شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024
حجت الاسلام محمد زاده اوقاف تهران

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، با انتقاد ازورود معماری التقاطی وارداتی ازکشورهای حاشیه خلیج فارس به کشورمان گفت: امروز ظهور و بروز هنر هنرمندان ایرانی که آمیخته با فرهنگ ناب اسلامی است باید مورد توجه ویژه قرارگیرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»ازتهران، حجت الاسلام محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در همایش سراسری تکریم و بزرگداشت امامزادگان در آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع) که در شهرستان شهریار برگزارشد، وجود بقاع متبرکه را منشأ خیروبرکت برای کشورمان توصیف کرد و گفت: وجود بقاع مطهر امامزادگان بزرگواردرجای جای کشوراسلامی مان همواره منشأ خیرات و برکات فراوانی بوده که ازجمله آن تقویت اعتقادات مردم، افزایش شمار شیعیان منطقه و احداث حوزه های مترقی علمیه شیعی است.

وی ادامه داد: آحاد مردم، امامزادگان و بقاع متبرکه را مأمن ومأوا ومرجع خود دانسته و دردمندان حاجات خود را از این بزرگواران طلب کرده و به واسطه آن ها به خداوند منان توسل می جویند.

ماجرای توسل امام راحل(ره) به امامزاده !

حجت الاسلام محمد زاده، با تشریح ماجرای توسل امام خمینی(ره) به مرقد مطهر امام زاده صالح علیه السلام اظهارداشت: نقل شده درشب وقوع حادثه طبس وقتی امام(ره) خبر را می شنوند با حال ناراحت از حاج احمد آقا می خواهند که ایشان را به امامزاده صالح برسانند.

وی افزود: پس از یک ربع ساعت که امام(ره) کنارضریح این بزرگوار مناجات می نمایند، با خوشحالی بیرون آمده و می فرمایند که به فضل الهی این ماجرا ختم به خیر می شود و همان گونه هم شد. این امر نشانه عظمت امامزادگان شریف است.

وجود 306 بقعه متبرکه دراستان تهران

مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان تهران با بیان این که ازمجموع 8 هزاربقعه درکل کشور306 بقعه دراستان تهران و 21 بقعه با 25 امامزاده بزرگوار درشهرستان شهریار هستند.

وی بقاع متبرکه درکشورمان را به 5 دسته تقسیم بندی کرده و ادامه داد: گروه اول متعلق به پیغمبران عظیم الشأن است که دربرخی شهرها مدفن دارند. گروه دوم شامل سالکان، عارفان ودلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت هستند که مورد عنایت ومحل رجوع بسیاری مردم می باشند.

حجت الاسلام محمدزاده گروه سوم را عالمان دینی معرفی کرد و یادآورشد: عالمان دینی به ویژه بزرگان حوزه های علمیه همواره درطول تاریخ منشأ اثر و خیر وبرکت درجوامع بوده اند و امروزبقاع متبرکه آن ها مثل مرقد مطهرامام خمینی(ره) و بقعه شیخ صدوق درشهرری محل زیارت و تجمع مردم دین مدارو ولایت دوست است.

وی تصریح کرد: گروه چهارم را شهدای بزرگوارازصدراسلام تا کنون تشکیل می دهند که قبور مطهرشان امروز محل رجوع آحاد مردم وحاجت مندان است. همچنین امامزادگان و فرزندان و ذریه گرانقدرائمه اطهارسلام الله علیهم اجمعین نیزپنجمین گروهی هستند که تولیت قبورمطهرشان با سازمان اوقاف وامورخیریه است.

ازمعماری اسلامی شهرها غافل هستیم

مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان تهران، با بیان این که بسیاری آثارمعماری به کاررفته دربقاع متبرکه ما اثرهای ماندگاروثبت شده جهانی است، گفت: علیرغم نابسامانی ها و بی توجهی هایی که درطول تاریخ نسبت به بقاع متبرکه وجود داشته، امروزشاهد آن هستیم که آثارخلق شده دربقعه های امامزادگان ما بی نظیرترین آثارهنری و معماری هستند که می توان دردنیا یافت.

وی با انتقاد ازورود معماری التقاطی وارداتی ازکشورهای حاشیه خلیج فارس به کشورمان خاطرنشان کرد: ظهوروبروزهنرهنرمندان ایرانی که آمیخته با فرهنگ ناب اسلامی است باید مورد توجه ویژه قرارگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدزاده افزود: نوع معماری بکاررفته دربقاع متبرکه ازجمله گنبدها، گلدسته ها، کتیبه ها، آئینه کاری ها، منبت کاری وکنده کاری ها وضریح های مطهرهمگی کارهایی استثنایی است که نسبت به حفظ و اشاعه آن باید اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان تهران درپایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای اهتمام به شهرسازی ها با سبک معماری ایرانی – اسلامی، خواستارتوجه جدی به رعایت نوع معماری اسلامی درشهر سازی ها شد و اظهارداشت: با توجه به تأکیدات رهبرمعظم انقلاب، نظام مقدس جمهوری اسلامی باید نسبت به این موضوع برنامه ریزی های مدونی داشته باشد و همچنین دانشگاه ها و دانشکده های معماری ما نباید ازتوجه به معماری اسلامی غافل باشند.

انتهای پیام 34/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha