یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
حجت الاسلام میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه از آماده سازی طرح راه اندازی پژوهشگاه مطالعات راهبردی حوزه علمیه که مورد نظر و تاکید رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید می باشد، خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: با توجه به نگاه تحولی مدیر حوزه های علمیه به دنبال آن شاهد تحولات ارزشمندی در معاونت پژوهشی حوزه هستیم که از جمله آن می توان به؛ نظام جامع آموزش همراه با پژوهش، نظام ساماندهی مراکز پژوهشی حوزوی، نظام رشته ای و درختواره علوم انسانی، طرح پژوهش در دروس خارج می باشد که با همه توان و ظرفیت موجود به دنبال اجرایی ساختن آن هستیم.

عضو هيئت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی افزود: از میان طرح های متعدد تحولی معاونت پژوهش با توجه به اولویت بندی انجام شده، آنچه در حال حاضر حائز اهمیت این معاونت می باشد، بحث آموزش همراه با پژوهش می باشد که با عملیاتی شدن آن بسیاری از دغدغه های طلاب و اساتید مرتفع خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه جدا بودن آموزش از پژوهش تلقی اشتباهی است، ادامه داد: بحث پیشرفت و تحول در جامعه مسلماًٌ در زیر سایه توسعه علوم و فعالیت های دانش بنیان صورت می گیرد.

استاد حوزه علمیه  بیان داشت:  هر جامعه ای برای اینکه در عرصه های مختلف دارای پیشرفت و ترقی باشد، لاجرم مستلزم پیشرفت علم و دانش است و در واقع پژوهش به معنای تلاش فکری منظم، مستدل و روش مند برای حل مسائل و مشکلات است، بطوریکه این تلاش فکری منجر به نوآوری و تولید علم شود در واقع اگر خواهان پیشرفت هستیم، باید پژوهش مستمر باشد و عقیم نباشد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه بیان داشت: یک کار پژوهشی ارزشمند و اثرگذار به صورت زنجیره به عواملی از جمله یک نظام پژوهشی، ساختار منظم متشکل از پژوهشگران، سازمان ها، نهادهای پژوهشی، قوانین و دستورالعمل های منظم بستگی دارد که اگر این فرایند به خوبی شکل بگیرد در واقع توانسته ایم در راستای یک پژوهش کاربردی و اثر بخش گام برداریم و اگر در این میان خللی به وجود آید،‌این پژوهش درست نیست و کارآمد نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین میر معزی به تلقی اشتباه درباره جدایی آموزش از پژوهش اشاره کرد و افزود: متأسفانه در حوزه های علمیه و همچنین در دانشگاه ها، تلقی این است که آموزش مقوله ای جدای از پژوهش است، در صورتی که آموزش باید پژوهش محور و همراه با پژوهش باشد و این تلقی باید اصلاح شود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha