چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
محمد جواد ظریف

حوزه/ فک شیتی که غربی ها منتشر کردند، مطابق با تمایلات و خواسته های خود و دور از صداقت بو، منتقدین نباید به مردم القا کنند که تحقیر شده اند و کام مردم را تلخ کنند، چرا که حفظ منافع ملی برای همه ما اولویت دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، دکتر محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اصفهان، با بیان این که ما خود را به عنوان خدمتگذار مردم در کنار مردم و دولت می‌دانیم، تصریح کرد: حرکت در راستای پیشرفت و تحقق اهداف کشور از اولویت های نخست ماست.

وزیر امور خارجه افزود: شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، بسیار مناسب بوده و باید این فرصت را برای ساخت  و توسعه کشور مغتنم شمرد، یکی از شاخصه های توسعه کشور که با عرصه بین المللی مرتبط است، سیاست دولت یازدهم دراین عرصه که تحقق اهداف با کمترین هزینه ممکن می باشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه یک ماهیت سیاسی دارد، عنوان کرد: فعالیت در بخش های دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی از دیگر اولویت های این وزارت خانه است.

ظریف با تاکید براینکه طرف غربی مذاکرات، صادقانه در تعریف و تبیین فک شیت منتشر شده از سوی خود عمل نکرد، گفت: فک شیتی که غربی ها منتشر کردند، مطابق با تمایلات و خواسته های خود و دور از صداقت بود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: به دلیل فعالیت گسترده صدا و سیما و تبیین ابعاد مختلف برجام هسته ای، مردم ایران از ریز جزئیات توافق خبر دارند، بنابراین نیازی به منتشر کردن فک شیت ایرانی نیست.

وی در توضیح مشکل  و سختی کار مذاکرات و رسیدن به یک سند مشترک، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم در روند مذاکرات و رسیدن به سند برجام هسته ای، لغو 8 قطعنامه گذشته بود.

ظریف در تشریح برخی از انتقادات وارده به برجام هسته ای، ابراز کرد: وجود دیدگاه های متعدد در زمینه برجام را به فال نیک می گیریم، البته آب ریختن به آسیاب دشمن در نحوه اظهارنظرها خط قرمز است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: توافق انجام شده هرگز ملت ایران را تحقیر نکرده و این مذاکرات نشانه قدرت بود و نتایج بزرگی در برداشته است، بنابراین منتقدین نباید به مردم القا کنند که تحقیر شده اند و کام مردم را تلخ کنند، چرا که حفظ منافع ملی برای همه ما اولویت  دارد.

وی با تاکید بر این که در ایجاد رابطه با کشورهای همسایه هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: ایران هیچ گونه تهدیدی برای کشورهای همسایه نیست و چه بسا توافق انجام شده،  تهدید بزرگی را از منطقه دور ساخت.

ظریف یادآور شد: امید به تجدید نظر و برخورد کشورهای همسایه نسبت به اتفاقات اخیر داریم، به ویژه نوع رفتار آنها با یمن، که چنانچه این کشورها آمادگی خود را برای تجدید نظر و رفتار اعلام کنند، ما نیز آماده تعامل و مذاکره هستیم و از ابتدا بنا بر حسن همجواری بوده است.

وزیر امور خارجه در ادامه  به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: توافق انجام شده با 1+5 در حقیقت موانع اقتصاد مقاومتی را از بین می ببرد، پس از ان عزم ملی و سیاست های دولت یازدهم در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است

وی همچنین در توضیح جرایی بازشدن سفارت انگلیس در این برهه از زما، ابراز داشت: سفارت انگلیس توسط ایران بسته نشد و این تصمیمی بود که خود انگلیس گرفت و حال دوباره تصمیم بر بازشدن آن گرفتند، معتقدم که بازشدن سفارت انگلیس زمینه گفت و گو و تعامل را بیشتر فراهم می کند و در راستای تعدیل دیدگاه ها در منطقه تاثیرگذار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان به بحث خفظ امنیت و کرامت انسانی حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت: همه تمهیدات لازم  به منظور حفظ کرامت انسانی حجاج ایرانی در ایام حج تمتع دیده شده و جای نگرانی نیست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha