پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
اسماء پناهی، دانش پژوهش جامعه المصطفی

حوزه/ظرفیت های ژئو پولوتیک جهان اسلامی می تواند ضمن بر آورده سازی منافع تمام کشورهای اسلامی، قدرت بزرگی را در جهان رقم بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اسماء پناهی، دانش پژوهش جامعه المصطفی از مدرسه تخصصی فقه بخش خواهران مشهد،  امروز در اختتامیه جشنواره شیخ طوسی که در قم برگزار شد،‌به چالش های ژئو پولوتیک همگرایی کشورهای اسلامی، اشاره نمود و ابراز داشت: ظرفیت های ژئو پلوتیک جهان اسلامی می تواند ضمن بر آورده سازی منافع تمام کشورهای اسلامی، قدرت بزرگی را در جهان رقم بزند.

وی به مفاهیم همگرایی در عرصه های مختلف اشاره نمود و اذعان داشت: همگرایی همان همکاری بر اساس منافع مشتکر و ترسیم نظام واره ارتباطی جدید و جایگزین سازی آن برای تقویت تعاملات پیش رو ذکر می شود.

دانش پژوهش جامعه المصطفی در ادامه به برخی از ظرفیت های ژئوپلوتیک جهان اسلام اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در این مقاله ضمن ارائه تعریفی ژئوپولوتیکی از همگرایی، متاثر سازی سیاست ها در راستای همکاری ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی هم گسیختگی جغرافیایی را مهمترین رقیب شکل گیری گروه بندی و همگرایی منطقه ای عنوان کرد و ابراز داشت: جغرافیای سیاسی و دموکراسی در کشورهای اسلامی دیگر چالشی است که در آن مردم سالاری همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد که نشان دهنده عدم تکامل سیاسی به شمار می رود.

دانش پژوهش جامعه المصطفی ریشه اختلافات مذهبی و تدوین متون مذهبی و تاریخی فراروان و اقامه اختلاف را یکی دیگر از موانع پیش رو عنوان کرد و تصریح کرد: مسئله رقابت قدرت های منطقه ای سرزمین های اسلامی دیگر چالشی است که در آن قدرت ها به دنبال به چالش کشاندن دیگر کشورها هستند. که در نتیجه این مهم خود را در دیگر عرصه ها نشان می دهد.

وی در پایان به برخی از توانمندی های اجتماعی و سیاسی جهان اسلام برای فراهم سازی بسترهای همگرایی اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha