جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
هنر آسمانی

حوزه / باید شعر حوزه را سمت و سو دهیم و به انقلاب ادبی و حرکتی تبدیل کنیم تا نه تنها در ادبیات فارسی بلکه در جهان تاثیر گذار باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید سلمان علوی، دبیر علمی شعر هنر آسمانی، امروز در نخستین نشست پیش کنگره شعر هنرآسمانی در جمع تعدادی از طلاب شاعر در مشهد  اظهارداشت: امروز دغدغه جذب طلاب شاعر را نداریم و به جایی رسیده ایم که انجمن ها و جشنواره های دیگر متولی این مسئله هستند و شاعران حوزوی در برخی جاها می درخشند.

وی با بیان اینکه آنچه امسال در جشنواره هنر آسمانی مدنظر داریم بحث معرفت و تفکر است و این امر دغدغه بیشتر طلاب می باشد، ابراز داشت: این دغدغه یعنی برگزاری جلسه هایی که شاعران حوزوی ابتدا به عنوان یک طلبه گردهم آیند و مباحثه داشته باشند.

وی نسبت به پراکنده نبودن طلاب شاعر در قم  اشاره و گفت: مدیریت در انسجام و گردهم آمدن طلاب شاعر در مشهد دیده می شود و این از نعمت های حوزویان در بحث شعر محسوب می شود.

دبیر علمی شعر هنر آسمانی تصریح کرد: طلاب علوم دینی رسالتی بر دوش دارند که اگر در انجام آن از ابزارها و ذوق خود مانند شعر استفاده کنند، گامی در جهت رضای حضرت صاحب الزمان (عج) برداشته اند.

وی به ایجاد ظرفیت هایی به برکت خون شهدا و عنایت حضرت ولی عصر(عج) درباره معرفت و شناخت اهل بیت(ع) و لزوم استفاده طلاب شاعر از این توان اشاره و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در مورد مسئله ای مانند مهدویت کار کنیم، باید سواد جامعه را توسط طلابی مانند طلبه های شاعر بالا ببریم.

حجت الاسلام سید سلمان علوی با بیان اینکه نتوانسته ایم بین ایدئولوژی و ساختار ادبیات پیوند ایجاد کنیم و همیشه مصرف گرای نظرهای غربی بوده ایم، ابراز داشت: یکی از علت ها این است که هر حرفی را نمی توانستیم بگوییم و بعضی ها نمی توانستند هنری مانند شعر را بپذیرند.

وی واقع گرایی درباره اهل بیت(ع) را در شعر مهم و این شناخت را علتی برای دوری از اغراق در شعر برای این بزرگواران دانست و اظهار داشت: بنابراین، ادبیات آیینی خاستگاه دیگری دارد و طلبه شاعر باید در فرم و ساختار نیز انقلاب ادبی ایجاد کند.

دبیر علمی شعر هنر آسمانی افزود: در این جشنواره دنبال ترغیب به برگزاری جلسه های مباحثه طلبگی هستیم که به تفکر، معرفت و اندیشمندی توجه کنند و دغدغه های امروز را پاسخ دهند که می تواند در عرصه ایدئولوژی الگویی برای سایر جلسه ها باشد.

وی برگزاری کنگره سلمان را نوعی دغدغه طلبگی خواند و گفت: باید دانست که بین شاعر مذهبی و طلبه شاعر تفاوت وجود دارد و انتظار می رود که او برخی از ابعاد یک بحث مانند مرثیه حضرت علی اصغر را به عنوان یک مبلغ طلبه باز کند و حتی ارتباط عاشورا با غدیر، سقیفه، مهدویت و... را بشناساند و تبیین کند.

وی در ادامه درباره جشنواره هنر آسمانی، گفت: امسال 25 برگزیده معرفی خواهند شد و رتبه بندی وجود ندارد.

حجت الاسلام علوی با اشاره به اینکه طلاب هنرمند تا 30 آبان برای ارسال آثار فرصت دارند، از پیشکسوتان خواست تا در این جشنواره حضور داشته باشند تا سطح کیفی آن نیز ارتقا یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha