شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
محمد جواد محمودی یزد

یک پژوهشگر دینی گفت: جامعه کنونی بر خلاف گذشته جامعه ای باز بوده و دشمن درصدد گرفتن قدرت تشخیص از فرزندان از طریق ابزارهای تبلیغاتی و شبکه ها و فیلم ها است، لذا آن چیزی که می تواند این قدرت تشخصی را به فرد بازگرداند نماز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از یزد، حجت الاسلام محمد جواد محمودی، صبح امروز در کلاس آموزشی «شیوه ها و روش های دعوت به نماز» در بین طلاب، اساتید، نخبگان و مبلغان بسیج طلاب که در محل مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد اظهار داشت: برای ترغیب خانواده ها و فرزندان آن ها به نماز روحانیون ابتدا باید یک نگرانی را در خصوص تربیت فرزندان در والدین ایجاد کنند زیرا جامعه کنونی بر خلاف گذشته، جامعه ای باز است و دشمن درصدد گرفتن قدرت تشخیص از فرزندان از طریق ابزارهای تبلیغاتی و شبکه ها و فیلم ها بوده و آن چیزی که می تواند این قدرت تشخصی را به فرد بازگرداند نماز است.

 جای خالی توجه به ذائقه های افراد در راستای جذب جوانان به نماز

این پژوهشگر دینی گفت: یکی از عوامل موفقیت غرب در تولیدات فیلم ها و انیمیشن ها توجه به ذائقه و نیاز مخاطب است  بر همین اساس با صرف هزینه های زیاد در فیلم های خود به دو مقوله سکس و خشونت توجه زیاد می کنند زیرا می دانند این نوع فیلم ها وکارتن ها در بین افراد از یک جذابیتی خاص برخوردار است، اما متاسفانه ما در زمینه تولید محتوا به خصوص تولید فیلم برای جذب افراد به نماز کاری نکرده ایم.

وی عنوان کرد: دین اسلام خود دارای جذابیت است اما اگر حفظ دین به عهده ما انسان ها گذاشته شده بود شاید تا الان چیزی از آن نمانده بود.

حجت الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: تقریبا تمام صفحات قرآن در مورد فکر کردن انسان بحث کرده است که این نشان از جایگاه والای تفکر در دین مبین اسلام است اما دشمن درصدد گرفتن این قدرت تفکر از فرد است.

 توجه به نیازها، سلیقه ها،آرزوها و نگرانی ها پنجره های طلایی ارتباط با مخاطب است

این پژوهشگر دینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پنجره های طلایی ارتباط با مخاطب به 4 نکته اشاره کرد و گفت: این 4 دروازه ورودی به هر فرد عبارت است از توجه به نیازها، سلیقه ها،آرزوها و نگرانی های مخاطب است.

وی گفت: به منظور ترغیب خانواده ها و فرزندانشان به نماز ابتدا باید ببینیم نگرانی ها و آرزوهای یک خانواده درچیست که این نگرانی ها معمولا عبارت است از اینکه چیکار کنیم تا فرزندمان مجرم، معتاد، عصبانی و در یک کلام سربار جامعه نشود و از سوی دیگر آرزوهای هر خانواده برای فرزندانش عبارت است از پولدار و خوشبخت شدن فرزندانشان است.

وی تصریح کرد: بعد از شناسایی نیازها، سلیقه ها،آرزوها و نگرانی های خانواده ها در خصوص فرزندانشان باید راهکار عملی پیشنهاد دهید نه اینکه به صرف بیان روایت و منبر رفتن اکتفا کنیم.

 دوازده فایده اقامه نماز برای نهادینه کردن نماز در خانوده ها

حجت الاسلام محمودی در خصوص اولین قدم در خصوص اقامه نماز  و نهادینه کردن نماز در خانوده ها گفت: اولین و بهترین گام برای قرار دادن خود و فرزندانمان در مسیر اقامه و نهادینه کردن نماز تشریح فواید نماز است که می توان گفت اولین فایده نماز قرار دادن افراد در مسیر تربیت آسمانی بوده و تشریح این آیه از قرآن که می فرماید ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ *الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاة(البقرة : 2 و3) و باید به افراد گفت در واقع راه خوشبختی به پا داشتن نماز است.

وی در خصوص دومین قدم برای ترغیب خانواده به نماز گفت: اکثر خانواده ها به وسعت رزق و روزی اهمیت به سزایی می دهند و از آن جا كه نماز موجب پاكى و صفاى قلب و تقویت روح و ياد خداست، خدا به پيامبراکرم(ص) سفارش مى ‏كند كه نه تنها خانواده ‏ات را به نماز سفارش كن، بلكه خودت نيز بر انجام نماز كوشا و شكيبا باش، كه فوايد و بركات اين كار به خود شما میرساند؛ يعنى شما چيزى از عبادت خود را به خدا نمی ‏دهيد؛ چراكه او رزق نمى‏ خواهد، بلكه به شما رزق مى‏ دهد.

وی ادامه داد: بنابراین هر گاه وضع زندگى رسول خدا(ص) تنگ مى ‏شد، اين آيه را تلاوت می ‏فرمودند:" وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى " ، آن گاه به افراد خانه دستور مى‏ دادند تا نماز بخوانند.

نماز اول وقت نسخه داشتن همسر خوب، شغل مناسب و تشرف به مکه

این پژوهشگر دینی ادامه داد: مرحوم نخودکی به شخصی که برای طلب حاجت نزد این عالم بزرگوار رفت و گفت سه حاجت دارم و می خواهم خداوند آن را در جوانی به من بدهد، یك چیزی یادم بدهید؟ که  ایشان فرمودند: چه می خواهی؟ که جوان در پاسخ می گوید: یكی دلم می خواهد در جوانی به حج مشرف شوم، چون حج در جوانی لذت دیگری دارد، دومین حاجتم این است كه دلم می خواهد یك همسر خوب خدا به من عنایت كند و حاجت سومم این است كه خدا كسبی آبرومند به من عنایت فرماید که ایشان در پاسخ سه بار فرمودند: نماز اول وقت را به جماعت بخوان.

حجت الاسلام محمودی، در خصوص سومین قدم در خصوص اقامه نماز  و نهادینه کردن نماز در خانوده ها گفت: یکی دیگر از دغدغه های خانواده ها چگونگی آسان شدن سختی هایی است که با آن در زندگی روبه رو هستند، قرآن در این خصوص می فرماید: يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا استَعينوا بِالصَّبرِ والصَّلوةِ اِنَّ اللّهَ مَعَ الصّـبِرين. اى مؤمنان! از شكيبايى و نماز يارى بجوييد كه خداوند با شكيبايان است. نکته ای که در این آیه به آن باید توجه کرد آمدن «اِنَّ اللّهَ مَعَ الصّـبِرين» بعد از عبارت امر«استَعينوا بِالصَّبرِ والصَّلوةِ» بیانگر علت و حکمت امر است بنابراین با عنایت و همراهی خدای سبحان سختی ها بر آدمی تسهیل می شود و امداد و توفیق شامل نمازگزار خواهد شد.

 حجت الاسلام محمودی در خصوص سومین قدم به منظور ترغیب خانواده به نماز  عنوان کرد: والدینی که بچه هایشان میلی به نماز خواندن ندارند و از این کار سر باز می زنند نباید از دعوت فرزندان خود به نماز خسته شوند و همواره باید بچه های خود را به نماز خواندن ترغیب کنند زیرا ما در طول روز حداقل در نماز های خود 10 بار می گوییم اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم(الفاتحة:6) که یعنی استمرار.

وی در خصوص چهارمین قدم برای ترغیب خانواده به نماز  اذعان داشت:  همانطور که در قرآن کریم آمده : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون* الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُون باید خود و فرزندانمان را در مسیر سعادت و خوشبختی و نجات از شقاوت و بدبختی قرار دهیم.

وی در خصوص پنجمین قدم به منظور ترغیب خانواده به نماز تصریح کرد: همان طور که در آیه 2 و 3 بقره آمده  «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ *الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاة(البقرة : 2 و3)»نماز باعث نهادینه شدن خود کنترلی و خلاف ترسی و همچنین روحیه ی قانونمداری و برون رفت از قانون گریزی در فرد می شود و عامل برون رفت فرد از لااوبالی گری می شود.

حجت الاسلام محمودی ،پنجمین قدم نهادینه کردن نماز در خانوده ها را تشریح این نکته که نماز عامل پیشگیری از جرم و بزهکار شدن فرزندانمان می شود دانست و ادامه داد: همانطور که در سوره مدثر آمده «فىِ جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ* عَنِ الْمُجْرِمِينَ* مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَرَ* قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ(مدثر/40تا43)» نماز روحیه ی عدالت خواهی و عدالت رفتاری و برون رفت از ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و امنیت اجتماعی را در فرد نهادینه می کند و عامل برون رفت از جرم و فحشا محسوب می شود.

این پژوهشگر اعلام کرد: قوانین و مقررات نماز، تمرین و الزام بسیار قوی برای نمازگذار است، تا روحیه عدالت خواهی و پاکی گرایی در او تقویت شده، از هر گونه ظلم، جور، گناه و فحشایی به طور جدی فاصله گیرد.

 نود درصد مجرمین بی نمازها هستند

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: رئیس زندان تهران و مشهد در آماری اعلام کردند: «نود درصد مجرمین بی نمازها هستند» و تنها دو درصد از مجرمین اهل نماز بوده اند.

وی در تشریح ششمین قدم نهادینه کردن نماز در خانوده ها  گفت: همانگونه که در قرآن کریم در سوره عنکبوت آمده است «اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَر(العنكبوت : 45)» بنابراین نماز عامل پیشگیری از فحشا و زشتی ها در خود و فرزندانمان می شود.

حجت الاسلام محمودی گفت در خانواده ای که نماز کمرنگ شده باشد اعضای خانواده قدر پینه های کف دست پدر مادرهای خود را نمی دانند و همیشه از آن ها توقعات فزآینده دارند

این پژوهشگر حوزوی، در خصوص هفتیمن قدم نهادینه کردن نماز در خانوده ها گفت: همانطور که در سوره المعراج قرآن اشاره شده است:«إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا*إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا*وَ إِذَا مَسَّهُ الخَْيرُْ مَنُوعًا* إِلَّا الْمُصَلِّينَ نماز عامل پیشگیری و درمان صفات ناشایست اخلاقی - تربیتی است.

وی گفت: طبق آیه 59 سوره مریم که گفته شده است:« فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» هشتمین فایده اقامه نماز پیشگیری از شهوت گرایی در خود و نسلهای بعد از خومان می شود.

شیطان ابتدا نماز را از فرد می گیرد و در ادامه فرد را تابع شهوت و هواس نفس می کند.

حجت الاسلام محمودی توضیح داد: شیطان ابتدا نماز را از فرد می گیرد و در ادامه فرد را تابع شهوت و هواس نفس می کند.

وی اضافه کرد: طبق آیه 114 سوره هود«وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرين» نهمین فایده خواندن نماز درمان و اصلاح آسیب های رفتاری ـ اخلاقی و تربیتی فرد در گذشته است

این محقق حوزوی، خاطرنشان کرد: امیدوارکننده ترین آیه قرآن از نظر امام علی(ع) راهمین آیه 114 سوره هود دانست و گفت: باید برای افراد ناامید در جامعه  امید سازی کنیم نه اینکه گذشته آن ها را کنکاش کرده و اشتباهات گذشته افراد را به رخ آن ها بکشیم.

وی گفت:  طبق آیه 28 سوره الرعد که آمده «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب» و آیه طه که گفته شده است «إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري» دهمین فایده اقامه نماز نهادینه کردن آرامش و بهداشت روحی ـ روانی در  فرد است.

نسخه ای برای محبوبیت همیشگی زن نزد همسر

این پژوهشگر دینی ادامه داد: بعضا مشاهده می شود خانم ها به دلیل عدم اهمیت به نماز به سن 35 الی 45 سال که میرسند و چین و چوروکی که بر روی صورت آن ها می افتد افسرده می شوند و حتی با مراجعه به دکتر قرص نیز مصرف می کنند چون احساس می کنند از چشم شوهران خود افتاده اند اما اگر همین افراد نماز شب بخوانند همیشه محبوب همسران خود خواهند بود زیرا کسانیکه نماز شب می خوانند بر روی محیط و اطرافیان خود نیز تاثیر می گذارند.

حجت الاسلام محمودی عنوان کرد: همان گونه که در آیه 114 سوه هود آمده «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرين» و در  آیه 103 سوره النساء اشاره شده که«فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتا» بناراین یازدهمین فایده نماز، برون رفت فرد از شلختگی رفتاری و بی نظمی است.

این پژوهشگر دینی گفت: طبق آیه 6 سوره مائده «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْديكُمْ مِنْهُ ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون» دوازدهمین ویژگی و خصیت نماز نهادینه شدن بهداشت جسمی در فرد است.

وی در توضیح دوازدهمین ویژگی و خصیت نماز نهادینه شدن بهداشت جسمی در فرد است گفت: طهارت و پاکی فرد باعث برکت می شود چون انسان بر روی محیط اثر می گذارد بنابراین طبق روایات به کشاورزان و افراد توصیه می شود در حالت جنابت نگاه به زمین کشاورزی خود نکنند و در این حالت در محل شغل خود حاضر نشوند زیرا این اقدام سبب ا بین رفتن برکت از فرد می شود.

این پژوهشگر دینی در پایان گفت: برای ترغیب فرزندان و به خصوص کودکان به نماز باید نسبت به رفتارهای بچه ها همانگونه که کار اشتباهی را انجام می دهند واکنش نشان می دهیم در قبال نماز نخواندن فرزندان هم واکنش نشان دهیم نه اینکه کاملا بیخیال باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha