چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی

حوزه/ معاون جامعه مدرسین گفت: آنچه از اهل بیت علیهم السلام و در راستای آن از بزرگان و علمای این نظام و انقلاب به ما رسیده است، آن است که در برابر استکبار فقط باید ایستادگی کرد و مقاومت رمز موفقیت و ظفر می باشد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آشتیانی جمعه شب در مراسم بزرگداشت غواصان شهید عملیات کربلای 4 که  در مسجد امیرالمومنین(ع) شهرک مهدیه قم برگزارشد اظهارداشت: امروز دشمن در تلاش است ارزش های دینی را در بین جامعه کمرنگ کند و نسل جوان را از نعمت دین و آیین تهی سازد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تلاش برای حضور بانوان در سالن های ورزشی و تلاش برای حضور گسترده آنان در مراسم کنسرت در ایامی که ماه معنویت و بهار قرآن است، نشان از تلاش جدیّ دشمن و برنامه ریزی برای نسل جوان جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی با بیان اینکه دشمن، دشمن است تاکید کرد: آنچه از اهل بیت علیهم السلام و در راستای آن از بزرگان و علمای این نظام و انقلاب به ما رسیده است، آن است که در برابر استکبار فقط باید ایستادگی کرد و مقاومت رمز موفقیت و ظفر می باشد.

نماینده مردم قم در خانه ملت در ادامه با اشاره به خطبه 36 نهج البلاغه و خطبه 27 جهادیه از امام متقیان علی علیه السلام افزود: حضرت علی علیه السلام اهمیت جهاد را دارای 5برکت و ترک آن را دارای 7 اثر سوء برشمرده اند.

وی بیان داشت: حضرت می فرمایند؛ (امّا بعد (از حمد و ثناى الهى) جهاد درى از درهاى بهشت است)؛ «أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ». بدیهى است براى وصول به رحمت و رضوان خداوند و بهشت برین، اسباب مختلفى وجود دارد که در احادیث به عنوانِ «درهاى بهشت» معرفى شده که یکى از مهم ترین آنها جهاد است. به همین دلیل، در حدیثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانیم که پیغمبر فرمود: «لِلجَنَّةِ بابٌ یُقالُ لَهُ: بابُ الْمُجاهِدینَ یَمْضُونَ اِلَیهِ فَاِذا هُوَ مَفتُوحٌ وَ هُمْ مُتَقَلِّدوُنَ بِسُیوفِهِمْ وَ الْجَمْعُ فِى الْمَوقِفِ وَ الْمَلائِکَةُ تُرَحِّبُ بِهِمْ»؛ (بهشت درى دارد به نام «باب المجاهدین» که آنان به سوى آن حرکت مى کنند و در را در برابر خود باز مى بینند در حالى که شمشیرها را به کمر بسته اند. این در حالى است که سایر مردم در موقفِ حساب ایستاده اند و در انتظار حساب اند، (امّا مجاهدان بدون حساب به سوى بهشت مى روند و در آستانه بهشت) فرشتگان به آنان تبریک مى گویند).

حجت الاسلام والمسلمین  آشتیانی با بیان اینکه جهاد در اسلام دو شعبه دارد؛ جهاد با دشمن بیرون و جهادِ با نفس اماره، اظهارداشت: نخستین جهاد را «جهاد اصغر» و دومى را «جهاد اکبر» مى گویند، امّا هر دو درى از درهاى بهشت محسوب مى شود، بدون جهاد اکبر کسى، به لقاء الله نمى رسد و بدون جهاد اصغر سربلندى در دنیا و آخرت حاصل نمى گردد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در دومین جمله مى فرماید: (خداوند، آن در را به روى دوستان خاصّ خود گشوده است); «فَتَحَهُ اللهُ لِخاصَّةِ أَوْلِیائِهِ». درست است که جهاد با دشمنِ برون و درون وظیفه همه مسلمانان است، ولى تنها اولیاى خاصّ الهى مى توانند این دو طریق را با نیّت خالص و تا آخرین مرحله بپیمایند و دیگران گاه با نیاتى آلوده و انتظار غنیمت و یا کسب نام و شهرت و یا امثال آن در این میدان گام مى نهند و تا آخرین مرحله پیش نمى روند. تنها خاصّان اولیاء الله هستند که جهاد را با خلوص نیّت تا آخرین مرحله پیش مى برند. آنها هستند که در برابر تمام مشکلات جهاد اکبر و اصغر، شکیبایى به خرج مى دهند و در برابر تمام شدائد این راه مى ایستند و شیاطینِ جن و انس را با پایمردى خود به زانو در مى آورند.

وی ادامه داد: حضرت در سومین و چهارمین و پنجمین توصیف درباره جهاد، مى فرماید: (و آن لباس تقوا زره محکم خداوند و سپر مطمئن او است); «وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللهِ الْحَصِینَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِیقَةُ». مى دانیم لباس هم مایه زینت و زیبایى انسان است و هم حافظ بدن او از گرما و سرما و آفات دیگرى که در صورت عریان بودن بر بدن او وارد مى شود. جهاد نیز مایه آبرو و عزّت و سربلندى اقوام و ملّت ها و پیشگیرى از انواع آفات است همان گونه که در ادامه این خطبه با تعبیردیگرى بیان شده است. اندام برهنه، زشت و بدن نما و کاملا آسیب پذیر است. قوم و ملّتى که جهاد را ترک کنند، ذلیل و سر به زیر و آسیب پذیر خواهند بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: امّا چرا «لباس» در اینجا به «تقوا» اضافه شده؟ ممکن است از این نظر باشد که حفظ اصول تقوا بدون امنیت ممکن نیست، همان گونه که امنیت بدون جهاد حاصل نمى شود، بنابراین منظور این است که لباس تقوا که در قرآن به آن اشاره شده، مصداق کاملش همان جهاد است که از تمام جوانب جامعه را در امن و امان قرار مى دهد و مایه حسن و زیبایى است.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی گفت: حضرت در جمله بعد جهاد را به «زره محکم» و در جمله سوم به «سپر مطمئن» تشبیه کرده است که هر دو از وسائل دفاعى در جنگ است، همان گونه که در نبردهاى قدیم کسانى که زره در تن و سپر در دست نداشتند از ضربات دشمن در امان نبودند، قوم و ملّتى که جهاد را ترک کند در برابر ضربات دشمن بسیار ناتوان و آسیب پذیر خواهد بود.

وی اظهارداشت: این نکته نیز قابل توجه است که آنچه در تفسیر این جمله ها درباره جهاد اصغر (دشمن خارجى) گفته شد، در مورد جهاد اکبر (جهاد با نفس) نیز صادق است; زیرا اگر جهاد با نفس نباشد، قلب و جان انسان در برابر تهاجم شیطان سخت آسیب پذیر خواهد بود.

وی  در ادامه به آثار سوء ترک جهاد از منظر امام علی علیه السلام اشاره کرد و افزود: امام علی (ع) در خطبه 27 نهج البلاغه در این باره می فرماید: «من ترک رغبة البسه الله لباس الذل و شملة البلاء و دیث بالصغار و القماء و ضرب علی قلبه بالاسداد و ادیل الحق منه بالتضیع الجهاد و سیم الخسف و منع النصف؛ آن که از جهاد به دلیل بی میلی و بی رغبتی، (نه به دلیل خاص شرایط و احوال) رو بگرداند، خداوند جامه ذلت و رو پوش بلا بر تن او می پوشاند و او را لگدکوب حقارت می کند و حجاب ها و پرده ها روی بصیرت دل او قرار می دهد و بینش را از او سلب می کند، دولت حق به جریمه ضایع ساختن جهاد از او برگردانده می شود و به سختی ها و شداید گرفتار می گردد و از رعایت انصاف درباره اش محروم می شود».

وی بیان داشت: آنچه روایت شد در واقع آثار منفی ترک جهاد است و آنچه از مضمون آنها پیداست آثار جمعی است نه فردی، یعنی مربوط به جامعه است نه فرد.

نماینده مردم قم در خانه ملت با برشمردن این آثار منفی گفت: "ذلت و خواری، ملتی که این درجه را از دست بدهد قطعا خوار و زبون می گردد"، "شداید و گرفتاری ها، زبون و تو سری خور بودن بر خلاف تصور آنان که می پندارند پناهگاه آسایش است، صدها گرفتاری در پی خود می آورد"، "حقارت روحی"، " بصیرت و بینش را از دست دادن"، " با ترک جهاد، دولت حق از آنان که به آنها سپرده شده گرفته می شود. دیگر آنها لایق نیستند که پرچم دار اسلام و منادیان حق به شمار روند" و " محرومیت از انصاف دیگران، یعنی تا ملتی مجاهد است دیگران او را به حساب می آورند و اجبارا رعایت انصاف را درباره اش می نمایند. اما ملتی که این خصیصه را از دست داد، دیگران برای او شخصیتی قائل نمی شوند و از هر گونه انصافی درباره اش مضایقه می کنند. این همه نکبت ها و ادبارها معلول از دست دادن روحیه مجاهدگری است" از جمله این آثار می باشد.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha