سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
فصلنامه پژوهش های منطقه ای

حوزه/ شماره جدید فصلنامه پزوهشی های منطقه ای وابسته به پژوهشگاه بین المللی المصطفی چاپ و منتشر گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شماره ششم فصلنامه علمی - تخصصی پژوهش‌های منطقه‌ای با صاحب امتیازی جامعه المطصفی العالمیه وابسته به پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه المصطفی با محوریت تحقیقات کاربردی و بنیادی در زمینه جهان اسلام با مقالات متنوع برای استفاده محققان و پژوهشگران مطالعات دینی منطقه ای انتشار یافت.

این شماره از فصلنامه پژوهش های منطقه ای در بردارنده مقالاتی از حسن رضایی، محمد صادق کوشکی، سید سعید هاشمی نژاد، محسن محمدی، اسماعیل باقری، مرتضی اشرافی و مصطفی رنجبر محمدی می باشد.

محسن محمدی در مقاله جریان شناسی نهضت اسلامی در جهان اسلام در صدد است تا تحلیل این نهضت را در بستر اسلامی بیان نماید. بر این اساس ابتدا مروری اجمالی بر سیر تمدن اسلامی داشته سپس بیداری اسلامی را در چهار موج تحلیل کرده است، بیداری اسلامی ابتدا نخبگان جهان اسلام را در برگرفت، آنها نظرات مختلفی برای برون رفت جهان اسلام از دوران رکورد ارائه دادند. در ادامه مردم مسلمان به صحنه آمدند و بیداری اسلامی جنبه مردمی و عمومی یافت و در برخی نقاط به پیروزی رسید.

از عناوین این مقالات می توان به آموزه های اسلامی در مراودات بین المللی، منطقه گرایی در سیاست خارجی ترکیه پس از جنگ سرد، بررسی سیاست های دینی دولت مدرن مصر در قبال نهاد دین با تاکید بر تصوف، جریان شناسی نهضت های اسلامی در جهان اسلام(خاورمیانه و شمال آفریقا) آسیب شناسی نقش شیعیان در پاکستان با تاکید بر حزب مجلس وحدت مسلمین و همچنین کتابخانه مسلمانان در هند، از رونق تا افول اشاره نمود که در پایان نیز چکیده مقالات به زبان انگلیسی درج گردیده است.علاقه مندان برای تهیه این فصلنامه می توانند به آدرس قم، بلوار محمد امین(ص) بلوک3، مجتمع امین، پژوهشگاه بین المللی المصطفی مراجعه کرده و یا با نشانی اینترنتی un_almostafa@yahoo.com مکاتبه نمایند .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha