سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
حجت‌‌الاسلام فخار طوسی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم ، سیره و رفتار پیامبر اکرم(ص) در روز مباهله را الگویی برای دنیای امروز در عرصه سیاست خارجی توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جواد فخار طوسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به داستان مباهله در 24 ذی الحجه سال دهم هجری اظهار داشت: در این روز تاریخی ، هیئتی از مسیحیان منطقه نجران برای مذاکره با پیامبر(ص) آمدند و نتیجه مذاکرات به جایی نرسید و ایشان به امر الهی پیشنهاد مباهله فرمودند که در نهایت با دیدن هیبت حضرت رسول (ص) آن هم با نزدیک ترین عزیزانش از انجام مباهله به شدت نگران و وحشت زده شدند و در نهایت مباهله انجام نشد.

وی همچنین با بیان این که کلمه ابتهال و مباهله به معنای لعنت طرفین است که به واسطه آن عذابی بر آن ها نازل شود، گفت: قضیه مباهله، ابعاد مختلفی دارد که به اعتقاد بنده دو بعد از آن می تواند حایز اهمیت باشد.

محقق و پژوهشگر حوزه افزود: یک بُعد که خوشبختانه خیلی مدنظر محققین بوده این است که در جریان مباهله جایگاه و موقعیت اهل بیت (ع) و پنج تن آل عبا بیش از پیش روشن و مسلم شد، چه آن که شان نزول آیه تطهیر در همین روز و عباراتی که در این آیه درباره پنج تن وارد شده باعث معرفی حضرات معصومین(ع) در بُعد جهانی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین فخار طوسی خاطرنشان کرد: معمولاً ما از این بُعد در مناظرات خود با برادران اهل سنت بسیار استفاده می کنیم، چرا که آیه تطهیر و شان نزول آن در ماجرای مباهله، دلیل قاطع و محکمی بر ادعای راستین شیعه در حقانیت اهل بیت(ع) با تاکید بر نص صریح قرآن مجید است.

*انتخاب مذاکره به عنوان راه حل

وی در ادامه بیان داشت: بُعد دومی که واقعاً ارزش دارد و لازم است محققین ما روی آن کار کرده و آن را برجسته سازی کنند، تاکید بر بُعد رحمانی آیین و دین مبین اسلام است ؛ به این معنی که سالی که این اتفاق افتاد ،سال دهم هجری است که پیامبر و حکومت مدینه در اوج اقتدار بوده و نیازی نداشته که مذاکره ای کنند آن هم با مسیحیان نجران که طایفه محدودی بودند و شخص پیامبر(ص) در حکومت اسلامی خود همه ابزار قدرت و فشار را داشتند، اما با این حال و در آن شرایط حضرت محمد مصطفی(ص) برای هدایت مردم مذاکره و سپس به امر خدای متعال مباهله را مطرح می کنند و سراغ شیوه ها و ابزارهای دیگر نمی روند که جان و مال و موقعیت طرفین در آن حفظ شود.

این استاد حوزه یادآور شد: در دنیای امروز که با کمال بی انصافی شاهدیم که چهره ملکوتی دین مبین اسلام به دروغ متهم به خشونت و افراطی گری شده ، واقعاً این بُعد از داستان مباهله بسیار قابلیت مانور دارد تا دنیا بدانند که پیامبر رحمت(ص) برای هدایت همه مردم تا چه حد بزرگوارانه و کریمانه برخورد کرده اند.

وی افزود: در واقع یک اصل در سیاست خارجی با الهام از داستان مباهله برای ما به دست می آید به این که انسان تا جایی که می تواند از روش مذاکره و روش های مسالمت آمیز با مخالفان استفاده کند و این ظرفیت در داستان مباهله کاملاً وجود دارد که یک تبلیغ گسترده ای در سطح جهانی به نفع چهره اسلام در برابر تبلیغات دروغین دنیای غرب صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha