سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
عید غدیر

حوزه/ تفکر و اندیشه و فرهنگ غدیر به شرطی در جامعه گسترش پیدا می کند که اصل اسلام را به درستی شناخته و محتوا و رسالت اسلام را درک کرده باشیم.

خبرگزاری«حوزه» اشاره؛ در آستانه عید بزرگ خداوند هستیم و موسم شادمانی همه محبان و شیفتگان اهل بیت(ع) به خصوص ارادتمندان ساحت مبارک مولی الموحدین علی (ع) ، هر چند که این روزها سوءمدیریت و بی کفایتی خاندان پلید آل سعود، غم و مصیبتی بزرگ در وجودمان قرار داده و البته بر دامنه بغضمان نسبت به دشمنان ولایت نیز افزوده است.

در چنین ایام پرفضیلتی راجع به اهمیت عید غدیر و به خصوص لزوم پاسخگویی به شبهات اعتقادی و کلامی که دشمنان اهل بیت(ع) درباره غدیر و امامت و ولایت امیرالمومنین (ع)، با تنی چند از اساتید و صاحب نظران حوزوی گفتگویی کرده ایم که بی هیچ اطاله کلام دیگری از نظرگاه شما مخاطبان عزیز می گذرد؛

تبیین فرهنگ غدیر؛ الزامی برای جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین رجبعلی مقیسه ، استاد سطوح عالی حوزه با بیان این که اساساً اسلام دینی است که منحصر به عصر و نسل خاصی نمی باشد، ابراز داشت: تبیین مکتب و فرهنگ غدیر از آن جا اهمیت می یابد که ما رسالت فرازمانی و فرامکانی اسلام را به درستی فهیمده و بخواهیم آن را برای مردم جا بیندازیم.

وی افزود: همان طور که در آغاز اسلام، انسان معصومی به عنوان آورنده و مبلغ این دین مبین برگزیده شد ، طبعاً برای ادامه راه نیز نیاز به جانشین معصومی است تا زمینه و شرایط بقای دین و استمرار رسالت های جهانی آن به خوبی فراهم شود؛ صدالبته وصی و جانشین پیامبر(ص) باید معصوم و تالی تلو نبی باشد و او کسی نیست جز مولی الموحدین علی(ع) .

لزوم تبیین چرایی نصب جانشین معصوم برای پیامبر(ص)

این استاد حوزه بیان داشت: ترویج درست و نهادینه کردن فرهنگ غدیر امر دشواری نیست؛ اما به شرطی که اصل اسلام و رسالت و لزوم جانشینی ایشان را خوب درک کرده و بعد برای دیگران مساله را بفهمانیم.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیث منزلت می فرماید، یا علی منزلت تو نسبت به من مثل منزلت هارون است به موسی به جز آن که من پیغمبر هستم و تو نیستی.

وی گفت: تفکر و اندیشه و فرهنگ غدیر به شرطی در جامعه گسترش پیدا می کند که اصل اسلام را به درستی شناخته ومحتوا و رسالت اسلام را درک کنیم.

اساتید حوزه به شبهات درباره غدیر پاسخ دهند

حجت الاسلام و المسلمین جعفر نجفی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه نیز با بیان این که اساتید و نخبگان حوزه باید یکی از اساسی ترین فعالیت هایشان را تبیین اصول اعتقادی قرار دهند، گفت: هر استادی متناسب با وضع درسی باید نسبت به طلاب برنامه اعتقادی داشته باشد مثلاً چهارشنبه ها قبل از آغاز درس در کنار مسایل اخلاقی از بیان امور اعتقادی همچون اعتقاد راسخ ما به ولایت و غدیر غافل نشود.

پیشگامی روحانیت در هدایتگری نسل جوان

وی افزود: به لطف الهی حوزه های علمیه و نهاد روحانیت همواره در این امر پیشگام و پیشتاز بوده و در هدایت و روشنگری نسل جوان از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند، لذا و نگاهی به تاریخ پرافتخار روحانیت گواه این مطلب است که حوزویان و به خصوص علمای دلسوز و دغدغه مند نشان می دهد که آنها در مسیر نشر معارف حقه اهل بیت(ع) ایثار و از خود گذشتگی داشته و حتی تا مرز شهادت پیش رفته اند.

این استاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: امروزه با توجه به حجم انبوه شبهه پراکنی دشمن بسیار لازم است که به شبهات دشمن علیه غدیر و اصول مکتب اهل بیت(ع) پاسخ منطقی و استدلالی دهیم .

در آزمون غدیر سربلند باشیم

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر اکبری ، استاد سطوح عالی حوزه نیز با بیان این که یکی از کارهای خوب و ادامه دار، برگزاری همایش ها و سمینارهایی با موضوع غدیر و ولایت است، گفت: غدیر امتحانی الهی بوده که تمام امت اسلامی را پای کلاس درس نشانده و امروز بیشتر از گذشته نیاز است تا ما در مکتب غدیر با تقویت اعتقادات و بینه آموزه های دینی در آزمون غدیر سربلند باشیم

لزوم اهتمام جدی به فضای مجازی و کرسی های علمی

وی افزود: به لطف الهی در سال های اخیر در کنار همایش ها و سمینارها، کتاب ها و مقالات خوبی در پاسخ به شبهات درباره غدیر نگاشته شده که در شبهه زدایی بسیار اثرگذار بوده و البته ما نباید از اهمیت فضای مجازی و رسانه ها در این باره غافل شویم.

این استاد و محقق حوزوی همچنین ابراز داشت: ایجاد و تقویت کرسی های علمی درباره غدیر نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که باید بیش از پیش به آن توجه داشت تا از حیث علمی نیز ما بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیازهای روز در حوزه مساله امامت و ولایت باشیم.

پیام غدیر، صیانت از شریعت است

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم، استاد سطوح عالی حوزه نیز با بیان این که عید غدیر روزی است که راه و رسم چگونگی صیانت از شریعت برای همه بشریت اعلام شد، گفت: این که برخی می گویند منظور پیامبر(ص) از مولا در این جا به معنای صرف محبت و دوستی علی(ع) است با آیه صریح قرآن که اشاره به اتمام نعمت و اکمال دین داشته و نیز تاکیدات پیامبر(ص) مبنی بر اتمام حجت با بیعت کنندگان به هیچ وجه جور در نمی آید.

امامت و ولایت ؛ مانع انحراف امت

وی همچنین با تاکید بر اینکه وظیفه امام حفظ شریعت است، ادامه داد: امام بعد از پیامبر(ص) باید شریعت و معارف دین را از انحراف‌هایی که شاید برخی درصدد ایجاد در آن بودند حفظ نماید.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن همچنین با اشاره به ارتباط ولایت و امامت افزود: اساساً به وسیله ولایت نعمت امامت به بندگان داده شد و این جایگاهی مهم است که خدا برای موضوع ولایت قرار داده به طوری که خدا در قرآن می فرماید اگر پیامبر(ص) ماموریت خود را در غدیر به انجام نمی رساند ، رسالتش را به پایان نبرده و مساله ابلاغ ولایت آن قدر مهم و کلیدی است که خداوند خودش وعده داد به نبی مکرم که ما تو را از شر بدخواهان حفظ و صیانت خواهیم کرد.

ترویج فرهنگ غدیر، رسالت هر شیعه ای است

حجت الاسلام و المسلمین کاردان از اساتید شاخص حوزه علمیه قم نیز با بیان این که همه شیعیان وظیفه دارند که به ترویج فرهنگ غدیر بپردازند، گفت: مساله امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) آن قدر مهم و اساسی است که در طول تاریخ به شیوه های مختلف مورد هجمه دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) قرار گرفته، به خصوص در زمانه ما که شبهات اعتقادی از طرق گوناگون در این باره مطرح می شود.

نقش ویژه حوزویان در نشر معارف غدیر

وی بر لزوم برنامه ریزی دقیق علمی و پژوهشی برای پاسخ به این قبیل شبهات اعتقادی تاکید کرد و افزود: بی شک طلاب و فضلای حوزه در راستای نشر و گسترش فرهنگ و معارف غدیر رسالت بسیار مهمی به عهده دارند و باید بتوانند با انجام وظیفه خود مشمول ادعیه حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار (ع) باشند و انشاالله که ما مشمول این دعای پیامبر(ص) در روز غدیر شویم که فرمودند" اللهم وال من والاه ... وانصر من نصره"

گفتگوها از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha