دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
حداد عادل در جمع طلاب جامعه الزهرا

حوزه/ رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: استاد شهيد مطهري توانسته است با مجاهدت، جايگاه واقعي و والاي زن در اسلام را به درستي تبيين كند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دكتر  غلامعلي حداد عادل  امروز در هم انديشي "بررسي انديشه هاي فلسفي شهيد مطهري" در جمع طلاب خواهر جامعه الزهرا(س) در آموزشگاه شهيد بهشتي اين مركز ضمن گراميداشت جايگاه و مقام شهيد مطهري بيان كرد: اين شهيد بزرگوار يك فيلسوف متدين، با اخلاص، كوشا و آگاه به زمان خود بود.

وي افزود: سير انديشه هاي شهيد مطهري به گونه اي بود كه هر تشنه حقيقت و جوينده علمي مي توانست به فراخور شخصيت خود در اين چشمه سيراب شده و گمشده وجود خود را پيدا كند.

مشاور عالي مقام معظم رهبري ادامه داد: انديشه هاي شهيد مطهري در آن زمان كه جامعه به شدت از فقر فكري و اعتقادي رنج مي برد مانند آب حيات بود كه جان دوباره اي به مردم آن زمان كه در گرداب انديشه هاي غربي و مكتب هاي مختلف  فلسفي غرق شده بودند، مي بخشيد.

وي تصريح كرد: شهيد مطهري در كنار عالم بودن معلم هم بود و توجه به اين نكته ضروري است كه هر عالمي نمي تواند معلم باشد زيرا انتقال يك مطلب به ديگران نيازمند مهندسي دقيق فكري است.

استاد دانشگاه تهران گفت: بعد علمي شخصيت شهيد مطهري بسيار برجسته است و تفاوت ايشان با ساير علما در اين بود كه ايشان بر پايه اين بعد شخصيت، اقدام به نشر معارف فلسفي و اعتقادي مي كردند.

حداد عادل خاطر نشان كرد: بر خلاف ساير علما كه در سخنراني ها و مطالب خود توان مديريت ذهني خود را ندارند شهيد مطهري نمونه قوي و بارز براي اين ابتكار بزرگ علمي بود.

وي افزود: ايشان نه به معلومات خود  اجازه دخالت بيجا در بحث علمي را مي داد و نه به مستمعين كه بتواند با مغالطه يا جدل، بحث را از مسير اصلي خود خارج كنند.

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي با بيان اينكه تاريخ درخشان و پرافتخار حوزه هاي عليمه همواره شاهد ظهور و بروز عالمان بزرگ و دانشمندان تلاشگر بوده است، گفت: اما در آن زمان كمتر روحاني بود كه بتواند با شيوه روان، رسا، قابل فهم و جذاب مسائل ديني را به نگارش درآورد كه براي جوانان دانشگاهي داراي كشش و جذابيت باشد.

وي تاكيد كرد: با عنايت خداوند امروز فراوانند تحصيل كرده هاي حوزوي كه به زبان روان و جذاب براي دانشگاهيان قلم مي زنند كه اين از آثار و بركات وحدت حوزه و دانشگاه است.

وي با بيان اينكه استاد مطهري در نوشتار خود داراي سبك خاصي بود، گفت: اين سبك در ظاهر معلوم نيست اما رعايت همين سبك سبب انتقال بي واسطه الفاظ و مفاهيم از ذهن نويسنده به ذهن مخاطب مي شود. 

حداد عادل بيان كرد: استاد مطهري در كنار نويسندگي و عالمي، مرد متفكري بود و قدرت قلم ايشان اجازه مي داد بعد از نگارش مفاهيم عميق فلسفي، بتواند براي كودكان قصه بنويسد.

وي با بيان اينكه استاد مطهري يك مصلح اجتماعي و حساس به امور سياسي و اجتماعي زمان خود بوده است، اضافه كرد: شهيد آيت اللّه مرتضي مطهري يكي از شخصيتهاي برجسته و كم نظير در تاريخ اسلام و يكي از دانشمندان اسلام شناس و محققان توانا به شمار مي رود كه نسبت به امور زمان و مسلمانان جهان بي تفاوت نبود و نسبت به سرنوشت ديگران احساس تعهد مي كرد.

وي اضافه كرد: از روز نخستي كه امام خميني(ره) در مسير انقلاب قدم برداشتند، شهيد مطهري پشت سر ايشان بود و پس از پيروزي انقلاب در ۸۰ روزي كه مجال داشت، انبوهي از كارها ايشان را احاطه كرده بود كه با دقت و حساسيت در مسير ياري انقلاب، به آنها مي پرداخت.

استاد دانشگاه تهران تصريح كرد: استاد مطهري با تلاش و مجاهدت فراوان توانست در تمامي رشته هاي معارف اسلامي، صاحب نظري ژرف انديش شود و سرانجام اين فضيلت ها، پاداش شهاد شد.

وي بيان كرد: شهيد مرتضي مطهري يكي از بارزترين, موفق ترين و پيشروترين متفكران اسلامي در عصر جديد است كه در گستردگي فكر, درك زمان, شناخت مسائل فكري, توجه به واقعيات و آشنايي با مباني ديني سرآمد هم عصران خويش بود.

حداد عادل اظهار داشت: او توانست عمر پربركت خود را در راه شناخت عميق اسلام و شناساندن اين مكتب حيات بخش از زواياي مختلف به شيفتگان علوم و معارف اسلامي و مبارزه سرسختانه با كجروي ها و انحرافات صرف نمايد.

وي اظهار داشت: بدون شك استاد مطهري جايگاه ويژه اي در تاريخ معاصر ايران دارد, از آن جهت كه با اشراف خاصي كه بر شريعت اسلامي و اصول حاكم بر آن داشت, توانست ايمان ديني را به گونه اي ارائه كند كه از هر جهت پاسخگوي معضلات بشر عصر كنوني باشد.

حداد عادل با اشاره به مباحث مربوط به توده اي ها، ماركسيسم و كمونسيم در آن دوران، گفت: در زمان حيات استاد مطهري اين مسائل بسيار داغ بود و ايشان تمام تلاش خود را براي مقابله با شبهه افكني اين جريان ها بكار بست.

وي همچنين به گسترش نهضت غرب گرايي در دهه ۴۰ اشاره كرد و گفت: در آن دهه تلاش هاي زيادي جهت مخدوش كردن چهره زن مسلمان و ارائه الگوي زن غربي انجام مي شد كه استاد مطهري توانست با قدرت جلوي اين جريان ها را بگيرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha