دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
صله رحم

کارشناس مباحث دین و خانواده در خصوص صله رحم عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم صله رحم راه میانبری برای رستگاری، پاکیزگی و تزکیه نفس انسان ذکر شده است.

 حجت‌الاسلام سید فتاح حکمت منش، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، در بيان تأثيرات صله رحم  و انجام  این سنت پسندیده ، عنوان كرد:  علامه مجلسی در جلد ۷۱ بحار الانوار در باب صله رحم ۱۱۰ حدیث و روایت در این موضوع گردآوری کرده است.

حجت الاسلام حکمت منش افزود: از جابرجعفی نقل شده که می گويد روزی در حضور امام باقر عليه السلام بودم، ناگهان دلم گرفته شد، از امام باقر عليه السلام پرسيدم: « گاهی بدون مقدمه، به طور ناخودآگاه، اندوهگين مي شوم، به گونه ای كه اثرش در چهره ام آشكار می گردد، بی آنكه مصيبتی به من برسد يا چيز ناراحت كننده ای به سراغم آيد، رازش چيست؟ » امام باقر عليه السلام فرمودند: « آری ای جابر! خداوند، انسان های با ايمان را از سرشت بهشتی بيافريد، و نسيم روح خويش را در بين آنها جاری نمود، به همين خاطر مؤمن، برادر مؤمن است، روی اين اساس، اگر در شهری به يكی از ارواح مؤمنان آسيبی برسد، روح ديگر نيز اندوهگين می شود، زيرا بين روح های مؤمنان، ارتباطی وجود دارد.

حجت الاسلام حکمت منش تصریح کرد: از امام باقر(ع) روایت شده که می فرمایند: « صله رحم نفس را پاکیزه می کند» و لذا اهمیت این مسأله زمانی آشکار می شود که نگاهی به سوره شمس بیاندازیم.

وی خاطرنشان کرد: در این سوره شریفه خداوند پس از 9 قسم بزرگ و با تأکید فراوان می فرماید:« قد افلح من زکاها»؛ به تحقیق رستگار شد آنکه نفس خود را تزکیه و پاک نمود.

حجت الاسلام حکمت منش یادآور شد: از دید برخی پزشکان، دیدار خویشاوندان، اقوام و دوستان موجب احیای روابط عاطفی و انسانی شده و از نظر روانی و رفتاری نیز تأثیر شگفت‌انگیزی بر مکانیزم عصبی انسان دارد، به طوری که موجب طول عمر، سلامتی و کاهش استرس می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه بعضی از سنت های نوروز سنت های اسلامی است؛ مثل صله رحم،‌ دید و بازدید بزرگترها و  دستگیری از مستمندان و محرومان، اینها از سنت های اسلامی است که زمان هم ندارد و نیز در منافات با ارزش های اسلامی نیست؛ تاکید کرد: محزون شدن به حزن اهل بیت و شاد بودن در شادی آنها تظاهر به همراهی با اهل بیت است؛ به این معنی که حزن و سرور ما با حزن و سرور اهل بیت رنگ بگیرد، اما محتوای آن عمل کردن به فرمایشات ایشان و پذیرفتن ولایت اهل بیت است

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha