پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
رحمانی فضلی

حوزه/ وزیر کشور گفت: حوزویان از گروه های جدی کشور در زمینه توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستند که واقعا جای تقدیر دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی و مطالبه گری اقتصاد مقاومتی» که در قم برگزارشد، با اشاره به مشکلات کشور در زمینه اقتصادی گفت: حوزویان از گروه های جدی کشور در زمینه توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی هستند که واقعا جای تقدیر دارد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور دارای مشکلات ریشه ای است که از آن جمله، وابستگی به نفت است.

وی افزود: این وابستگی پویایی را از اقتصاد گرفته و آن را غیر قابل اتکا و اطمینان کرده است و باعث شده به رغم رهنمودهای اکید رهبری و تلاش دولت ها، نتوانیم به این توسعه اقتصادی پایدار و مقاومتی برسیم.

رحمانی فضلی گفت: نباید فراموش کنیم که ما یک کشور انقلابی هستیم و آرمان هایی داریم که با این وضع نمی توانیم آنها را محقق کنیم؛ این تصمیمات ناصحیح در عرصه های قانون گذاری و اجرا باعث چنین وضعی شده است.

وزیر کشور با ذکر این مطلب که جنگ و تحریم ها فشار بسیاری بر کشور ایجاد کرده و روابط اقتصادی را در مدل خاصی قراردادند تصریح کرد: اما همه مشکلات را نباید در این دو عنصر خلاصه کرد.

وی گفت: غیر از موارد موردی توفیق خاصی در زمینه توسعه و تحول در نظام اقتصادی بدست نیاورده ایم؛ ضمن اینکه باید الگویی داشته باشیم که آن را به کشورهای دیگر نیز ارایه دهیم؛ با این شکل نمی توانیم به این مهم برسیم.

فضلی خاطرنشان کرد: وقتی که هنوز یک راهکار اساسی و تئوری دقیقی را نیز در سالهای پس از جنگ طراحی نکردیم مشکلات ما بیشتر می شود؛  رهبری این سیستم اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند تا در این مسیر به راه خود ادامه دهیم.

وی گفت: اگر بخواهیم وضعیت امروز را تحلیل کنیم، باید به ریشه های آن نیز توجه داشته باشیم؛ اقتصاد ما در دهه  40 و 50 به دلیل افزایش درآمدهای نفتی خود را از اتکا به درآمدهای دیگر خارج کرد و رسما نفتی و تک محصولی شد و در قاعده بازی اصل 4 ترومن ایفای نقش کرد و به یک کشور وابسته کامل مبدل شد.

وی اظهارکرد: تک محصولی و درآمد کلان از آن،  همه جنبه های دیگر را دچار چالش کرد و همه چیز را تغییر دارد و ساختارها و مناسب های و برنامه ریزی و بودجه ریزی، همه و همه تغییر کرد.

وزیر کشور گفت: این جریان ما را به وضعی رساند که بودجه ها همه در مراکزی که جمعیت و توسعه بیشتری داشتند اختصاص داده شد و جمعیت روستایی به سمت شهرها هجوم آوردند و این شکل امروز در کشور ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: این روند کشور را به یک نامتوازنی اقتصادی رساند و عرصه اجرا و برنامه ریزی را دگرگون کرد؛ امروز این تصمیمات ما را به جایی رسانده است که نمی توانیم بخش ها و استان های کوچک را به شکلی فعال کنیم که بودجه خود را از درون ظرفیت های استانی بردارد و به بودجه ملی وابسته نباشد.

رحمانی فضلی اظهارکرد: نگاه اقتصاد مقاومتی، یعنی اینکه این بخش ها را در کشور فعال کنیم و با فعالیت های میان و دارزمدت به شکل ریشه ای مشکلات را حل کنیم؛ با این نظام پولی و بانکی که رقابتی نیست نمی توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

وی اظهارکرد: از دیگر چالش های پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی ضعف عمیق و تاریخی در زمینه قوانین دست و پاگیری است که جلوی توسعه و خود اتکایی در کشور را بسته که این قوانین در حال اصلاح است.

وزیر کشور گفت: یکی از کارهای اساسی دولت در این زمینه حمایت از پروژه های حیاتی است است؛ سفرهای رئیس جمهوری نیز به مناطق مرزی و آسیب پذیر بوده و به جای 500 پروژه صوری و نمادین که اکثر آنها نیمه کاره می ماند پنج پروژه زیربنایی را پیگیری می کنیم تا با این 5 کار مهم، همه استان را متحول کنیم و جا را برای کارهای اصولی باز کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: حوزه اداره و اجرا و بودجه ریزی وظیفه ماست، ولی آنچه رهبری از ما می خواهند، بحث نتیجه است؛ ایشان توسعه ای را از ما می خواهند که خود متکی و برون نگر باشد و با کوچکترین تکانه ای این چنین به خود نلرزد؛ ایشان اقتصادی را می خواهند که در ضمن رشد، از عدالت اجتماعی نیز غافل نشود.

وی با اشاره به تلاش های دولت در زمینه طرح های جدید قانونی و اجرایی در زمینه توسعه اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی هم و غم جدی دولت پس از حل مساله هسته ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha