چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
نصرالله - کار و رفاه اجتماعی استان قم در دیدار با مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ عضو شورای اداری استان قم نرخ بیکاری در استان قم را طی ده سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۱ درصد الگوها و شاخص های بیکاری دانست و گفت: مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی که توانسته ایم با کار کارشناسی آنان را شناسایی، احیا و اولویت بندی کنیم به ترتیب ۷۵درصد مشکل بازار فروش، ۷۰ درصد کمبود نقدینگی و بدهی بانکی، ۴۳ درصد مالیات و ارزش افزوده، ۲۸ درصد فرسودگی ماشین آلات و عقب ماندگی تکنولوژی، ۲۲ درصد مشکل تامین مواد اولیه، ۱۳ درصد مشکل تامین زیربنایی و ۱۰ درصد مشکلات کارگری و تامین اجتماعی می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» نصرالله بازوند به همراه معاونین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در دیدار با مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: امروز با عنایت الهی در استان قم جهشی چشمگیر در آموزش مهارت های فنی و حرفه ای رخ داده است که در کشور بی نظیر می باشد.

وی افزود: استان قم به مدد تلاش های اداره فنی و حرفه ای توانسته است اقدامات آموزشی ارزشمندی را در اقصی نقاط استان، سازمان ها و نهادهای شهر در حوزه مهارت های فنی و حرفه ای برگزار کند.

بازوند با اشاره به حضور فعال اداره فنی و حرفه ای استان در زندان ها و ندامتگاه ها گفت: بنا بر گزارش دادگستری استان، تا 85 درصد زندانیانی که از زندان آزاد می شوند مجدد به زندان باز می گردند؛ ولی زندانیانی که مهارت های فنی و حرفه ای را آموزش دیده باشند به ندرت تا 20 درصد امکان بازگشت آنان به زندان وجود دارد و این یک اقدام ارزشمند است که از سوی همکاران ما در اداره کل فنی و حرفه ای استان رقم خورده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت « اشتغال، صنعت و مشکلات کارگری استان»، اظهار داشت: بر اساس ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، متاسفانه در استان قم آمارهای متناقضی در بحث صنعت و میزان کارگاه های فعال و غیر فعال داریم که همیشه مورد تناقض بوده و هیچ وقت نتوانسته ایم برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسبی در این حوزه اتخاذ کنیم؛ لذا امسال در چندین جلسه مشترک با اداره کل صنعت معدن و تجارت و شرکت شهرک ها مسائل مهمی در راستای ابلاغ سیاست های اقتصادی طی 3 ماه به  آمار و آمایش های ارزشمندی درحوزه صنعت استان به دست آورده ایم.

عضو شورای اداری استان قم افزود: در حال حاضر دو هزار و 421 کارگاه در حوزه صنعت در استان دایر می باشند که 797 واحد آن در طول سنوات گذشته تعطیل و واحدهایی که با ظرفیت 50 درصد در حال فعالیت می باشند، یک هزار و 40 واحد می باشند.

وی ادامه داد: به طور کلی بر اساس آخرین آمار کارگاه های صنعتی، 35 درصد کارگاه های استان با ظرفیت زیر 50 درصد مشغول به فعالیت هستند و بین 50 تا 70 درصد ظرفیت، 407 کارگاه و بالای 70 تا 100 درصد ظرفیت تولید، 177 کارگاه در استان مشغول به فعالیت می باشند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به واحدهای مشکل دار سال 94 گفت: در سال گذشته 18 واحد صنعتی مشکل دار با سه هزار و 550 کارگر در استان وجود داشت که توانستیم با برنامه ریزی و تدابیر انجام شده 70 درصد این کارگاه ها را احیاء و مشکلات آنان را برطرف سازیم؛ اما مجدداً طی یک سال گذشته تعدادی به آن 18 کارگاه اضافه شد؛ به طوریکه در آخرین آماری که خردادماه سال جاری جمع آوری کرده ایم کماکان 18 کارگاه مشکل دار در استان وجود دارد که معدن منگنز یکی از بحرانی ترین کارگاه های صنعتی استان است.

بازوند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی تعطیل شده استان طی 5 سال گذشته گفت: در سال 90 سی و دو کارگاه، 91 سی و هفت کارگاه، 92 چهل و پنج کارگاه، 93 سی و چهار کارگاه و در نهایت سال 94 تعداد بیست و چهار کارگاه تعطیل شده اند.

وی با بیان اینکه تعداد 214 کارگاه تعطیل شده را می شود با حمایت های بانکی و دولتی دوباره احیا کرد، افزود: در سال 93 و 94 تعداد 58 کارگاه تعطیل و در مقابل نیز 52 کارگاه تاسیس شده اند.

وی به معرفی مهمترین موانع سر راه صنعت و بازار کار استان پرداخت و اظهار داشت: «عدم همکاری به موقع و مناسب سیستم بانکی و ارائه تسهیلات»، «عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان توسط شرکت های ایران خودرو و سایپا»، « عدم پرداخت بدهی برخی از دستگاه های دولتی که بسیار مهمتر است از جمله؛ وزارت نیرو، نفت، دفاع و وزارت راه که به پیمانکاران بدهکارند و متاسفانه بدهی های خود را پرداخت نمی کنند»، «عدم پرداخت سهم تولید در اجرای هدفمندی یارانه ها» و « عدم همکاری برخی دستگاههای خدمات رسان» از جمله این عوامل می باشد.

بازوند یکی از مهترین عوامل ورشکستگی و تعطیلی واحدهای صنعتی در استان را «سوء مدیریت» عنوان کرد و گفت: قریب به 50 درصد عامل تعطیلی بنگاه های اقتصادی استان به دلیل سوء مدیریت واحدها می باشد؛ به طوریکه واحدهای مشابهی در کشور وجود دارند که به دلیل مدیریت مناسب به اوج رسیده اند و یا به دلیل سوء مدیریت منجر به ورشکستگی شده اند.

عضو شورای اداری استان قم در بخش دیگری از سخنانش نرخ بیکاری در استان قم را طی ده سال گذشته بین 10 تا 11 درصد الگوها و شاخص های بیکاری دانست و گفت: مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی که توانسته ایم با کار کارشناسی آنان را شناسایی، احیا و اولویت بندی کنیم به ترتیب 75درصد مشکل بازار فروش، 70 درصد کمبود نقدینگی و بدهی بانکی، 43 درصد مالیات و ارزش افزوده، 28 درصد فرسودگی ماشین آلات و عقب ماندگی تکنولوژی، 22 درصد مشکل تامین مواد اولیه، 13 درصد مشکل تامین زیربنایی و 10 درصد مشکلات کارگری و تامین اجتماعی می باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش تعداد بیکاران شناسایی شده استان را بین 25 تا 35 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در تحلیل هایی که انجام شده است افرادی که از مراکز آموزشی فنی و حرفه ای مهارت کسب کرده اند بیکار نیستند و تا 85 درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند؛ اما تعداد فارغ التحصیلانی که در مراکز کاریابی ما ثبت نام می کنند به دلیل نداشتن مهارت لازم و نبود شغل متناسب با تحصیل آنان تنها 20 درصد جذب بازار کار می گردند.

بازوند در خصوص آمار بیمه شدگان استان قم گفت: در حال حاضر 225 هزار نفر بیمه شده در استان قم حضور دارند که 40 هزار نفر این آمار را طلاب و روحانیون اختصاص می دهند و مابقی به صورت اجباری، اختیاری، توافقی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه استان قم یکی از استان هایی است که کاهش بیمه تامین اجتماعی ندارد، اظهارداشت: مهمترین شاخصی که در سنجش و ارزیابی در خصوص بیمه به کار می رود، «بیمه اجباری» است؛ به این معنا که بیمه ای که کارفرما داشته باشد، ما در خرداد سال 94 تعداد 114 هزار نفر بیمه اجباری داشته ایم امسال نیز در خردادماه با 3700 نفر رشد به 117هزار و 600 نفر بیمه اجباری رسیده است.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha