پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
تصاویر/ درس اخلاق مدرسه عالی انوار طاها

حوزه/ عالم ربانی کسی است که خدا را در همه کارها در نظر داشته باشد و اگر مسئولی خلاف بیّن سخن می گوید، این چنین فردی عالم مردمی است نه عالم ربانی. چون این آدم برای زیر سؤال بردن جایگاه ولایت فقیه دست به هر کاری می زند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نبوی امروز در درس اخلاق این هفته مدرسه عالی انوار طاها که با حضور مدیر، اساتید، طلاب و فضلا برگزار شد گفت: معمولا طرح ها در حوزه و حتی سایر مراکز دارای ضعف هایی در اجرا، برنامه ریزی و تداوم مواجه است و این مشکلی است که باید رفع شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان اینکه در فعالیت های عمیق پژوهشی، فرهنگی و مهارتی باید وقت گذاشت با مشکلات مبارزه کرد و نهایتا صبور بود تا به ثمره دلخواه رسید، عنوان کرد: امروزه یکی از مشکلات حوزویان، عدم شناخت از هویت طلبگی است.

وی افزود: طلبه نشدیم که دنبال سرمایه و دنیا برویم، طلبه شدیم تا ادامه دهنده راه، مسیر و هدف انبیاء الهی باشیم. اگر جایگاه طلبگی را بشناسیم دنبال مقامات دنیایی و خیلی از مسائل دیگر نمی رویم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: طلبه، جایگاه خاصی دارد که با مناسبت های دنیایی سازگار نیست.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه عنوان کرد: اگر طلبه جایگاه خود را بداند در مقابل مشکلات مقاومت می کند، زود مأیوس نمی شود و برای فعالیت خود برنامه ریزی می کند تا به نتیجه مفید برسد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: امام موسی کاظم(ع) فرموند« آفرینش بشر برای اطاعت است و تنها راه سعادت، پیروی است و اگر کسی قصد  اطاعت دارد، از روی علم و بصیرت ممکن خواهد بود و علم نیاز به فکر دارد».

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: اگر در کارها بصیرت نباشد، فکر نباشد، فعالیت ها ارزش و نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگربرخی  فعالیت های پژوهشی و درسی اثر بخش نیست، چون فکر و درک پشتوانه آن نیست، گفت: تفکر و درک مفاهیم خیلی از مسائل را حل می کند و بسیاری از مسائل برای انسان واضح و روشن تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: شهید مطهری از شخصیت های متفکر بوده و به دلیل تفکر، توانست آثار خوب و قابل قبولی از خود به یادگار بگذارد، اما بعضی ها هم کتابها می نویسند، ولی چون پشتوانه علمی و فکری ندارد، گاهی با سؤال و ایراد واضح، کل کتاب قابل خدشه است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: فیض کاشانی هم مفسر و متفکر بود و کتاب تفسیر این عالم ربانی دلیل بر درک و فهم او است.

وی در معنای عالم ربانی گفت: عالم ربانی کسی است که خدا را در همه کارها در نظر داشته باشد و اگر مسئولی خلاف بیّن سخن می گوید، این چنین فردی عالم مردمی است نه عالم ربانی. چون این آدم برای زیر سؤال بردن جایگاه ولایت فقیه دست به هر کاری می زند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: اگر این نوع افراد در زمان حضرت علی(ع) بودند، قطعا جزء خوارج بودند و اگر در زمان امام سوم شیعیان(ع) بودند قطعا جزء دسته یزدی ها می شدند این دسته افراد عافیت طلب هستند.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha