یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
تصاویر/ نشست معاون پژوهش حوزه با مدیران مدارس علمیه خوزستان

حوزه/ اگر پژوهش، به‌عنوان یکی از دروس اصلی قرار گیرد و اساتید، به‌صورت پژوهش محور طلاب را تربیت کنند، قطعاً شاهد پویایی هرچه بیشتر حوزه‌های علمیه و رشد کیفی طلاب خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، اساتید سطوح عالی و فضلای حوزه علمیه اهواز با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، با هدف بررسی راهکارهای ارتقاء سطح پژوهشی مدارس و طلاب و  تربیت طلاب پژوهشگر در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

اساتید شرکت کننده در این نشست، با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به آموزش پژوهش محور، اصلاح آیین نامه های آموزشی با رویکرد پژوهشی، حمایت از پژوهشگران، آموزش روش تحقیق، طرح مسائل پژوهشی در کلاس های درس، اضافه شدن درس روش های پژوهش به دروس حوزه، استعدادیابی در بخش پژوهش و ... را از الزامات پژوهشی حوزه ها بر شمردند.

*توجه به پژوهش در تدوین آئین‌نامه‌های آموزشی

حجت‌الاسلام قربانی، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی اهواز در این نشست با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه، گفت: مسئله پژوهش از مسائل جدی و دغدغه‌های اساسی است که قوام مدارس علمیه به آن وابسته بوده و روح تکامل علمی در حوزه با نبود آن از بین می‌رود.

وی ادامه داد: آیین‌نامه آموزشی سال جاری که به مدیران مدارس علمیه ابلاغ شد، در زمینه پژوهش و کاربردی سازی آن، دارای خلأ و مشکلاتی می باشد و لازم است آئین‌نامه‌ای با توجه به جایگاه حقیقی پژوهش طراحی شود.

حجت‌الاسلام قربانی در ادامه بابیان این‌که پشتیبانی از مسئله پژوهش، باید در سطح کلان حوزه انجام شود، عنوان کرد: هرچند حوزه نیز مانند سایر بخش‌های نظام با مشکلات مالی مواجه است، ولی با توجه به هزینه‌هایی که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد باید گفت که تا حدودی پژوهش مغفول مانده است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، خلأ دیگر در عرصه پژوهش را ناکافی بودن آموزش روش‌های پژوهش عنوان کرد و کفت: روش تحقیق و پژوهش معمولاً به خود طلبه واگذار می‌شود و به‌صورت ذوقی صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل باید مسأله روش تحقیق، پژوهش و آموزش که موضوعی کاربردی است، به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد.

*مشارکت اساتید در توسعه فرهنگ پژوهش

حجت‌الاسلام ابراهیمی از اساتید سطوح عالی حوزه اهواز نیز مسئله آموزش اساتید در رابطه با ارائه روش‌های پژوهش به طلاب در کلاس درس را مهم دانست و اظهار داشت: طرح مسائل پژوهشی در زمان تدریس از وظایف استاد است.

وی به بیان راهکارهایی برای ارتقاء سطح پژوهشی پرداخت و گفت: «موظف کردن طلاب به انجام کارهای تحقیقی، پژوهشی نسبت به دروس ارائه‌شده»، «تشویق طلاب به مقاله‌نویسی در باب دروس اختصاصی خویش»، «اتخاذ نمره‌ای برای پژوهش و در اختیار قرار دادن آن به استاد»، «تشویق طلاب پژوهشگر توسط استاد»، «بیان نوع مسئله‌ پژوهشی در درس» و «ایجاد علاقه در طلبه برای پژوهش از دو بعد مادی و معنوی»، از راهکارهای ارتقاء سطح پژوهشی طلاب است.

*حق پژوهش در حوزه‌ها ادا نشده است

حجت‌الاسلام سلیمانی فر، مدیر دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز نیز با بیان اینکه حق پژوهش در حوزه‌ها ادا نشده است، عنوان کرد: یک روحانی که در حوزه پرورش می‌یابد باید بر اساس پژوهش و تحقیق، به تربیت نفوس، تبلیغ و تدریس بپردازد.

وی خواستار ترویج سیره علمای بزرگ حوزه در راستای تشویق طلاب جهت پرداختن به مباحث پژوهشی شد و گفت: سیره بزرگان و گذشتگان این بوده که اهل تفحص و تحقیق بوده‌اند، اما امروز این مهم دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام سلیمانی فر، بابیان اینکه طلاب امروزی شاید مدرس خوبی باشند، اما اهل تحقیق و پژوهش نیستند، افزود: در مدارس علمیه، طلبه‌هایی را پرورش می‌دهیم که می‌توانند منبر بروند یا تدریس کنند، اما در ارائه مقاله ضعف دارند.

مدیر دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز همچنین خواستار اضافه شدن دروس پژوهشی به برنامه تحصیلی طلاب شد و تأکید کرد: اگر پژوهش، به‌عنوان یکی از دروس اصلی قرار گیرد و اساتید، به‌صورت پژوهش محور طلاب را تربیت کنند، قطعاً شاهد پویایی هرچه بیشتر حوزه‌های علمیه و رشد کیفی طلاب خواهیم بود.

*استعدادیابی پژوهشی

حجت‌الاسلام حسن‌زاده از اساتید حوزه علمیه خوزستان نیز با طرح این سؤال که «آیا لزوماً همه طلبه‌ها و فضلا باید پژوهشگر باشند؟»، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که همه این استعداد را نداشته باشند؛ به همین دلیل لذا باید افراد مستعد را شناسایی کرد و این به معنی لزوم استعدادیابی در بخش پژوهش است.

وی، یکی از دلایل عدم موفقیت در عرصه پژوهش را کمبود وقت دانست و گفت: طلبه تمام روز درگیر درس است و این امر ناشی از منابع و متون درسی است که نیاز به بازنگری دارند.

*فعال سازی نمایندگی های مؤسسات پژوهشی قم در استان ها

حجت‌الاسلام حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز هم راهکار گسترش پژوهش را ایجاد نمایندگی مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی فعال قم، در سایر نقاط کشور دانست.

وی بابیان اینکه مؤسسات آمادگی حضور در استان‌ها را دارند، گفت: راه رسیدن به موفقیت در این زمینه حضور مؤسسات پژوهشی در استان‌ها است که تحقق این امر تنها از عهده معاونت پژوهش کشور ساخته است.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha