سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی / اخلاق

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه، تقویت باورهای اعتقادی انسان را از جمله برکات و دستاوردهای معنوی حضور در مراسم اعتکاف عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به  مطلب فوق ابراز داشت: از دیگر برکات حضور مخلصانه در اعتکاف به ویژه برای نسل جوان این است که از حیث اخلاقی، صبر و بردباری و برخورد بهتر با مردم ، شاهد اثرات قابل توجهی در درون خود می شوند، البته تداوم این مساله می طلبد که پس از اعتکاف نیز در حفظ این حالات بکوشند.

وی افزود: از سویی اعتکاف فرصتی بس مغتنم و کم نظیر و بلکه بی نظیر را برای آدمی در جهت انجام عباداتی چون روزه گرفتن، نماز خواندن و نیایش و قرآن خواندن را فراهم می کند و مهم تر از همه این که فرصتی به او می دهد تا در زمینه رابطه خود با خالق متعال بیشتر و بهتر بیندیشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش بسیار مهم حضور در اعتکاف در جهت تزکیه نفس و ارتقای مسایل اخلاقی در درون فرد گفت: اعتکاف در خانه خدا، فراغت و خلوتی برای انسان پدید می آورد تا در این فرصت بتواند بازگشتی به خود داشته و گرد و غبارها را فرونشانده و از این شلوغی های دنیا و محیط کار و اشتغال فاصله گرفته و واقعیت های وجود خود را بهتر ببیند و به خطاها و اشتباهاتش واقف شود.

وی همچنین اضافه کرد: نکته حایز اهمیت دیگر این که اعتکاف گرچه یک عبادت فردی به شمار می رود اما در عین حال جنبه های اجتماعی است به این معنا که باید در جمع و در حضور دیگران باشد، لذا انسان متوجه می شود که نباید افراد جامعه را فراموش کند و به فکر آن ها بوده و زمینه های هدایت آن ها را به خصوص در مباحث اخلاقی پدید آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha