پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
کد خبر: 374144
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
نعمت زاده - استاد حوزه مازندران

حوزه/ دوره پژوهشی با عنوان "مسئله محوری در تحقیق" به منظور ارائه راهکارهای مناسب به طلاب در امر مسئله محوری در مقالات و تحقیقات، در مدرسه علمیه خواهران الزهراء (سلام الله علیها) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ساری، نعمت زاده، استاد حوزه مازندران در این نشست، مسئله محور بودن عنوان تحقیق را یکی از نکته های بسیار مهم در امر پژوهش دانست و گفت: ریز شدن در عنوان، عمیق بودن و کم سطح نبودن متن از جمله ویژگی های تحقیق مسئله محور می باشد.

وی با اشاره به واکاوی مفهوم مسئله محوری، تصریح کرد: این روش، با روبرو شدن محقق با یک معضل جامعه آغاز و با هدف حل این مشکل در جامعه انجام می گیرد.

این استاد حوزه، تحقیق موضوع محور را برگرفته از  دغدغه جامع گرایی و کامل بیان کردن مطالب مربوط به موضوع دانسته و تاکید کرد: طلاب توجه نمایند که نباید موضوع تحقیق به گونه ای باشد که بتوان از هر مطلبی در مورد آن بحث کرد.

وی، چگونگی مطرح کردن سوالات تحقیق و نوع چینش ساختار تحقیق را دو عامل تشخیص در موضوع یا مسئله محور بودن تحقیق بیان کرد و افزود: تشخیص مسئله و حل مسئله دو مرحله مهم در فرآیند تحقیق مساله محور است.

نعمت زاده در پایان خاطر نشان کرد: تمایز بین مساله و پرسش از جمله مواردی است که باید محققین حوزه به آن توجه داشته باشند؛ چرا که مساله مربوط به جایی است که جوابش از قبل داده شده و پرسش برخواسته از نوعی ابهام می باشد که به مقام یادگیری بر می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha