چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
بازار

حوزه/ مسئول ستاد ترویج فقه تجارت و بازار گفت:آیت الله العظمی صافی و آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه کشور برآن شدند که چنین جلساتی برگزار شود و این جلسات در ماه مبارک رمضان تشکیل شده است.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام سید محمدرضا بطحایی عصر امروزدر جمع خبرنگاران، گفت: مسجد امام حسن عسکری(ع) در 20 سال گذشته در دست تعمیر بود که امسال در نیمه شعبان به بهره برداری رسید؛ این مسجد از زمان امام حسن عسکری(ع) سابقه دارد که در آن زمان احمد اسحاق قمی متولی این مسجد شد و علما همیشه به قداست این مسجد اهمیت می داده و دروس و امور را در این مسجد انجام می دادند.

وی افزود: هدف از برگزاری تشکیل ستاد ترویج فقه تجارت و بازار این است که مردم رابه اهمیت برگزاری جلساتی که هر روز در ماه مبارک رمضان انجام می شود آگاه کنیم.

حجت الاسلام بطحایی تصریح کرد: این جلسات نیم ساعت پیش از نماز ظهر و عصر برگزار می شود و بازاریان برای آموزش فقه و تکمیل احکام دین حضور می یابند؛ احکام دین به دو بخش عملی عبادات و تجارت تقسیم می شود.

مسئول ستاد ترویج فقه تجارت و بازار اظهارکرد: تجارت و بازار نبض تپنده جامعه از منظر مادی است؛ اگر این قلب ناسالم باشد، جامعه را از حاشیه سلامت دور می دارد؛ جامعه برای یک زندگی آرام نیازمند یک تجارت صحیح است؛ در این زمینه روایات بسیاری برای ترغیب تجارت مفید است.

وی گفت: خداوند کاسب را در کنار شهید قرارداده و کاسب را حبیب خود معرفی می کند؛ اگر کاسب احکام تجارت را نداند نه تنها به اهداف عالیه اسلام نمی رسد، بلکه خود نیز دچار مشکل می شود؛ امام صادق(ع) بیان می کنند که کسی که آداب تجارت را نداند خودش در شبهات غوطه ور می شود.

مسئول ستاد ترویج فقه تجارت و بازار افزود: یک قسم از معاملات واجب است؛ کسانی که جز از راه کسب و کار نمی توانند زندگی و معاش خود و دیگران را تامین کنند برای آنها واجب است که وارد کار تجارت شوند؛ عده ای نیز در جامعه باید به سمت کارها و مشاغل دیگر بروند تا جامعه زنده بماند؛ بزرگان علم ما کتب مختلفی پیرامون معاملات و تجارت و... دارند.

حجت الاسلام بطحایی تصریح کرد: علما و مراجع ما همیشه سفارش می کردند که فرد تاجر متدین را در یابید، زیرا اگر کسی به احکام تجارت واقف نباشد ممکن است این معامله را به سمت خطا و بطلان ببرد؛ در گذشته بازاریان اقبال بسیاری نسبت به احکام شرعی داشتند و سعی می کردند کوچکترین نقصانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

مسئول ستاد ترویج فقه تجارت و بازار اظهارکرد: خوشبختانه به همت آیت الله العظمی صافی و آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه کشور برآن شدند که چنین جلساتی برگزار شود و این جلسات در ماه مبارک رمضان تشکیل شده است؛ در اینجا لازم می دانیم که از کاسبان بازار دعوت کنیم در این جلسات شرکت کنند و برکات این جلسات را درک کنند.

وی گفت: اسلام آداب بسیاری برای کسب و کار دارد که از آن جمله می توان به زیبایی تجارت و فروش و عدم تدلیس و.... اشاره کرد؛ مطالب بسیاری در خصوص کسب و تجارت و ظرافت کاسبی وجود دارد که اگر کسی این مطالب را یادبگیرد سعادت دنیا و آخرت را فراهم می کند؛ اسلام به دنبال توسعه کسب و کار و برکت است نه ازدیاد صرف مال؛ بحث برکت از بحث هایی است که در این زمینه اسلام آن را مورد توجه قرارداده است.

حجت الاسلام بطحایی افزود: در این جلسات سعی می شود تا این مسایل را به مردم آموزش دهیم؛ در این زمینه کاسبان سوالات خود را نیز از طریق پیامک 30007479 ارسال کنند و پاسخ های خود را دریافت کنند.

خبرنگار: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha