یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
کد خبر: 346861
۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
حجت‌‌الاسلام خطاط

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ اصفهان گفت: مکتب اسلام بین پیمان بستن با خدا و صله ارحام پیوند زده و این امر یکی از مهم ترین روش های استراتژیک تفکر دینی در اسلام می باشد .

حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با بيان اينكه يكی از سنت‌های زيبای ايرانيان به‌ویِژه در ايام نوروز توجه به ديد و بازديد(صله رحم) است، گفت: تقويت اين سنت حسنه باعث تحكيم روابط خانوادگی و فاميلی می‌شود.

وی افزود: امسال که هفته نخست نوروز با ایام عزاداری دخت بزرگوار رسول اکرم (س) همراه شده، طبیعی است که باید حرمت عزاداری حضرت زهرا(س) را پاس بداریم.

وی گفت: صله رحم به معنای ایجاد ارتباط, دید و بازدید و رسیدگی به امور خویشان و نزدیکان می باشد که در قرآن کریم بر این مسئله توجه خاصی شده و بسیاری از آیات به آن پرداخته اند.

حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه خداوند در آیه 27 سوره مبارکه بقره نسبت به مسئله صله رحم هشدار می دهد و می فرماید" : الَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَ یقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِک هُمُ الْخَاسِرُونَ"؛ خاطرنشان کرد: مکتب اسلام بین پیمان بستن با خدا و صله ارحام پیوند زده است و این امر یکی از مهم ترین روش های استراتژیک تفکر دینی در اسلام می باشد که میان این دو جمع کرده است.

وی افزود: قرآن كريم درباره صله رحم سفارش فراوانی كرده و در روايت نيز نسبت به صله رحم ترغيب و تشويق زيادی صورت گرفته است به‌طور مثال در روايتی از امام باقر(ع) می‌فرمايند: صله ارحام اعمال انسان را پاكيزه می‌كند و اعمال انسان را رشد می‌دهد و بلا و مصيبت را از انسان دور می‌كند و پاسخگويی نسبت به اعمال را در روز قيامت آسان می‌كند و اجل انسان نيز به تعويق می‌افتد.

استاد حوزه علمیه اصفهان در بيان آثار و بركات صله رحم، خاطرنشان كرد: در روايت است كه صله رحم باعث خوش‌خلقی، افزايش روزی، پاكيزگی نفس و بخشنده شدن انسان می‌شود.

حجت الاسلام خطاط تصریح کرد: دید و بازدیدهای نوروزی، دور ریختن کینه از دل‌ها و توجه به محرومان که بخشی از فرهنگ نوروز بوده، لذا بسیار شایسته است و می‌توانیم ثوابش را نیز هدیه به پیشگاه حضرت زهرا(س)‌ کنیم.

این کارشناس مباحث دینی در پایان یادآور شد: وظایف شیعیان احیای امر ائمه(ع) است که با تعظیم شعائر اسلامی، عمل کردن به راه و رسم پیغمبر و تمسک و تبعیت و تأسی از حضرت صدیقه طاهره محقق می شود؛ با این امور می توان به طرف زندگی پاک رفت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha