پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
آیت الله قپانچی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قبانچی پیوند شیعه و سنی را در عراق ناگسستنی خواند و گفت: طرح تقریب مذاهب اسلامی طرح جدیدی نبوده و علمای اسلام از گذشته بر این امر تاکید داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین قبانچی عصر امروز در مراسم یازدهمین دوره تجلیل از شخصیت ها و پیشگامان تقریب مذاهب در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی  گفت: تجلیل از شخصیت های برجسته تقریبی  اقدامی بسیار ارزنده و ارزشمند است.

وی افزود: طرح تقریب مذاهب اسلامی یک طرح جدیدی نیست، در آغاز این قرن مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت از پیشگامان این  امر بودند و امام راحل نیز در دوره حاضر از  طلایه داران  این عرصه  محسوب می گردند.

امام جمعه نجف بیان کرد: سپس این خط مشی و مسیر مبارک ادامه داشت؛ البته سال قبل یکی از بزرگترین فعالان تقریب مذاهب را نیز از دست دادیم که شهید مرتضی از یمن بود که متاسفانه ضایعه بزرگی بر پیکر این جریان مبارک زد.

وی گفت: آیت الله تسخیری در سال های اخیر تلاش های گسترده ای در زمینه تقریب مذاهب کرده است و در تمامی فعالیت های وحدت اسلامی شرکت نموده اند .

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی خاطرنشان کرد: ایشان مدام همیشه در حال فعالیت هستند و در این مجمع مبارک تقریب مذاهب از گذشته تا کنون تلاش های بسیاری انجام شده است که ایشان از فعال ترین افراد در این زمینه بوده اند.

وی با اشاره به نقش شهید صدر در توسعه فکر اسلامی اظهارکرد: کتاب اقتصاد شهید صدر برای مقابله با طرز فکر مخالف با اسلام در زمینه اقتصاد نوشته شد و این کتاب بین شیعیان و اهل تسنن در زمینه مسایل اقتصادی یک نوع تقریب را ایجاد کرده است.

امام جمعه نجف بیان کرد: شهید صدر تلاش بسیاری برای استنباط آرای شیعه و سنی برای ریشه یابی مسایل اسلامی داشتند؛ این شهید بزرگوار تنها متعلق به شیعیان نیست؛ ایشان با کتبی که در اصول تشیع داشتند هیچ تلاشی برای کوبیدن اهل سنت نداشتند و همیشه نگاه تقریبی خود را حفظ کردند.

وی گفت: شهید بنت الهدی از دیگر شخصیت های مهم ادبی در عراق بودند که ایشان نیز اندیشه تقریبی را حفظ کردند و تلاش کردند که شیعه و سنی را با هم پیوند بزنند که امروز این جریان در عراق حاکم است.

وی در پایان هم  به تجلیل از مقام علمی و شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت الله آصفی پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha