یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حسینی مزاری صدای افغان

حوزه/ علمای دین با در نظرداشت فضای موجود در عرصه های فرهنگی باید پیشتاز بوده و بیشتر از دیگران از امکانات روز و تکنولوژی استفاده کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»،، حجت الاسلام والمسلمین حسینی مزاری نماینده حضرت آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان در نشست روحانیون و مبلغین دینی افغانستان گفت: در مباحث تبلیغی در شب ها و روزهای رمضان، توجه به چند نکته حایز اهمیت است؛ یکی وظیفه انسان در برابر خود، دیگر وظیفه انسان در برابر خدا و اسلام، وظایف در برابر خانواده و خویشاوندان، وظیفه در برابر اجتماع و وظایفی در برابر امت اسلامی و ... است که تمام این وظایف هم بایستی با نگاه به قرآن کریم و دستورات الهی مورد نظر و اجرا قرار بگیرد.

تا خود را اصلاح نکنیم نمی توانیم در صدد اصلاح مردم باشیم

وی افزود: وظیفه ما در برابر اجتماع بسیار سنگین است، زیرا ما تا خود را اصلاح نکنیم نمی توانیم در اجتماع گام بگذاریم و در صدد اصلاح مردم باشیم.

وی با اشاره به فرصت های تبلیغی در ماه رمضان خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان مردم به صورت طبیعی بیشتر از زمان های دیگر آماده پذیرش تبلیغ هستند، بنابراین نباید این فرصت از دست برود. ماه رمضان؛ ماه رحمت خداوند، ماه دعا و نیایش و رو آوردن به درگاه خداوند است و تبیین شرایط دعا و عبادت در این ظرف زمانی، اثرات و پیامدهای خوبی خواهد داشت.

رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) گفت: روحانیت معظم باید از این ماه استفاده کنند و مسوولیت دینی و اسلامی خود را در برابر مردم انجام دهند.

مدیر مسؤول روزنامه انصاف گفت: در مدت سی شب و سی روز باید حول محور مسایلی طرح و برنامه داشته باشیم که مردم بیش از بیش با مطالب و مفاهیم قرآن و برنامه حیات بخش قرآنی‌ آشنایی پیدا کنند و پس از آن توان بهره برداری از قرآن را در خود ببینند و این روند را در زندگی خود ادامه دهند.

وی افزود که برای خودسازی در ماه مبارک رمضان توجه به چند نکته ضروری است، اول دقت داشته باشیم که قرآن برای هر فرد مسلمان چه وظیفه داده و در قدم بعدی دانستن این نکته ضروری است که ما در برابر خداوند چه وظیفه ای داریم.

تلاش دشمن و عناصر انحرافی برای هنجارشکنی در جامعه

وی خاطر نشان کرد: امروز عناصر انحرافی و دست پروردگان دشمن، هنجارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما را به انحراف می کشانند، فرزندان و خانواده های ما را به بی راهه می برند آنگاه ما دست روی دست گذاشته و این اتفاقات را نظاره می کنیم. وظیفه علما و دانشمندان در شرایط امروزی این است که به صورت جدی و کارشناسانه مسایل اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و گام های عملی را برای هدایت و راهنمایی مردم بردارند.

حسینی مزاری گفت: انجام وظیفه اجتماعی ایجاب می کند در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و امنیتی ورود پیدا کرده و برای هدایت آحاد افراد جامعه، در خصوص انجام مسؤلیت فعال در این عرصه ها، ایفای نقش اساسی ایفا نمایند.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: فعالیت تبلیغی علما و تبیین نکات مهم در این عرصه ها، زمینه را فراهم می کند تا مردم آگاهانه و مسؤلیت پذیر در همه حوزه های امور یاد شده گام بگذارند و در کنار دولت و برای حمایت جدی از آن شب و روز نشناسند و مطمئنا اگر علما به وظایف محوله خود پرداخته و مردم را درست هدایت کنند، توده ها نیز به طور دقیق در این عرصه ها آگاهانه گام می گذارند و بسیاری از مشکلات رخت بر می بندد.

نقش مبلغان در گرایش یا عدم گرایش مردم به دین

نماینده حضرت آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان گفت: اگر حضور مردم در نماز جمعه و جماعات و همچنین مراسمهای مذهبی و دینی کمرنگ است، تقصیر از مردم نیست، بلکه تقصیر از کسانی است که عهده دار تبلیغ و تبیین مسایل دینی، خطابه و منبر می باشد. نسل جوان امروزی که کور کورانه دنبال هر کسی راه نمی روند، بلکه با دقت بیشتر و آگاهانه در صدد درک مسایل هستند.

وی گفت: آشنایی علما با فضاهای مجازی در صورت استفاده درست از نیازهای زمان است. علمای دین با در نظرداشت فضای موجود در عرصه های فرهنگی باید پیشتاز باشند و بیشتر از دیگران از امکانات روز و تکنولوژی استفاده کنند. اگر هزاران عالم دین در مرکز و ولایات کشور بتوانند با امکانات روز در میان مردم فعالیت داشته باشند، یقیناً تحول شگرفی در وضعیت اجتماعی به وجود خواهد آمد.

وظیفه مردم در برابر ملتهای مسلمان را تبیین کنیم

مزاری گفت: علما باید تبیین کنند که وظیفه آحاد مسلمانان در برابر وضعیت برادران خواهران ما در عراق، سوریه، یمن و بحرین و امثال این کشورها چیست و چه موضعی باید اتخاذ کرد. مسلمانان سایر کشورها جزو پیکره کل امت اسلامی است و قطعا هر مسلمانی در برابر آنان وظایف سنگینی دارند و باید به داد آنها رسیده شود.

مدیر مسؤول روزنامه انصاف گفت: تاسیس انجمن ها به نام قوم و منطقه خاصی به نفع اسلام و مسلمین نیست، زیرا بدون تردید این فضای تشتت را دشمن به وجود آورده، تا در میان مسلمانها ناسیونالیسم و قوم گرایی را حاکم بسازد و در نتیجه از اتحاد آنان کاسته شود و دست مداخله آنان بازتر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha