چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
اعتکاف

حوزه/ امسال، همه چیز متفاوت بود؛ از نحوه ثبت نام معتکفین گرفته تا افراد حاضر در مراسم با تنوع قومیتی متفاوت... به ویژه حضور سال اولی های معتکف در کنار پدربزرگ ها ...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، بی جهت نیست که می گویند اعتکاف محل نزول ملائکه الله و مکانی برای آمرزش گناهان و غل و زنجیر کردن شیطان است؛ چرا که در آنجا خبری از دنیای مادی و حرف های عبس و بیهوده نبود، هرکه را می نگریستی مشغول عبادت و راز و نیاز با معبود خویش بود.

اینجا چه خبر است!؟ جوانان چه می گویند و چه می خواهند؟ پس کجاست آن هجمه فرهنگی و این تلاطم دنیای مادی با هزاران رنگ و بوی شیطانی...، چرا اینجا کسی به فکر فردای خویش نیست! چرا با هرکه هم سخن می شوی تنها یک جمله می گوید: «آقا بیا تا گریه ها معنا بگیرد...»

* نوای «اللهم عجل لولیک الفرج»

دیشب صدای «اللهم عجل لولیک الفرج»، «اللهم ارزقنی توفیق الشهاده» و ... فضای مسجد را پر کرده بود و هرکسی با تسبیحی در دست، مشغول خواندن نماز شب و راز و نیاز با خدای خود بود.

گوشه سمت راست مسجد، نوجوانی سیزده ساله دفترخود را بازکرده و مشغول نوشتن بود، نزدیک شدم و آرام از او پرسیدیم چه میکنی؟! که وی با تبسمی بر لب و خنده ای شیرین گفت: «دارم اسم دوستام رو تو برگه واسه نماز شب می نویسم، آخه مربی ما گفته تو نماز شب هرکسی که دوست داشت می تونه اسم 40 مؤمن رو بنویسه و از خدا واسه اونها طلب استغفار کنه...».

پس از نماز صبح و قرائت سوره یاسین، هنگام استراحت معتکفین، کار خود را آغاز کردیم و با چند نفر از طلاب جوان اهوازی، که در مسجد ابوالفضل(ع) اهواز مستقر بودند به گفت و گو نشستیم.

*تهاجم فرهنگی بی اثر

حجت الاسلام علی نیسی، از طلاب مدرسه علمیه علی بن ابیطالب(ع) اهواز که مسئول برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، نظر خود در رابطه با استقبال جوانان و نوجوانان از این برنامه را اینگونه اعلام کرد: خوشبختانه هرسال استقبال بیشتری از سوی جوانان و نوجوانان برای حضور در اعتکاف صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر «بیشتر چه قشری از جوانان در این برنامه شرکت کردند؟»، گفت: به نظر من، اعتکاف 94 با سایر اعتکاف های گذشته متفاوت بود؛ چرا که امسال بیش از افراد بسیجی و طلاب، جوانانی در این آیین پرفیض شرکت کردند که به نظر می آید سنخیتی با این گونه برنامه های مذهبی نداشتند، اما خوشبختانه ما مشاهده کردیم که با وجود تهاجم گسترده فرهنگی و به اصطلاح استحاله شدن جوانان، بازهم غیرت دینی در وجود آنها وجود دارد و هیچ عاملی مانع آنها نخواهد بود.

* رنگ و بوی خدایی

پس از گپ و گفتی با شیخ علی نیسی، به سراغ یک طلبه جوان دیگر رفتیم. هادی طرفی کاظمی یکی از طلاب مدرسه علمیه امام حسين(ع) اهواز بوده و در پایه سه مشغول به تحصیل است.

هادی طرفي کاظمی، به بیان حس و حال معنوی و برنامه های خود در این مدت پرداخت و گفت: اینجا همه چیز رنگ و بوی خدایی داشت، از صحبت های دوستان گرفته، تا جلسات معرفتی که با بچه ها داشتیم.

وی برگزاری جلسات حلقه های معرفتی را یکی از بهترین برنامه های اعتکاف سال94 دانست و خاطرنشان کرد: اینجا علاوه بر این که محلی برای عبادت و توبه در پیشگاه خداوند متعال است، محلی برای واکسینه کردن جوانان در برابر هجمه فرهنگی جوانان نیز است؛ به همین دلیل یکی از برنامه های ما در راستای حفظ روحیه معنوی کسب شده در این مدت، برگزاری جلسات و حلقه های معرفتی است.

*اعتکاف؛ نقطه وصل و پلی میان بنده و معبود

حجت الاسلام حسن باقری، از طلاب مدرسه علمیه ولی عصر(عج) سفیران هدایت اهواز، دیگر مخاطب ما در این گفت و گو بود. وی با بیان این که اعتکاف شیرینی وصال و آشتی دوباره ای با خدا و امام زمان(عج) است، اظهار داشت: به راستی که اعتکاف نقطه وصل و پلی است میان بنده با معبود خویش تا به واسطه حضور در آن و استغفار از پیشگاه خداوند متعال و زدودن پرده کبر و ریا، بتوان به زندگی نگاهی تازه و همراه با معنویت داشت.

*استقبال نوجوانان

این طلبه مدرسه علمیه ولی عصر(عج) که خود مربی مقطع راهنمایی است، استقبال نوجوانان را وصف ناپذیر دانست و گفت: نکته قابل توجه اعتکاف در مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، استقبال قابل توجه نوجوانان از این برنامه بود؛ چرا که ما بارها در اردوهای تفریحی شاهد این بودیم که نوجوانان 13 یا 14 ساله با وجود برنامه های متنوع ورزشی و تفریحی، پس از گذشت یک روز از اردو احساس کسالت و ناراحتی می کند، اما خوشبختانه در این مکان مقدس نه تنها شاهد چنین مسأله ای نبودیم، بلکه ساعت به ساعت و لحظه به لحظه شور و نشاطی خاص در سیمای این نوجوانان حاصل می شد.

*زندگی بر محور حسین(ع) و زینب(س) و عباس(ع)

سعید حیدری، دیگر مخاطب ما در این گزارش بود که وی در خصوص حس و حال معنوی اعتکاف، چند کلامی سخن گفت و بیان داشت: هیچ چیز اینجا شبیه جای دیگری نیست، من اینجا یاد حرم با صفای حضرت ابوالفضل العباس(ع) می افتم، یاد آن صحن و حرم آنگاه که ندا دادم "السلام علیک یا قمر بنی هاشم یا ابوالفضل العباس(ع)".

این طلبه مدرسه علمیه امام حسین(ع) اهواز، در ادامه ابراز داشت: اینجا زندگی بر محور حسین(ع) و زینب(س) و عباس(ع) جریان دارد، احساس من در این سه روز عجیب بود، گویی که این لحظات از عمرم کم نمی کند و هر لحظه به خدا نزدیک تر می شوم.

کم کم زمان برای ما انجام گزارش رو به پایان بود و می بایست این معتکفین آسمانی که از زمین دل کنده بودند و در آسمان عرفان و معنویت غوطه ور بودند را تنها می گذاشتیم و از مکان اعتکاف خارج می شدیم.

*توفیق خدمت گزاری به معتکفین

در هنگام خروج از مسجد، با حسین آستوي، مسئول تدارکات مسجد، رو به رو شدم، پس وقت را غنیمت شمرده و چندکلامی با او هم صحبت شدم.

آستوي از این که خادم معتکفین بود، بسیار ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که خدا این توفیق بزرگ را نصیب من کرده که بتوانم خدمت گزار کوچک برای این بندگان خوب خدا باشم.

وی در پایان گفت: به همه جوانان توصیه می کنم اگر می خواهند مؤمن خوب خدا باشند، فرصت شرکت در برنامه هایی همچون اعتکاف را از دست ندهند.

*و اما کلام آخر

اهل دلی می گفت: برای رسیدن به معنویت، نیاز نیست هر لحظه و ساعت در گوشه ای معتکف شوی و به ذکر خدا بپردازی، همین که دلت با خدا باشد و عملت نیز خدا پسند، کفایت می کند.

آری... درست است که در این سه روز اعتکاف و بندگی، گناهان انسان آمرزیده می شود، اما باید راهی برای جبران خطاهای آینده خود پیدا کنیم. پس بیاییم با اطاعت از فرامین خداوند متعال، دل آقا امام زمان را شاد و فقط برای یک بار، تنها یک بار، لبخندی بر روی لبان زیبای بهترین بنده خدا و منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) بنشانیم.

به امید ظهور آن حضرت...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha