دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
آیت الله تسخیری

مشاور رهبر انقلاب گفت: امروزه دنیا تقاضا و خواسته های بسیاری از ما دارد، ولی متاسفانه این ظرفیت برای پاسخگویی به همه این نیازها وجود ندارد و این نقیصه بسیار بزرگ است؛ زیرا اگر از این فرصت ها به خوبی استفاده نکنیم دیگران بهره آن را خواهند برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»آیت الله تسخیری امروز ظهر در همایش «حوزه و عرصه بین الملل» که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در قم برگزارشد گفت: زمینه های حضور حوزویان در عرصه بین الملل، بسیار وسیع است که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: در زمینه اعزام استاد به دانشگاه، اعزام عالم مقیم، اعزام مدیرمرکز، اعزام رایزن فرهنگی، اعزام مبلغ دینی و... می توان در عرصه بین المللی فعالیت خود را به نمایش گذاشت.

مشاور رهبر انقلاب بیان کرد: امروزه شیعیان بسیاری در اندونزی حضور دارند؛ این کشور توسط یک شیعه مسلمان شد ؛ احمد بن عیسی شیعی با حرکت علمی خود این کشور را شیعه کرد و بعدها این جریان ادامه نیافت؛ مساله اعزام مبلغ یک مساله بسیار حساس و مهم است که باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام داد.

آیت الله تسخیری اظهارکرد: باید در هر کشور یک طلبه مقیم تربیت کنیم که بتوانیم در این زمینه به فعالیت های دائمی دست بزند، ولی متاسفانه این امکان میسر نشد؛ اگر رایزنان فرهنگی ما طلبه باشند می توانند این مناطق را احیا کنند.

وی گفت: طلابی که به عنوان مبلغ به کشورهای مختلف می روند همگی موفق بوده اند؛ از جمله حجت الاسلام والمسلمین ربانی مدیر موسسه اندیشه شرق  که در عین قربت به آرژانتین رفت از جمله این مبلغان موفق بوده است.

از کنفرانس های علمی بین المللی غافل هستیم

وی افزود: یکی از ظرفیت های مهم در این عرصه، مساله کنفرانس های بین المللی است که متاسفانه از این ظرفیت و زمینه حضور غفلت کرده ایم؛ اجلاس های علمی و فرهنگی و ادبی و... بسیاری در دنیا برگزار می شود که باید در آنها حضور داشته باشیم؛ بنده تا کنون در 800 کنفرانس بین المللی یا حضور یافته ام یا نمایندگانی اعزام کرده ام.

مشاور رهبر انقلاب بیان کرد: ارتباط با موسسات بین المللی از جمله ظرفیت های بسیار مهم در این زمینه است؛ تشکیلات نهضت العلمای اندونزی به اندازه کل جمعیت ایران است که ظرفیت بسیاری در این زمینه است که باید از آن استفاده کرد.

آیت الله تسخیری اظهارکرد: دراین عرصه  با پرکردن خلاها می توانیم زمینه های بسیار مناسبی ایجاد کنیم که البته حل این مسایل از جمله تالیف کتاب و ترجمه و انتشارات مجلات بین المللی نیازمند همگرایی بسیار عظیم است؛ عربستانی ها در این عرصه تلاش گسترده ای داشته اند و  در تمام جهان فعالیت های گسترده ای انجام داده اند.

وی گفت: امروزه دنیا تقاضا و خواسته های بسیاری از ما دارد، ولی متاسفانه این ظرفیت برای پاسخگویی به همه این نیازها وجود ندارد و این نقیصه بسیار بزرگ است؛ زیرا اگر از این فرصت ها به خوبی استفاده نکنیم دیگران  بهره را خواهند برد.

مشاور رهبری افزود: در ابتدای انقلاب نهادهای مختلف بنا به تشخیص خود به تبلیغ بین الملل اقدام می کردند و سپس شورای عالی تبلیغات تشکیل شد که این جریان را راهبری کند، ولی بازهم نتوانست این هماهنگی ایجاد شود؛ سپس سازمان فرهنگ و ارتباطات ایجاد شد؛ البته با همه این ضعف ها، کارها و فعالیت های عظیمی صورت گرفته است، ولی نباید به این مسایل بسنده کرد.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: قرضاوی در ابتدا رویکرد تقریبی داشت، ولی بعدها تمام حرف های گذشته خود را انکار کرد و به تخریب ایران پرداخت؛ بنده در حضور هیئت امنای علما رفتم و 10 ساعت با او مناظره کردم و پس از استماع سخنان وی تمام  حرفش را با منطق نقض کردم؛ یکی از شکایات او از ما این بود که طلاب ایرانی به دنبال شیعه سازی مردم مسلمان هستند؛ اما حقیقت آن بود که آنها سعی دارند که شیعه هراسی و شیعه فوبیا رادر کشورهای مسلمان القا کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha