پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: طلاب باید بدانند، وقتی لباس سربازی امام زمان(عج) به تن دارند، باید تمام حرکاتشان موزون باشد؛ نباید فکر کنیم که ما هم مثل بقیه مردم می توانیم برخی از حرکات را در اماکن عمومی انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید  امروز در  سلسله مباحث تفسیر سوره احزاب در ماه مبارک رمضان در در مدرسه حجتیه، اظهارداشتند: در قرآن پاداش کار زنان پیامبر(ص) دو برابر و عقوبت گناه آنان نیز دو برابر حساب می شود.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: دلیل این امر این است که عقوبت در مقابل ثواب است و دوم این که آنها برای جامعه الگو هستند؛ در احادیث نیز داریم که گناه عالم هفتاد برابر جاهل است، زیرا اگر جاهل گناه کند دامن کسی را نمی گیرد، ولی اگر عالم گناه کند این کار زشت او دامن همه را می گیرد.

این مرجع تقلید بیان کردند: شهر قم الگویی برای همه شهرها است و مردمی که برای زیارت حضرت معصومه(س) می آیند انتظار دارند که کاسبان و مردم قم در درجه بالایی از فرهنگ باشند، زیرا این مردم در کنار حرم، حوزه و مراجع تقلید هستند و انتظار این است که مردم این شهر از نظر دینی در مراتب بالا باشند؛ اگر مردمی که از آنها انتظار می رود خوب باشند، بد باشند دو گناه کرده اند، یکی اینکه خود راه بد رفته اند و دوم اینکه چهره دین را خراب کردند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: زنان پیامبر(ص) اسوه ای برای همه زنان دیگر هستند، زیرا در خانه وحی و نور زندگی می کردند و اگر آنها منحرف شوند هم به خود ضرر زده اند و هم به دیگران ضربه وارد می کنند؛ به همین خاطر است که خداوند چنین قانونی برای آنها وضع کرده است.

ایشان گفتند: در روایتی آمده که در روز قیامت هر کسی را به اندازه عقل وی مورد سنجش قرار می دهند و به همین دلیل است که خداوند با زنان پیامبر(ص)، با عالم و جاهل و... هر یک به یک طریق رفتار می کند؛ کسانی عالم هستند حساب شان شدید تر است و کسانی که عقل شان کمتر است و علم کمتری دارند حساب شان سبک تر است.

 

استاد خارج فقه و اصول حوزه افزودند: طلاب باید بدانند، وقتی لباس سربازی امام زمان(عج) به تن دارند، باید تمام حرکاتشان متناسب با شأن روحانیت باشد و حساسیتی را برنیانگیزد؛ نباید فکر کنیم که ما هم مثل بقیه مردم می توانیم برخی از حرکات را در اماکن عمومی انجام دهیم؛ هنگامی که طلاب برای عمامه گذاری می آیند به آنها می گویم که بسیاری از مسایلی که پیش از تلبس برای شما حلال بوده است پس از تلبس برای شما حرام است؛ زیرا انتظار از طلاب زیاد است؛ به همین خاطر این آیه اختصاصی به زنان پیامبر (ص)ندارد و دایره آن وسیع تر است.

این مرجع تقلید بیان کردند: قرآن همچون آفتاب است و هر کسی به عقل و معرفت خود از آن بهره برداری می کند؛ قرآن جوابگوی همه دردهاست و اگر ما بتوانیم از آن خوشه های پرنور را بر می چینیم وگرنه محروم می مانیم.

حضرت  آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: روزی شخصی به امام سجاد(ع) عرض کرد که شما  بخشیده خدا هستید، چرا این قدر گریه می کنید حضرت امام سجاد(ع) فرمودند، خدا برای ما همان حکمی را جاری می کند که برای همسران پیامبر(ص) نیز اجرا کرده است؛ یعنی اگر کار نیکی کردیم دو برابر پاداش دریافت می کنیم و اگر گناهی کردیم دو بار گناه برای ما در نظر گرفته می شود.

ایشان گفتند: خانه مراجع، علما، عقلا و حکما باید به شکلی باشد که ایمان آنها قوی تر باشد و کارهایی انجام شود که تنها برای رضای خدا باشد؛ بنده خدمت آیت الله حجت سه سال درس خواندم؛ خانه ایشان به شکلی بود که وقتی وارد خانه ایشان می شدیم، همیشه به یاد خدا می افتادیم؛ زندگی ایشان الگویی برای همه ما بود و اگر امروز بقایایی از آن باقی مانده باشد مشاهده می کنیم که چه قدر خانه  ساده و روحانی داشتند.

این مرجع تقلید  افزودند: کسانی که خدمت آیت الله  العظمی سیستانی رسیده بودند، خبردادند که ایشان فرموده بود بیرونی مرحوم آیت الله حجت را ببینید، زیرا این خانه برای ما الگو است؛ طلاب باید به هر شکلی که می توانند از این بزرگان و علما الگو بگیرند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: در این آیه شریفه بیان شده که خداوند خطاب به زنان پیامبر(ص) می فرمایند شما مثل دیگر زنان نیستید، البته اگر متقی باشید؛ اگر این آیه مقام زنان پیامبر(ص) را بالا می برد به همان شکل به آنها می فرماید که باید متقی باشید؛ این در حالی است که بسیاری از مفسران اهل سنت این آیه را بنایی بر مقام عالی زنان پیامبر(ص) دانسته اند، ولی به بحث تقوایی که در آن بیان شده، اشاره نمی کنند؛ حضرت امام علی(ع) هم در عین این که عایشه را نقد کردند، ولی فرمودند احترام او از بین نرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha