دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
صلاح الدین ربانی

دامن زدن به اختلافات مذهبی از سوی افراد ناآگاه و مغرض به گونه ای است که ادامه آن می تواند مانه شکوه و تمدن اسلامی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از محل بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران، دکتر صلاح الدین ربانی رئیس شورای مصالحه در افغانستان در کمیسیون تخصصی این کنفرانس که عصر امروز با موضوع جهان عاری از خشونت برگزار شد، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران با میزبانی از چنین کنفرانس هایی، راه را برای تحقق وحدت اسلامی هموار می کند.

وی با بیان اینکه در شرایط پیچیده و پرمخاطره ای زندگی میکنیم گفت: دامن زدن به اختلافات مذهبی از سوی افراد ناآگاه و مغرض به گونه ای است که ادامه آن می تواند مانه شکوه و تمدن اسلامی شود.

دکتر ربانی یادآور شد: وحدت به معنای پیروی از اعتقاد دیگران نیست بلکه به معنی به رسمیت شناخت پیروان مذاهب اسلامی در سایه اخوت و برادری اسلامی است.

وی افراط گرایی را از مصائب جهان اسلام دانست و اظهار داشت: افراط گرایی گاه در قالب تفرقه های مذهبی و گاه به صورت خشونت مذهبی پدیدار می شود و افعانستان از کشورهایی است که قربانی خشونت بوده است.

دکتر ربانی در ادامه به اسلام هراسی به عنوان یکی دیگر از ابزار افراط گرایی یادکرد و گفت: شهید صلح، شهید برهان الدین ربانی که یک روز پس از حضور در اجلاس بیداری اسلامی در تهران به شهادت رسید همواره بر این نکته تاکید داشت که لازم است علما و فرهیختگان مسلمان، صدای واحدی در برابر افراط گرایی داشته باشند.

وی نقش علما در مقابله با افراط گرایی را ممتاز توصیف کرد و گفت: امروز سوریه دارای وضعیت اسفباری است و نمیتوان مشکلات جهان اسلام در سایر کشورها همچون عراق و مصر را نادیده بگیریم. از همین رو شایسته است که در برابر اقداماتی که به فتنه مذهبی منجر می شود، موضعگیری داشته باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha