شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
علی حبیبیان اقامه نماز یزد

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: بیشتر بزهکاری های امروز جامعه نتیجه فاصله کردن افراد از ارزش های دینی است، لذا قوه قضائیه باید برای تقویت اعتقادات و کاهش ناهنجاری ها از طریق روحانیت سرمایه گذاری کند.

حجت الاسلام علی حبیبیان، در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  در یزد، به نقش بی‌بدیل روحانیون در دستگاه قضا و تاثیری که این حضور در سالم سازی فضای دادگاه ها دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: همان‌طور که در آیات و روایات آمده، یکی از اهداف بعثت انبیاء، قضاوت و داوری بین مردم است و در روایات آمده است که در زمان غیبت نیز مردم برای حل مشکلات به فقها مراجعه کنند، بنابراین روحانیون که در واقع داعیه‌دار پیروی از انبیاء و اولیای الهی هستند می توانند، بهترین قاضی بین مردم در دعاویشان باشند.

از وظایف حوزه پرورش قاضیان صاحب نظر

رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد، با اشاره به این‌که یکی از وظایف حوزه های علمیه توجه به بحث قضا در دروس خود و پرورش ابزار صاحب نظر در این زمینه است، افزود: حوزه نباید به یکی از اهداف حکومت اسلامی در زمان غیبت که همان اجرای احکام اسلامی در جامعه است بی تفاوت باشد، لذا برای این‌که به این نقطه ایده آل که همان پرورش قاضیان مجتهد برای اجرای احکام اسلامی در جامعه است، برسیم، باید حوزویان و روحانیونی که در این زمینه توانمند هستند، تلاش کنند احکام الهی در جامعه بدون کم و کاست اجرا شود.

وی ادامه داد: روحانیت اصیل از گذشته مورد اعتماد مردم بوده و حتی در زمان طاغوت که حکوت در دست مستبدین جامعه بود بسیاری از مردم طرح شکایت و دعاوی خود را به علما و روحانیون ارجاء می دادند، زیرا مردم از گذشته اعتماد خاصی به روحانیت داشته‌اند و این اعتماد نیز طی یک پروسه زمانی بلند مدت به دلیل عملکرد و رفتار خوب و مناسب، بی طرفی که به دور از موضع گیری جناحی بوده و... شکل گرفته است.

 پشتوانه های حوزوی دستگاه قضا

وی در خصوص پشتوانه‌های حوزوی دستگاه قضا گفت: در رأس دستگاه قضا مجتهدی است که منصوب از طرف مقام معظم رهبری و نیز بزرگ شده در حوزه است، لذا با توجه به اینکه طلاب هم از لحاظ فقهی، هم از لحاظ تقوایی و مسائل شرعی متعهد تر هستند، اگر به میدان نیایند و دستگاه قضا را یاری نرسانند، دستگاه قضا با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

بزهکاری های امروز جامعه نتیجه فاصله کردن افراد از نماز

حجت الاسلام حبیبیان تصریح کرد: با شکل گیری معاونت پیشگیری در دستگاه قضا اقدام‌های مناسبی تاکنون در این زمینه انجام شده، اما این اقدامات کافی نیست و باید پرونده‌های قضایی و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، آسیب شناسی شود، این کار هم نیازمند سرمایه گذاری دستگاه قضاست تا با جمع آوری روحانیون صاحب نفوذ و برگزاری کلاس های آموزشی برای آن ها از ظرفیت های ایام تبلیغاتی مثل ماه مبارک رمضان، محرم و صفر و.. در راستای تذکر و آگاهی به مردم استفاده کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: بیشتر بزهکاری های جامعه نتیجه فاصله کردن افراد از نماز و ارزش‌های دینی است، لذا قوه قضائیه باید برای نماز خوان شدن مردم، تببین بزهکاری های جامعه برای مردم از طریق روحانیت سرمایه گذاری کند، زیرا جامعه ای که پیوند قوی و منسجمی با نماز دارد، درصد جرائم در آن جامعه اندک است.

لزوم ایجاد تفاهم نامه هدفمند بین دستگاه قضا و حوزه

وی خاطرنشان کرد: لزوم ایجاد تفاهم نامه بین دستگاه قضا و حوزه‌های علمیه بیش از بیش مشهود است و دستگاه قضا باید با برنامه منسجم پا پیش گذارد و قطعاً حوزویان هم در زمینه تأمین نیروی انسانی برای دستگاه قضا کم نخواهند گذاشت.

حجت الاسلام حبیبیان اضافه کرد: دستگاه قضا باید ماهیانه با روحانیون گزینش شده که صاحب نفوذ در جامعه هستند جلسه داشته باشد و آسیب های موجود جامعه را برای آن ها تببین کند تا روحانیون در منابر خود به این نکات که در واقع یک نوع پیشگیری از وقوع جرم است، اشاره کنند.

وی گفت: معتقدم علاوه بر ضرورت ورود روحانیون به دستگاه قضا،  می‌توان به امر مهم دیگری هم اشاره کرد، با توجه به قرار گرفتن استان یزد در شرایط بحرانی آب، اگر اداره آب و فاضلاب استان این شرایط و حساسیت‌هایی که در زمینه مذکور وجود دارد را برای روحانیون تببین کند، این نهادها می‌توانند از ظرفیت منبرها استفاده بهینه کند.

وی افزود: شهرداری، حتی راهنمایی و رانندگی هم به‌جای چاپ بروشور و تبلیغات غیر هدفمند می توانند از ظرفیت حوزه های علمیه و تبلیغات اسلامی استفاده کنند، زیرا در بسیاری از موارد با توجه به قدرت نفوذ کلامی که روحانیون در جامعه دارند، تاثیرشان از رسانه هم بیشتر است.

رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: حضور روحانیون در دستگاه‌ها باید حساب شده باشد و به تقوای افراد در امر گزینش می بایست توجه شود، زیرا مردم به روحانیون اطمینان خاصی دارند و اگر روحانیون حاضر در دستگاه قضا درست عمل کنند، مردم امنیت روانیشان تامین خواهد شد؛ چون می دانند روحانیون در قضاوت جانب حق را رعایت خواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha