دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
مدرسه معیر تهران

حوزه/ مدرسه علمیه معیّر تهران حدود ۱۵۰ سال است که فعالیت علمی و حوزوی دارد و در گذشته ی نه چندان دور دارای سابقه درخشان و محل رجوع خیل کثیر مردم تهران و مورد توجه بزرگان حوزه بود.

حوزه/ حجت الاسلام مهدی عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تشریح فعالیت های مدرسه علمیه معیر، حوزه های علمیه را مجموعه ای قدرتمند برای تربیت انسان های مهذب و عالم می داند و معتقد است: حوزه ها می توانند با کادر سازی برای مجموعه های فرهنگی و انقلابی، نقش مؤثری را در حفظ فرهنگ اسلامی و نشر علوم دینی ایفا کنند. متن این گفتگوی کوتاه از نظرتان می گذرد.

لطفا شرح مختصری از تاریخچه­ مدرسه علمیه معیر را بیان کنید.

مدرسه علمیه معیر حدود 150 سال است که فعالیت علمی و حوزوی دارد و در گذشته­ نه چندان دور دارای سابقه­ درخشان و محل رجوع خیل کثیر مردم تهران، و مورد توجه بزرگان حوزه­ علمیه بود. منتهی در چهل سال گذشته به دلیل اهمال کاری هایی که شد، رونق خود را از دست داد و در مقطعی نیز از رسالت و هدف اصلی خود که نشر علوم حوزوی و تربیت طلبه بود، باز ماند و مکانی برای زندگی مردم تبدیل شد و به عنوان خوابگاه از اینجا استفاده می شد. و لکن با عنایت خداوند متعال و پیگیری دلسوزان حوزوی طی بیست سال گذشته از آن حالت انفعال خارج شده و به فضای حوزوی، طلبگی و علمی بازگشت. و هم اکنون نیز تولیت این حوزه بر عهده استاد تحریری می باشد که با مساعدت های ویژه­ ایشان توانسته ایم بسیاری از ظرفیت های حوزه را احیاء کنیم.

لطفا در مورد تعداد طلاب در حال تحصیل و تعداد پایه های تحصیلی نیز توضیح دهید.

مدرسه علمیه معیر امسال با 52 نفر طلبه از پایه های 1 الی 4 سال تحصیلی جدید را شروع کرده است.

برای سال تحصیلی جدید چه برنامه های آموزشی و پژوهشی را جهت رشد و ارتقاء علمی طلاب برنامه ریزی کرده اید؟

 تا جایی که در توان داشته ایم اقدام به تأمین امکانات علمی و آموزشی برای طلاب کرده ایم و با تجهیز کتابخانه و راه اندازی سایت و فعال سازی نرم افزارهای علوم اسلامی فرصت مناسبی را برای مطالعه و تحقیق علمی در اختیار طلاب قرار داده ایم. همچنین اقدام به راه اندازی کلاس هایی با عنوان کارگاه عملی کرده ایم تا طلبه ها بصورت کاربردی و عملیاتی مباحث را بصورت مفهومی کاملاً یاد بگیرند. همچنین در راستای پیاده سازی نظام آموزشی پژوهش محور این طور برنامه ریزی کردیم که طلاب را تشویق به خلاصه نویسی دروس حوزوی کنیم تا بدین وسیله هم آن ها را آماده­ی ورود به عرصه­ پژوهش و مقاله نویسی کنیم و هم روند نظام آموزشی حفظ محور را هدفمند کنیم.

آیا مدرسه دارای موقوفات می باشد؟ در خصوص تأمین هزینه های مدرسه چگونه عمل می کنید؟

متأسفانه هیچ درآمدی از موقوفات مدرسه، نصیب حوزه نمی شود و کمک های مالی مرکز نیز در حد محدودی می باشد و عمده کمک های مالی حوزه علمیه معیر توسط تولیت محترم تأمین می شود.

نقش حوزه های علمیه در ایجاد امنیت روانی، اخلاقی و اعتقادی را چگونه ارزیابی می کنید؟

مساجد در خط مقدم کارهای فرهنگی قرار دارند، و حوزه های علمیه نیز وظیفه­ پشتیبانی از مساجد را برعهده دارند، و لذا تربیت و پرورش امامان جماعت و مدیران حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی دینی و حوزوی از عمده وظایف حوزه های علمیه می باشد. بنابراین حوزه های علمیه می توانند با کادر سازی برای مجموعه های ذکر شده نقش مؤثری را در حفظ فرهنگ اسلامی و نشر علوم دینی ایفا کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha