پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

اقتصادی

 

ترامپ اقتصاد جهانی را در معرض هشدار قرمز قرار داد

روزنامه گاردین گزارش داد، «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که کاهش شدید مالیات ها توسط دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی علیه اقتصاد جهانی است. لاگارد در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که اصلاحات مالیاتی ترامپ یکی سه خطری است که می تواند بهبود اقتصاد، به ویژه رشد بازار سهام را بی ثبات کند. لاگارد افزود: این امر بر آسیب پذیری مالی تاثیر می گذارد، به ویژه که در حال حاضر قیمت دارایی ها بالاست.

 

تراز تجاری کشور افتخار آفرید

جدیدترین آمار منتشره از سوی صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد تراز حساب‌های جاری ایران در پایان سال 2017 به مثبت 21.6 میلیارد دلار رسیده است. تراز حساب‌های جاری ایران در این سال نسبت به سال پیش از آن 5.22 میلیارد دلار افزایش یافته است. در پایان سال 2016 تراز حساب‌های جاری ایران 16.38 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش ایران بین 188 کشور جهان وضعیت بسیار خوبی از نظر تراز حساب‌های جاری خود دارد و بین 15 کشور نخست جهان از این نظر قرار گرفته است.

 

کمیسیون زنگ هشدار بلعیده شدن کل بودجه را به صدا در آورد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: کل بودجه دولت توسط اصل و سود اوارق مشارکت در خطر بلعیده شدن هستندویاظهار داشت که ۶ هزار میلیارد تومان در سال آینده باید به دارندگان اوراق مشارکت سود پرداخت شود نسبت به عواقب انتشار بی حد و حساب این اوارق هشدار داد. حاجی بابایی با تاکید بر اینکه در بهترین نوع بودجه بهره گیری از اوراق مشارکت لحاظ نمی شود، افزود: انتشار اوراق مشارکت تنها در مواقع ضروری باید صورت گیرد.

 

بانک جهانی دست اقتصاد ایران را بالا برد

بانک جهانی اعلام کرد:ایران از نظر میزان تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.طبق داده‌های بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی جهانی به قیمت جاری در سال ۲۰۱۶ به ۷۵.۵ تریلیون دلار رسید که این رقم طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۷ به ۷۹.۳ تریلیون دلار افزایش یافته است.در این رده‌بندی، اقتصاد ایران با تولید ناخالص داخلی برحسب قیمت جاری به ارزش ۴۲۸ میلیارد دلار در بین ۱۹۲ کشور،  پس از کشورهای بلژیک و تایلند و بالاتر از اتریش و نروژ، در رده ۲۷ قرار دارد.اما در رده‌بندی تولید ناخالص داخلی برحسب برابری قدرت خرید، چین در رده نخست قرار دارد و پس از آن، آمریکا، هند، چین، ژاپن، آلمان و روسیه در رده‌های دوم تا ششم قرار دارند. ایران پس از اسپانیا و کانادا و بالاتر از استرالیا و تایلند، در رده هجدهم قرار دارد.

 

 

گزارش تفریغ بودجه 1395 زیر ذره بین رفت

آخرین گزارش سالیانه دیوان محاسبات درباره مغایرت های بودجه واکنش سازمان برنامه و بودجه را به دنبال داشت؛ به گونه ای که رییس این سازمان گزارش ارایه شده را «یکجانبه و باعث تشویش اذهان عمومی» دانست. این بیست و هشتمین گزارش تفریغ بودجه بود که بر اساس ماده221 آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه می شود.

 

DNA به کمک سانچی رفت

شناسایی پیکر یافت شده سه خدمه شناور سانچی بر پایه آزمایش دی.ان.اِی که چندی پیش در آبهای دریای چین غرق شد، به نتیجه رسید. بر پایه این بیانیه، نام سه شهید خدمت دولت به شرح ذیل است:

الف) شهید میلاد آروی ب) شهید مجید نقیان ج) شهید محمد کاووسی

 

کود پایه،به پای درختان رسید

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کارگزاران زنجیره توزیع این شرکت بیش از یک میلیون و 200 هزار تن انواع کودهای پایه به کشاورزان تحویل دادند. وی تصریح کرد: بخش عمده این کودهای کشاورزی تولید داخل کشور بوده است. به گفته وی، بقیه کود مورد نیاز کشاورزان نیز در سه فقره مناقصه امسال از معتبرترین تامین کنندگان جهانی کود تامین شد.

 

رشوه ویژه به محتوای داخلی اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: مخابرات از تولیدکنندگان محتوای داخلی با تخصیص پهنای باند و امکانات مورد نیاز حمایت می کند. وی افزود: شرکت مخابرات ایران به عنوان یکی از عناصر مهم تحقق دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی را به یک چهارم کاهش داده است.دبیر شورای عالی فضای مجازی بیست و هشتم دی ماه از ابلاغ مصوبه ای برای اعطای 50 میلیارد ریال وام بدون بهره و سهل الوصول به همه پیام رسان های داخلی خبر داد و گفت: کاربران ایرانی در صورت استفاده از پیام ‌رسان‌های داخلی ٥٠ درصد تخفیف تعرفه اینترنت دریافت خواهند کرد.

 

فنلاند،دست کشاورزی خود را به سوی ایران دراز کرد

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و سفیر فنلاند توافق کردند در دهه سوم بهمن ماه یک هیات از وزارت کشاورزی این کشور اروپایی برای پیگیری راهکارهای توسعه همکاری به تهران سفر کنند. فنلاند یکی از کشورهایی است که هرسال در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد.تولید ناخالص داخلی فنلاند 185 میلیارد و 900 میلیون دلار است که 2٫5 درصد آن در بخش کشاورزی، 31٫7 درصد آن در بخش صنعت و 65٫9 درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

 

چاشنی مناطق آزاد بیشتر از قبل شد

دبیر شوایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه در سال92 صادرات این مناطق 190میلیون دلار بود، افزود: امسال این رقم بر روی یک میلیارد و 50 میلیون دلار هدفگذاری شده است. وی از جذب 800 میلیون دلاری سرمایه های خارجی و 20 هزار میلیارد تومانی داخلی در این مناطق خبر داد و افزود: این اتفاقات مثبت در سالهای اخیر و با توجه به برجام رخ داد است.وی افزود: 35 هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری جدید داخلی مجوز صادر شده است.

ترانزیت در ردیف صنعت های در حال رشد قرار گرفت

رییس مرکزهماهنگی امورمناطق راه آهن از رشد30 درصدی حمل ‌بار نسبت به سال 94 و 60 درصدی ترانزیت کالا نسبت به سال 95 خبر داد. وی از پیگیری امضا تفاهم‌نامه‌ای بین این شرکت و سازمان ایمیدرو (وزارت صنایع) خبر داد و گفت: با امضا این تفاهم‌نامه عمده بار معادن سنگان از طریق حمل‌ونقل ریلی جابجا می شود.داودی خاطرنشان کرد: فاز بعدی اتصال راه‌آهن خواف - هرات است تا سنگ‌ آهن افغانستان از طریق بندرعباس به چین صادر شود.

 

وعده مسکن هم به لیست وعده های پس از این افزوده شد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: بسیار خوشبینم که در سال آینده با سیاست های اصولی دولت تدبیر و امید شاهد رونق بازار مسکن باشیم. مظاهریان افزود: در دی‌ ماه امسال در تهران 19 هزار معامله مسکن صورت گرفت. همچنین بر اساس آمار، در دی ماه سال جاری نسبت به دی‌ماه سال 95، قیمت مسکن 15 درصد افزایش یافت. اما در 10 ماهه اول سال جاری نسبت به 10 ماه سال 95، حدود نرخ تورم یعنی 8.2 درصد افزایش قیمت داشتیم که این آمار قابل ‌اطمینان و اتکا است.

 

تب دلار بالاخره سرد شد

رئیس کانون صرافان از کاهش 250 تومانی قیمت دلار آمریکا طی هفته گذشته خبر داد و گفت: انتظار می رود همانطور که رییس جمهوری و رییس کل بانک مرکزی هم گفته اند، در هفته های آتی این روند کاهشی ادامه یابد. در پایان هفته گذشته قیمت هر دلار به 45 هزار و 330 ریال رسید و یورو 57 هزار و 350 ریال به فروش رفت.به گفته ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی، روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد تا پایان سال ادامه می یابد.

 

روحانی لیوان فقر مطلق را سر کشید

دولت روحانی که در تنگنای شدید مالی ناشی از تحریم های گسترده، فساد و سیاست های نادرست اقتصادی، سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفت، سیاست ریشه کنی فقر مطلق بدون نیاز به تزریق منابع مالی جدید را کلید زد. دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: جهت گیری اقتصاد مقاومتی، ریشه کنی فقر مطلق است و دولت برای سال 1397 تمهیدات مناسبی در این راستا پیش بینی کرده است. پورمحمدی تصریح کرد: همه این برنامه ها اینک با ایجاد پنجره واحد حمایت های اجتماعی برطرف شده است و برنامه دولت در سال 1397گسترش و تکمیل این سامانه اطلاعاتی است.

 

"هپکو" پاسوز خصوصی‌سازی شد

پس از اقدام فعالان معدنی برای احیای مجدد "هپکو" به نظر می‌رسد شرایط غیراصولی خصوصی سازی، مانع معامله این کارخانه تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی و معدنی که ماه‌هاست فعالیت آن به علت بحران مالی به حالت تعلیق درآمده، شده است.پس از مشکلات مالی که برای مالکان کارخانه هپکو به وجود آمد که به تعطیلی و تعویق بلندمدت حقوق کارگران مشغول در این مجموعه انجامید لذا مجموعه‌ای از فعالان معدنی تصمیم گرفتند در قالب یک کنسرسیوم این مجموعه صنعتی را خریداری کنند.

 

کالایی که حرفه ای گران شد

تغییرات قیمت تخم‌مرغ در هفته پایانی دی‌ماه نشان می‌دهد که نسبت به ماه مشابه سال قبل تا ۳۵ درصد افزایش قیمت دارد ولی در مقایسه با هفته مشابه در آذرماه سال جاری ۱۱.۸ درصد ارزان شده است.لبنیات در هفته پایانی دی‌ماه یک درصد نسبت به هفته ماقبل ارزان شد ولی در مقایسه با هفته پایانی آذرماه ۶.۴ درصد افزایش قیمت دارد. میوه‌ها گروهی هستند که بالاترین گرانی را در هفته مورد بررسی داشته و تا ۳.۲ درصد افزایش قیمت دارند. در مقابل سبزی‌های تازه ۱.۸ درصد ارزان شده‌اند.

 

مجلس نرخ بیکاری را باطل کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:دولت نرخ بیکاری در کشور را ۱۱ درصد اعلام کرده که این رقم مورد پذیرش افکار عمومی قرار ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری واقعی در کشور ۲ برابر رقم اعلامی دولت است. آمارها نشان می‌دهد میزان واقعی بیکاران کشور ۵ میلیون و ۸۸۳ هزار نفر بوده است. درواقع نرخ بیکاری پنهان معیاری است که می‌تواند تصویر جامع‌تری از وضعیت بیکاری در بازار کار  ارائه دهد.تقریبا در تمامی استان‌های کشور، نرخ واقعی بیکاری (بیکاری پنهان)‌ از آمار دولتی، ۲ برابر بیشتر است.

 

بیت کوین نیامده قافیه را باخت

شرکت لکس سوکولین اعلام کرد که در کمتر از ۱۰سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار از ارزهای رمزنگار بیت کوین و اتریوم هک شده اند.از طرفی این رقم شبیه به یک صنعت با درآمد سالانه ۲۰۰ میلیون دلار شده است و بطور کل از چند سال اخیر هکرها بیش از ۱۴ درصد از عرضه بیت کوین و اتریوم را در معرض خطر قرار داده اند.شرکت لکس سوکولین اعلام کرد که شرکت ها و دولت ها ۱۱.۳ میلیارد دلار به دلیل هک شدن ارزهای رمزنگار و عدم پرداخت مالیات از طریق انجام تراکنش های نامشروع، ضرر کرده اند.

 

صرفه جویی هوشمند شد

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: با نصب کنتورهای هوشمند بر روی مشترکین دیماندی می‌توان تا ۵۰ درصد از میزان مصرف انرژی در کشور را کاهش داد. اظهار داشت: اولین طرح، هوشمندسازی تمامی تجهیزات برقی یک پروژه است به گونه‌ای که بتوان در آن مصرف را به حداقل ممکن کاهش، و کارآیی را تا حداکثر بالا برد.معاون توزیع توانیر یادآوری کرد: دومین طرح، نصب کنتورهای هوشمند در شهرک‌های صنعتی شمس آباد تهران و جزیره هرمز است وی تصریح کرد: آخرین طرح پایلوت پیش بینی شده، اجرای طرح «استفاده از اینترنت اشیاء» که امیدواریم آن را به صورت پایلوت در سه شرکت زیرمجموعه توانیر در سال آینده برای کنترل مصرف وسایل سرمایشی استفاده کنیم.

 

سد ها به مرز هشدار رسیدند

وزارت نیرو اعلام کرد:۹۵سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند و با کاهش ۱۴ درصدی ذخیره آب سدها مواجهیم. بر اساس ارزیابی صورت گرفته از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا چهارم بهمن‌ماه حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس ۲۰.۳۱ میلیارد مترمکعب است.از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا هم اکنون کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha