زایی جوانان باید در مساجد توسط اقشار مختلف محل در مسجد حل و فصل شود؛ تصریح کرد: مساجد باید در ایام خاص مانند تعطیلات نوروز، خدمات رسانی شبانه روزی داشته باشند

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha